"Where the Rainforest meets the Ocean" - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Johan Keulen - WaarBenJij.nu "Where the Rainforest meets the Ocean" - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

"Where the Rainforest meets the Ocean"

Door: Jogoeseverywhere

Blijf op de hoogte en volg Johan

07 December 2011 | Australië, Port Douglas

Hoi,

Daar ben ik weer even, inmiddels zitten de eerste 800 km er op in mijn karretje. Gisteravond na een lange dag aankomen in Port Douglas. Maar om nog even op volgorde te blijven, nog even de trip per trein naar Kuranda, dze heb ik afgelegd in de Gold Service class, bij het instappen in Cairns Central station was ik de enige passagier, geweldige service, op het volgende station kwamen er helaas toch wat andere bij maar de wagon zat niet vol. De trein is een oude stoonlocomotief die de rit aflegd in een kleine 2 uur, de uitzichten zijn prachtig en de watervallen helaas wat minder, er is tot op heden te weinig water gevallen en dat betekend dat sommige zowat droog staan.
Bij aankomst in Kuranda heb ik maar een half uurtje omdat ik een combinatie maak met een bezoek aan het Rainforest station, hier wordt het een en ander uitgelegd over het regenwoud en de bijzondere planten en dierensoorten. Na een perfekte uitleg loop ik een rondje door het wildlife park en hangen er een hele kolonie van die pluizige Koala's in de bomen, geweldig gezicht, je wordt er moe van als je er naar kijkt!? De hele dag een beetje zitten suffen in een boom!? Na de lunch tussen een heleboel chinezen, ongelofelijk veel zijn er hier aanwezig, zij gebruiken Cairns en omgeving zoals wij Ibiza gebruiken, ga ik terug naar Kuranda en neem de Skyrail terug, dit is een ruim 7 km lange kabelbaan die dwarsdoor en over de busch gaat, met een 2 tal stops onderweg waar je kan uitstappen en een rondje kan maken en vervolgens je weer in kan stappen voor het volgende deel.
Na ruim 1.5 uur ben ik weer terug in Cairns en staat de chaffeur te wachten die mij wer terug brengt naar mijn Hostel.
De volgende dag ga ik dan eindelijk de auto halen, na wat gebruikelijke plichtpleging rij ik een uurtje later Cairns uit op weg naar het noorden, Cooktown. Via Mareeba rij ik het achterland in en verbzzingwekkend is het enorme verschil tussen de kuststrook en hier, deze strook is ruim 60 km breed en volop groen, en net na Mareeba is alles schraal en redelijk kaal! De trip lijd over een "dodenweg", ongeloofelijk veel lijken van kangaroo's, koeien en alle andere soorten beesten die hier rondlopen op een of meerdere poten!? Het overgrote deel van de route lijd over "unfenced road, beware of stock", dus loslopend vee op de weg en zeker in de avond en nacht uren wanneer deze massaal op de weg plaats nemen, dat is lekker warm aan de buik en billen!? De route doorkruist ook veel plaatsen waar zogenaamde Floodwys zijn, dit zijn plaaten waar het water bij veel neerslag over de weg een route zoekt naar zee, deze zijn gemarkeerd middels paaltjes met daarop de hoogte van de waterstand op dat punt, op sommige plaatsen stond hiet vorig jaar dan ook ruim een meter water wat neer komt op een hoogte van de spiegels van de auto!?
Het is bijna niet voor te stellen maar nu zijn er zelfs een aantal plaatsen die recentelijk nog in brand hebben gestaan, hier en daar zijn enorme stukken volledig plat gebrand en smeult het nog steeds, terwijl vorig jaar het water mens hoogste stond!?
Ik ben op een schilderachtig plaatsje 28 km voor Cooktown wanneer mijn karretje de geest geeft!? Ongeloofelijk, hij doet niets meer!? Het lijkt wel of er geen stroom meer op staat, met een toevallige passant een echte aussie, rommelt wat onder de motorkap en wala, hij start weer, er blijkt een kabel los te zitten van de accu, doorrijden naar de stad en opzoek naar een garage, gelukkig is er een, en deze wil mij graag helpen als ik uitleg wat er aan de hand is en uitleg dat er geen gereedsachap in de auto zit om dit te maken, na een uurtje rij ik naar de kaap van Cooktown, een schattig kleine plaatsje, met een paar honderd inwoners, vanaf hier kan ik zelf niet meer verder noordwaarts tenzij je beschikt over een 4x4WD, een boot, helicopter of een combinatie van dit alles, "Cape York" ligt nog ruim 1.5 dag rijden van hier en dan sta je op het topje van Queensland, maar de wegen, zijn zeer slecht of zijn zelf niet aanwezig, dus dat is geen optie voor mijn karretje. Na een wandeling door het dorp, waar natuurlijk een standbeeld van Kapitein Cook niet mag ontbreken, zag trouwens op het beeld dat hij zijn bootje de "Endevoror" op 17 juni 1770 hiet op de klippen van het Great Bearier Rif heeft laten lopen en vervolgens 3 maanden nodig had om hem weer te repareren.
De volgende dag geniet ik nog even van het uitzicht bij de vuurtoren en over zie de prachtige kaap, met een heldere blauwe oceaan!? De trip gaat vanaf nu weer richting het zuiden, en kom halverwege de dag aan bij Mossman Gorge, een heerlijke brede rivier met enorme rotsblokken waar het tussen goed zwemmen is! Dus na een frisse duik, via Daintree Village, een klein plaatsje aan de Daintreee rivier waar enorme krokodellen zitten, met een klein zonne energie aangedreven bootje maak een kleine trip op de rivier en zie de enorme kolossen op de kanten van de rivier van wel 6 a 7 meter lang!? En dan op weg naar Cape Tribulation, een verlaten stukje strand waar de "Rainforest meets the Ocean", vlak voor het einde van de trip steek ik nog met een veerboot de rivier over en dan zie ik de kustlijn met de prachtige witte zandstranden.Het is er prachtig hier houd het reegenwoud letterlijk op bij het begin van het strand. Na ik de auto hebt geparkeerd en een stukje ga lopen op dit strand kom ik zowaar 2 andere wandelaars tegen, en vraag hen om een foto te maken, waarop ik hoor, "ach Henk, wil jij dat even doen!?", krijg nou wat, Hollanders, een ouder echtpaar die voor het eerst in Australie is, we raken even gezellig aan de praat en lopen gezamelijk een stukje op. Het strand is prachtig en de oceaan ziet er verleidelijk uit, echter ivm met zoutwater krokodillen, jellyboatfisch (kwallen) en een bijzonder soort octopus wordt het niet aangeraden om een duik te nemen, dat doen we dan ook maar niet. Na een lekkere wandeling zeg ik de andere gedag en stap weer in de auto op weg naar Port Douglas, een klein elite plaatsje verscholen in het groen, onderweg wordt ik zoals het hoort in de tropen verrast met een enorme onweersbui, het regend zo hard dat ik de weg niet meer kan zien en zet de auto dan ook maar even aan de kant, en wacht het evem af. Tegen de avond arriveer ik dan in Port Douglas en ga opzoek naar een plaats voor mijn overnachting! Het slapen in de kar is best goed, het is even puzzelen hoe de kussens moeten liggen en je kan tijdens de nacht de ventilator met gedeeltelijk een airco gebruiken dus dat valt best mee, wel sta je in de busch en wordt je s'morgens gewekt door het vrolijke gekwetter van tientallen vogels!? Maar zeker niet ongezellig!? Ga vandaag weer opweg richtig het zuiden, plaats van overnachtig is nog niet bekend!

Groetjes uit Port Douglas,

Johan

  • 07 December 2011 - 00:24

    Melvin:

    Olah Johannes -) Klinkt wederom allemaal erg goed, leuk, gezellig, uitdagend, spannend etc. etc. Alleen wel jammer dat je " bussie " er even mee ophield -) Wel makkelijk die nachtdiensten hier ... kan ik meteen je verslagen lezen HAHAHAHAHAHA !!! Groeten vanuit een nog steeds nat, koud en enorm winderig Nederland.

  • 07 December 2011 - 06:30

    Wendy:

    He Johan,

    Fantastisch die verhalen....wees blij dat je niet midden in de woestijn stond toen de bus er mee op hield :) Wacht met spanning af op je volgende verhaal! Veel plezier op de Whit Sunday's :)

  • 07 December 2011 - 07:23

    Ingrid:

    Geweldig je verhalen te lezen. Ben ik ook een beetje op vakantie ;-). Geniet ervan!!!

  • 07 December 2011 - 14:25

    AstridLeon Cooijman:

    Hoi Johan,
    Je hebt al veel meegemaakt in die korte tijd dat je er bent.
    Je lijkt zelf wel een ontdekkings reiziger. We zien uit naar je volgende reisverslag.
    En die hollanders zijn net mieren, je komt ze overal tegen.
    Veel plezier.
    Groetjes van ons
    p.s. m'n koffer is kapot. ;)

  • 08 December 2011 - 11:31

    Marco:

    Gaaf Johan, ga je volgen hoor.... Geniet ervan in ieder geval!!

  • 10 December 2011 - 01:30

    Ben Hamelink:

    Haa Johan!! Weet niet of je alweer onderweg naar het zuiden bent, maar op mission beach hebben ze als het goed is netten tegen de krokodillen en kwallen. Althans.... een jaar geleden wel. Kan je daar misschien nog even afkoelen. En mocht je nog plannen hebben voor Blue mountains... Ga naar Katoomba en vraag naar de Flying Fox. kan je kamperen in de achtertuin en is KEI gezellig met het kampvuur elke avond. Geen party party hostel hoor, dus wees gerust ;-) Ben gister terug aangekomen in Auckland. Heb net 2 verslagen getypt in de Esquires en heb alleen de eerste 2 dagen vakantie nog maar beschreven.... We dachten niet zoveel gedaan te hebben, totdat je hier typt...... *#?! heb nog veel te doen komende uurtjes hahahaha. Veel plezier en als ik nog op iedeetjes kom, aat ik het wel effe weten. (Coffs Harbour is een tip...)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Port Douglas

Johan

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 124635

Voorgaande reizen:

17 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Alberta Canada

13 Januari 2016 - 13 Februari 2016

Chili

18 November 2015 - 26 November 2015

Curacao en Bonaire

15 Augustus 2015 - 18 Augustus 2015

Belfast, de Trots van Noord-Ierland

04 Augustus 2015 - 07 Augustus 2015

Gothenburg - Havenstad met klasse

03 Juli 2015 - 06 Juli 2015

Warschau 3-6 juli 2015

16 December 2014 - 21 December 2014

Welcome to New York!

01 November 2014 - 17 November 2014

Oeganda, de parel van Afrika

22 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Zagreb, Kroatië

11 Juli 2014 - 13 Juli 2014

Bilbao, verborgen parel in Spaans Baskenland.

06 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Noorwegen van Oslo naar Bergen

09 Mei 2014 - 12 Mei 2014

Torino of Turijn

26 Februari 2014 - 02 April 2014

Van Panama stad tot San Salvador

10 September 2013 - 22 September 2013

Vancouver Stad en Vancouver Island

07 Maart 2013 - 18 Maart 2013

Het swingendste land in de Caribische zee?

19 September 2012 - 12 Oktober 2012

Het land van de rijzende zon, Japan!

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, Estland Augustus 2012

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, de verrassende hoofdstad van Estland.

04 Mei 2012 - 08 Mei 2012

Kopenhagen en Malmo Mei 2012

13 April 2012 - 17 April 2012

Lissabon April 2012

01 December 2011 - 19 Januari 2012

Australie - NZ - Pacific 2011-2012

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: