Kyoto, Tyfoontje nr 17 en Takayma naar Matsumoto - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Kyoto, Tyfoontje nr 17 en Takayma naar Matsumoto - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Kyoto, Tyfoontje nr 17 en Takayma naar Matsumoto

Blijf op de hoogte en volg Johan

02 Oktober 2012 | Japan, Matsumoto

Zondag 30 september gaat er een Tyfoon nummer 17 over het land en ook over de regio Kyoto waar wij op dat moment zitten, als we in de morgen wakker worden is het inderdaad zwaar bewolkt maar de wind en regen zijn nog alle sinds redelijk. Eerst maar even onder de douche, de hotel zijn goed hoor en de ruimte in de kamer ook, maar het lijkt wel of de douche ruimte daardoor steeds kleiner wordt? Als ik onder de douche sta kijk ik over het gordijn heen en met het wassen van mijn haar heb ik zowaar nog 1 vingerdikte ruimte wanneer ik het plafond raak, met inzepen moet ik omdenken dat het schuim niet via het luchtkanaal en de propeller die vlak boven mij hoofd zit naar buiten wordt geblazen. We waren van te voren geinformeerd over de Tyfoon en dus hebben wij uit voorzorg het ontbijt in het Hotel gereserveerd, zodat wij niet in ons pyamaatje over straat hoeven opzoek naar iets wat mogelijk open is!? Even 9 uur schuiven we langs het buffet, erg opmerkelijk er zijn op dat moment maar weinig gasten in de ontbijtzaal? Zouden ze allemaal op de vlucht zijn voor het naderende natuur geweld? Zijn wij dan de enige die gebleven zijn? Naast het continentale ontbijt zijn er verschillende schalen met Japans eten, en er zitten opmerkelijke zaken tussen, zoals een half zacht gekookt ei in een bakje met iets erbij waarvan ik geen idee heb wat het is, rijst gebakken en gekookt, verschillende schalen met warm eten, patat en diverse gebakken en gefrituurde zaken, al met al genoeg keus, maar ik hou het toch maar bij een broodje, al die vette zooi zo vroeg op de morgen vind ik geen lekker idee. Uiteraard zijn er diverse soorten dranken, warm en koud en fruit en yoghurt.

Na het ontbijt wagen wij ons toch op straat, we moeten even naar het treinstation omdat we de komende week met de nachttrein vanaf Tokyo naar Sapporo willen reizen en wij dan graag een slaap cabine willen hebben aangezien dat een lange reis zal worden, maar daarover later meer.
Het is druk op het station, ws toch het gevolg van de Tyfoon? Omdat het alleen op dat moment wat regent gaan we toch nog even wat doen en lopen via het station naar de Toji – Temple, gebouwd in het jaar 750 en het beeldmerk voor de stad. Gaande weg gaat het toch wat meer regenen en gelukkig hebben we ons beschermd met een degelijke Japanse paraplu deze worden nl dagelijks gebruik zowel tegen regen maar ook ter bescherming tegen de zon, multifunctioneel zeg maar! Bij aankomst bij de Tempel wordt het regenen al wat serieuzer en gaan we gauw naar binnen, een 2 tal gebouwen huisvest een groep beelden van onder andere Boeddha’s en volgelingen, er mogen helaas geen foto’s van gemaakt worden.

Na dit stappen we in de bus, Kyoto is voor Japanse begrippen geen grote stad, maar de bezienswaardigheden liggen nog al ver uit elkaar. Er zijn vele tientallen gebouwen en musea te vinden en wij kiezen er weer een paar uit, met het uitstappen van de bus wordt het toch erger met de regen maar wij lopen stug door, soms waait de paraplu aan twee kanten langs mijn hoofd. De tempels zijn inderdaad prachtig meer met en zonnetje waarschijnlijk nog mooier, een koffie stop en een gevulde scone geven even de gelegenheid om weer even op te drogen. Na de tweede wandeling valt het water nu met bakken tegelijk uit de lucht en neemt de wind ook toe en gaan we toch maar ergens een droger plekje zoeken, en overkapte winkelstraten geven dan een mooi alternatief, zijn verschillende zaken en markten die een onderdak hebben, zoals ook bv een gedroogde vis markt, jeetje wat en meur!

Bij terugkomst in het Hotel nemen wij even de tijd om op te drogen en kan mijn reisgenote letterlijk het water uit de Lonely Planet knijpen! We nemen even plaats achter de tv om op Japanse zender het laatste nieuws te volgen, echter het beeld kwaliteit is zo beroerd dat wij er geen touw aan vast kunnen knopen, wel zeggen de beelden dat er andere plaatsen als waar wij zitten er meer van merken dan wij nu, en dus gaan we maar lekker even een hapje doen, je moet toch wat om de tijd te doden.
He’, de Japanse Media markt is open en laten we daar even binnen kijken, deze is erg groot, de Media markt van Amsterdam kan zich hier wel in rond draaien! We kijken gericht even naar een paar gadget zoals ipod, tv en pc artikelen, eigenlijk scheelt het niet zoveel van de prijzen die in Nederland gevraagd worden, sommige zaken zijn zelfs gelijkend aan de Nederlandse markt.
Boven in deze zaak zit een grote food court en daar zoeken we maar even wat lekkers uit om te eten. We sluiten de dag af bij de vriendjes van de SB voor de koffie en het laatste nieuws op internet over de Tyfoon.
Als we later op de avond naar het hotel terug lopen is het heel onwerkelijk, we kunnen de maan zien schijnen, het is droog en windstil, alles is voorbij in een kleine 12 uur sinds het vanmorgen begon.

We gaan het stedelijk gebied even verlaten en gaan een uitstapje maken naar de Japanse Alpen, een reis van ongeveer 3 ,5 uur met 2 verschillende treinen. We verlaten Kyoto vroeg in de morgen en gaan met de snelle trein naar Nagoya, daar hebben we een lokale diesel boemeltrein naar het eindpunt Takayama, de rit is prachtig, er hangt nog wel veel bewolking van de Tyfoon maar het uitzicht naar mate wij verder de bergen in komen is geweldig, dit is een van de mooiere trein reizen die je hier kan maken, hij slingert zich een weg naar boven langs de afgronden, voor het gezicht vlak langs de wagon.
We passeren een aantal kleine dorpjes en stadjes en in de rivier die dan weer links of rechts van ons ligt zijn verschillende dammen aangelegd voor waterkracht centrales en waterbeheersing.
We komen aan in het stadje Takayama zoals gezegd, een klein handelsstadje van vroeger waar een paar kleine straten en donkerkleurige huisjes het straatbeeld bepalen, deze zijn allemaal van hout gemaakt uit vroeger tijd er werd toen uitsluitend door de vaklieden die hier woonden alleen maar met hout gebouwd.
Wij hebben een toer geboekt vanuit het Hostel waar we zitten en brengen dus eerst even de rugzakken weg, we zijn even te vroeg, ja dat komt ervan als je met JR reist, geen blaadjes op de rails of zo!?
We nemen en lunch en wachten even op de bus, deze brengt ons naar het plaatsje Shirakawo-go een klein museum dorp vergelijkbaar met Marken, waarin een 150tal huizen zijn die gebouwd zijn met een hog dikke rieten dak, staan allemaal op dezelfde manier in de zon en op de wind, heel apart.
Dit is gedaan omdat in de winter periode vanaf december tot maart er erg veel sneeuw valt in dit gebied en wanneer de daken steil zijn dat de sneeuw en eventueel regen snel worden afgevoerd, zo blijft het riet beter in conditie.
De route start met een uitkijk punt voor het dorp waarin je de bouw in een lijn goed kan zien en daarna volgt een wandeling door het dorpje zelf het zijn machtige mooie gebouwen en erg fotogeniek. Er zijn er ook die je van binnen kan bekijken en daar zoeken wij dan ook een van uit, het hele bouwwerk bestaat uit palen, balken, latten en heel veel touw, beneden is een grote open ruimte waar de haard een centrale plaats heeft en daar boven op zijn een stell vloeren op elke laag zijn er een aantal zaken tentoongesteld en kan je vanaf de top een mooi uitzicht zien op het dorp en de omliggende bergen, weer is wel een stukje koeler hier, was het de afgelopen dagen nog 27 plus, nu moeten we het doen met ongeveer 21-22 graden.

De bus brengt ons weer na een kleine 4 uurtjes weer terug in Takayama, daar gaan we even de was doen, we zijn inmiddels weer over de helft van de vakantie dus moeten we wel voor schone kleren zorgen tot dat we weer in Tokyo terug zijn.
Een smaakvol restaurant is hier wat lastig te vinden, er zijn er wel maar er zijn er ook op maandag gesloten, we vinden toch nog wat alleen de smaak is niet erg goed en we gaan nog even een lekker toetje halen bij de avondwinkel, daar nemen we gelijk ook broodjes mee voor in de trein, want op het station is niet veel te koop.
De rest van de avond gebeurd er niet veel, tot dat wij terug zijn in het Hostel en wij zowaar een Nederlandse jongen ontmoeten die juist achter de PC zit, een leuk gesprek volgt, hij is 3 maanden aan het reizen in Japan en blijkt al gaande weg het gesprek de jongste zoon van de acteur Hidde Maas te zijn, we wisselen even wat ervaring uit en nemen na afloop dan toch ons mee gebrachte toetje, en gaan we lekker op tijd slapen.
De volgende stop wordt er ook weer een in de bergen, nl Matsumoto, hemelsbreed niet eens erg ver hier vandaan maar er is geen directe trein of alternatieve verbinding vandaar dat we de route die we eerder aflegde naar Takayama toe ook weer visa versa moeten reizen en dan weer een reis omhoog de bergen is, waarschijnlijk weer een kleine 4 a 5 uur.
De reis verloopt vlotjes en halverwege de middag zijn we er. Hotel is vlakbij, en dumpen daar even de bagage.
Aangezien de bezienswaardigheden hier gaat om het kasteel en de rest zijn hoofdzakelijk musea, besluiten we eerst nog het een en ander voor het vervolg van de reis te regelen, Japan is ook bekend van zijn vele hotspring zwembaden en wij gaan er ook nog een bezoeken na onze terugkomst uit Sapporro.
De plek is zo gevonden via de inmiddels deels opgedroogde Lonely planet en via internet boeken we even een hotel op het Itzu schiereiland, wel moeten we nog even terug naar het station om de bijbehorende treinkaartjes te regelen. Na afloop lopen we even een rondje door de stad waar op dat moment een festival aan de gang is en na het dinee lopen we over het terrein een rondje, er is veel etenswaar te koop, veel uit de frituur zoals inktvis op een stokje, soort poffertjes kraam en meerder ondefinieerdbare zaken. Wel is er op de bedding van de rivier, deze stroomt nl dwars door de stad midden in het terrein nog een vuurwerk spektakel, en eerlijk is eerlijk het is nog best de moeite waard, niet vergelijk baar met Sydney eerder dit jaar maar wel de mooi. Na dit alles gaan we terug naar onze slaapplek voor vannacht en kunnen we weer even de reis blog bijwerken zodat jullie ook weer van het laatste nieuws op de hoogte zijn,

Matsumoto, 2 oktober 2012

Johan

• 02 Oktober 2012 - 16:11

Jos En Eva:

Wat een verhalen weer,en dan ook nog een typhoon.
    Maar alles gelukkig goed doorstaan.
    Geniet er nog van,groeten van Jos en Eva.

• 02 Oktober 2012 - 16:28

Harro&Margreet:

Jeetje Johan dat is wel ff spannend met zo'n tyfoon, maar zo te lezen zien jullie allemaal mooie dingen.

groetjes Harro&Margreet