Osaka, Nagasaki, Huis ten Bosch en Hiroshima. - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Osaka, Nagasaki, Huis ten Bosch en Hiroshima. - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Osaka, Nagasaki, Huis ten Bosch en Hiroshima.

Blijf op de hoogte en volg Johan

24 September 2012 | Japan, Hiroshima

Even een bericht vanuit het zuid westelijk deel van Japan, we zijn inmiddels alweer 6 dagen onderweg, zal nog even bij het begin beginnen.

Afgelopen woensdag zijn we met de KLM met een rechtstreekse vlucht naar Osaka gevlogen een vlucht van ongeveer 11 uur, Ondanks de vele vrije stoelen laten ze ons toch wachten tot bijna vertrek, wel heeft het wachten resultaat want wij kunnen lekker voorin het toestel zitten en dat is prettig op zo’n lange vlucht. We hebben een rustige vlucht en gelukkig kan ik zo af en toe nog even slapen.
Om even half negen staan de wielen op de grond en kunnen we het vliegtuig verlaten, op naar de paspoort controle, een zeer vriendelijk ogende japanner kijkt mij aan en gebaart mij dat ik mijn vingertjes op het glas moet leggen en lief in de camera moet glimlachen, en na een paar minuten krijg ik mijn paspoort met 90 dagen visa gestempeld en wel terug. Nu naar de aankomsthal en kijken of ook de bagage aanwezig is en ja we hebben geluk, van beide is hij aanwezig. Nu nog de deur naar buiten en we zijn echt in het land van de rijzende zon.

Eerst even opzoek naar een pinautomaat, dat valt al niet mee, een automaat die alleen een Japanse route beschrijving kent, dan maar even wat lossen euro briefjes wisselen bij het lokale GWK, en hopen dat we ergens een geldautomaat vinden met een engelse vertaling, En dan naar het treinstation, wij hebben een JR trein pas gekocht in Holland en deze moeten wij in Japan omwisselen naar een geldige kaart, dat gaat allemaal betrekkelijk soepel en we zijn nadat wij ook wat reserveringen gedaan hebben voor de komende dagen ook weer betrekkelijk snel weer buiten. De trein zal ons door bijna het gehele land gaan brengen en dat is de prima vervoermiddel hier, het treinen net ligt over geheel Japan en 90% van de toeristen bestemmingen kan je dan ook per hogesnelheidslijn bereiken. We kopen een enkele reis vanaf de luchthaven , die geheel in zee gebouwd is laten de pas een dag later ingaan zo hebben wij op het eind van de reis nog een dag meer tot onze beschikking. De reis duurt een klein uurtje en meteen valt de keurigheid op waarmee de Japanse conducteur in de trein beweegt en je groet, zelfs de koffie juffrouw buigt alle kanten op als je wat besteld en als ze de coupe verlaat, heel opmerkelijk, ze draait de koffie wagen aan het eind van de wagon en buigt dan netjes voor ze de coupe verlaat of binnenkomt, ook de conducteur doet dit elke keer als ze de coupe in komen of verlaten.

Na dit begin gaan stappen wij halverwege over op de metro lijn, ook hiervoor is een kaartje nodig en ook die moeten wij uit een Japans sprekende automaat halen, ook hier moet je even weten hoe het werkt en een vriendelijke japanner, heeft in de gaten dat wij er nog wat problemen mee hebben en hij legt ons even uit hoe deze yen bandiet werkt, en na wat geklooi op de machine zijn we 460 yen armer maar wel 2 kaartjes rijker! Op naar de juiste metro lijn gelukkig heb je ook net als in veel steden een kleuren schema en zijn de stations genummerd dat is een stuk makkelijker dan het lezen van de Japanse hierogliefen. We stappen uit bij Shinsibasi en lopen nog een paar kleine straatjes door en zijn dan al bij het Hostel, we zijn redelijk vroeg en de kamer is nog niet klaar maar we kunnen wel de rugzakken achter laten en gaan dan even een bakkie koffie doen aan de overkant van de straat met een broodje ham, daar waren we wel even aan toe zeg.

Om 3 uur mogen wij de kamer in een echte Ryokan, wat inhoud geen bed, geen stoel of ander meubilair, een lege kamer en een stapeltje matjes en kussens waar je zelf een matras van kan bouwen, dat zal vast even wennen worden en even passen en meten, de kamer is niet groot maar wel voldoende, een douche cabine en een wc. Wij installeren onze spullen en gaan dan Osaka stad in een reusachtige metropool die veel bied aan winkels en arbeid in de regio. De schreeuwende reclames staan tot op de top van de diverse gebouwen. Een grote winkelstraat herbergt vele grote en kleine winkels en diverse restaurants op de boven verdieping en in de kelders. Het weer is goed, een kleine 27 graden en wat lichte bewolking tempert de zon.
De winkelstraten zijn overkapt en puilen uit van de gokhallen en grote en kleine winkels, restaurants zijn vaak op de bovenverdieping of de kelder. De vele straten herbergen vele winkels en wat op valt zijn de enorme wirwar aan elektriciteitsdraden, we maken een rondje door de winkels en genieten even van het zicht op de vele gebouwen. Halverwege de route komen we een appelwinkel tegen en zelfs hier liggen mensen voor de nieuwe Ifoon5 voor de winkel op matrasjes en stoeltjes die blijkt namelijk de volgende dag hier in Japan in de verkoop te komen, onbegrijpelijk dat mensen dat over hebben voor een telefoon! Om de gemiste rust van de afgelopen nacht te compenseren gaan we vanavond lekker op tijd naar bed, zodat we snel over de jetleg heen zijn.

De dag begint vroeg en ik heb wonderlijke genoeg goed geslapen, je voelt wel de ondergrond maar als je moe genoeg bent slaap je wel. We gaan met de vroege ochtend trein van hier naar Nagasaki een rit van ongeveer 5 uur, het is ook hier weer even zoeken naar de juiste trein en perron, maar gelukkig als je het nummer van de trein onthoud en de vertrektijd dan komt het helemaal goed. We nemen snel nog een ontbijtje mee uit de cafetaria en stappen in en luxe trein op weg naar Fukuoka de eerste stop, daar stappen we over op de volgende die ons naar Nagasaki breng, hier komen wij aan rond 1 uur in de middag en een vriendelijke dame van de info balie helpt ons met het lokaliseren van het hotel, sterker zij belt even met de eigenaren en voor we het weten worden wij met de auto opgehaald, dat is nog eens service! De eigenaar van het hotel meld ons waar we heen kunnen gaan en hoe, alles in zijn beste Japans en we begrijpen het prima!
Een kleine wandeling brengt ons bij het peacepark dat daar is aangelegd nadat de Amerikanen op 9 augustus 1945 om 11:02 uur een Atoombom op de stad hebben geworpen de tweede in oorlogstijd, en de definitieve einde van de 2de WO betekende , de scheepsbouw werven waar het doel in de stad Nagasaki en waarbij een derde van de toenmalige stad in een klap werd verwoest, 75 duizend mensen vonden direct de dood en nog eens 75 duizend er na door verwondingen en straling.
Een groot beeld en verschillende kleine monumenten, een vijver en de plek waar ooit een bebouwing heeft gestaan zijn de stille getuigen, van deze catastrofe! Even verder op naast het park staat een kopie van een toenmalige katholieke kerk en deze is weer opnieuw opgebouwd. Een groot museum verteld in detail alles wat er toen op deze plek gebeurd is en dat is werkelijk verschrikkelijk, de bom ontplofte op 500 meter boven de stad en alles in een straal van 2 tot 2,5 km werd direct verwoest of verbrand door de enorme hitte van de ontploffing.
Een bizar verhaal, zeker als je weet dat de eerste keuze van de bommen ooit op Duitsland was geweest, maar uiteindelijk voor Japan is gekozen, anders was de kans groot geweest dat het dichter bij huis was gebeurd!

Een tram brengt ons, na het bezoek aan deze bizarre plek, naar het harte van de stad Nagasaki en we lopen even een kleine route met wat bezienswaardigheden, daarvan zijn de Hollands slopes,er een van, een straatje geplaveid met kinderkoppies zoals met dat hier noemt, maar het leken meer op marmeren plavuizen. Een lift brengt ons naar een hoger gelegen deel van de stad waar voormalige optrekjes staan van het begin van de 19 de eeuw en met een mooie uitkijk op de haven van de stad. Een mooie zonsondergang maakt het plaatje compleet en gaan dan op weg naar het centrum van de stad om wat te gaan eten. Na het diner gaan we naar de kabelbaan van de stad aan overzijde, aangezien de stad bij nacht een aanrader is, een stuk met de tram en de taxi brengt ons bij de kabelbaan en in 10 minuten zijn we boven, en met een fenomenaal uitzicht worden we beloond. Na wat foto’s gemaakt te hebben gaan we terug naar onze riante Ryokan en laat ik mij nog lekker een uurtje in het warme bad glijden, heerlijk! En niet veel later gaat het licht uit, en val ik op mijn zelf gebouwde matras in een diepe slaap.

De volgende morgen staat een bijzonder park op de lijst, namelijk “Huis ten Bosch”, het voormalige Nagasaki Holland Village waar een heel park is volgebouwd van alles wat maar met Holland te maken heeft en waar zelfs een levensgrote kopie staat van het huis van onze Koningin. Een speciaal oranje geverfde trein brengt ons in ruim een uur naar het park en bij het uitstappen staan we oog in oog met het Centraal station van Amsterdam, heel vreemd! Het park herbergt onder andere een groot aantal huizen van Hollandse makelij, windmolens, grachten, pleinen, de Domtoren van Utrecht , een kaasmakerij en noem het maar, het is hier te vinden. Verschillende atracties zijn zogenaamd op Holland afgestemd, maar sommige dingen zijn wel een beetje overdreven, water dat letterlijk met bakken van het dak komt om dat het vaak zou regenen in Holland zijn een beetje overdreven!? En Oktoberfeste in Holland, hier staat een enorme bier en worstentent op het Prins Willem Alexander plein, maar ik het nog nooit deze feesten in Holland gezien, Ik moet wel zeggen het ziet er netjes en verzorgd uit, beter als het echte Holland, de kopie van het paleis is bijzonder te noemen en daar is ook nog een tentoonstelling over de Van Gogh. We lopen nog even een rondje door de paleis tuin en besluiten dan, ook omdat er op dat moment Hollands weer aan zit te komen, regen, naar de trein te lopen.

We kleden ons even om in de kamer en gaan dan met de tram weer naar het centrum van Nagasaki, nog even naar een van de bijzondere hoogte punten, de oudste stenen brug van Japan, een boogbrug, een van de vele zoals later blijkt waarbij als de zon schijnt je de afbeelding van een bril in het water kan zien, jammer genoeg is dat dus niet te zien, wel enorme hoeveelhei koi karpers, die hier gewoon in de rivier zwemmen.
Na het diner weer terug naar de kamer en gaan we snel slapen, we hebben voor morgen weer een nieuwe treinreis voor de boeg, dit maal richting Kumumota, waar we maar een dag zullen zijn en wij Mt Aso gaan bezoeken, deze vulkaan ligt midden op het eiland en is de grootste van de wereld, de omtrek van deze vulkaan is 130 km en in de vallei liggen nog eens 5 kraters waarvan er op dit moment nog een zeer actief is.

De hogesnelheidslijn is zeer comfortabel reizen en bied ruim plek voor je zelf en bagage, de lokale treinen wat minder en dat is nog wel eens lastig met het vervoeren van de rugzak, maar al met al ben ik niet ontevreden en je kan in betrekkelijk weinig tijd ver reizen. Bij aankomst in het dorpje Aso stappen we in de lokale bus naar de feitelijke berg en zien we onderweg nog hier en daar wat beschadigingen van de hoeveelheden regen die vorige maand nog gevallen is, in de verte is de actief rokende krater al te zien, en met de aankomst van de bus blijkt de kabelbaan wegens hoge concentraties zwavel en andere gassen helaas gesloten is, iets wat al in de Lonely Planet was aangegeven dat het zou kunnen gebeuren, helaas treft het ons, maar gezien de hoeveelheid rook ook best begrijpelijk. En toch baal je een beetje, maar goed snel wat leuke kiekjes gemaakt en gaan we mat de volgende bus naar het infocentrum annex museum over deze vulkaan en de regio er om heen, een kopje koffie bied troost en ik loop nog even een gebied in dat voor het museum ligt en waar je een prachtig zicht hebt op de rokende krater.

De volgende bus brengt ons weer naar het station en waar we met de trein weer richting Kumumota gaan, daar komen wij aan in de late namiddag en halen we de bagage op die we vanmorgen in de bagage kluizen in het station hebben achtergelaten. De tram staat ook hier weer voor het station en voor 150 Yen brengt deze ons naar het Hotel, dat is prettig vannacht een gewoon bed! We eten bij een lokaal restaurant en dat smaakt weer voortreffelijk, een Japans eethuis, met je kont op een verhoogde vloer en je benen in een bak onder tafel, je moet er maar opkomen! Hier schrijven we even voor de eerste maal voor het logboek op de meegenomen laptop, echter de verbinding werkt niet zoals het hoort dus zullen we er nog een dagje aan vast plakken.

Vandaag staat de reis naar Hiroshima op de agenda, deze stad staat bekend om de aanval met allereerste Atoombom, op 6 augustus 1945 om 08!5 uur viel de bom in het centrum van de stad, een gebouw staat van die tijd nog overeind en dat is wereld wijd bekend en zelf Unesco Wereld erfgoed, het is het vroegere cultuurgebouw en was een van de weinige gebouwen die nog gedeeltelijk het bombardement hebben doorstaan. Een groot park markeert de plek waar destijds de stad stond en waar ook vele industrieen gelegen waren, en een volledig volgebouwd centrum, in het museum laten ze zien wat de ontploffing te weeg heeft gebracht en wat er allemaal verdwenen is. De foto’s laten een horror beeld zien wat je niet voor kan stellen, en dat is ook de oproep aan de wereld om nooit meer deze fout te maken, Hiroshima is dan ook een voorvechter van een nucliare vrije wereld en strijden daar al sinds de aanval in 1945 voor! In het park staan behalve het museum dan ook nog een grote vijver omringd door bomen en in het midden van het monument brand een vlam, met als doel wanneer alle atoomwapens de wereld uit zijn dat deze vlam gedoofd kan worden! Rond het centrale deel zitten een aantal kleine monumenten en ligt er halverwege het park een memorial gebouw waar alle toen bekende namen van mensen die omkwamen bij de ramp zijn geregistreerd. Aan de overzijde van het park is een grafheuvel geconstrueerd waar de as van de overleden direct na de ramp zijn begraven, en helemaal aan het begin staat een Peacebell een grote bel waar je zelf een kleine stootblok een slinger kan geven waardoor er een enorme doordringend geluid uit voorkomt en waarmee je aangeeft dat je voor Wereld vrede bent, uiteraard geef ik hier het grote voorbeeld!

Tot zover onze belevenissen aan de andere zijde van de wereld, zijn nu nog een dagje hier en reizen dan weer terug richting Osaka waar we onder andere Kyoto en Nara gaan bezoeken, beide steden zijn bekend, daar zij in het verleden de hoofdstad van Japan zijn geweest.

Groetjes uit Hiroshima,

24 september 2012

Johan

• 24 September 2012 - 10:00

Tilly Peters:

Hoi Johan, een heel verhaal, dat belooft wat voor de resterende weken.
    Veel plezier nog en de groeten uit het regenachtige Nederland. Tilly

• 24 September 2012 - 10:30

Sandra:

Hey Jopie!
    Fijn om te weten dat t goed gaat daar in Japan.Reis je alleen,of heb je een kennis mee?
    Geniet er maar weer lekker van!

• 24 September 2012 - 12:41

Jolanda Arnoldus:

Hey Johan,
    Wat een superavontuur weer. We hebben toevallig gisterenavond Floortje Dessing zitten kijken en zij was ook in Japan, ging ook met de hogesnelheidstrein en moest ook kaartjes kopen via die fantatische automaten, erg herkenbaar dus wat je allemaal schrijft en leuk dat je dit in levende lijve weer mag beleven!! Ik zou het op zo'n matje nog geen 1 nacht uithouden, knap dat je dit gewoon doet om het échte Japan te beleven. Ga je ook nog zo'n leuke outfit scoren net zoals de Harajuku meisjes (gek verklede Japanse meisjes)? Ben dan erg benieuwd naar de foto's hahaha!!!
    Nog veel plezier daar en genieten doe je al met volle teugen (goed zo!), travel safe.
    Groetjes, Jo

• 24 September 2012 - 12:56

Ed Molekamp:

Hey topper heb je al een goede vertaler aangenomen.
    Geniet ervan gozer ik kijk nu al uit naar de foto's nog veel plezier ook voor je reisgenoot.

• 24 September 2012 - 14:04

Marco:

Hey knakepoetser,

Jullie hebben alweer veel gedaan en gezien lees ik zo.
    hoe is het kontact met de locale bevolking?, kan je jezelf een beetje verstaanbaar maken?
    iig veel plezier nog.

• 24 September 2012 - 14:28

Ineke:

Hoi, jullie hebben al flink indrukken opgedaan deze eerste zes dagen. En in het bouwen van je eigen bed word je vanzelf ahndig, toch?

• 24 September 2012 - 18:51

Harro&Margreet:

Hey Johan en reisgenoot,

Jeetje wat hebben jullie alweer veel gezien zo in die paar dagen, echt top hoor !
    Blijf lekker genieten van al het moois wat jullie nog tegenkomen !
    Wat lachen dat jullie zelf je bed moesten stapelen haha !!

groetjusss vanuit het stormachtige Heerhugowaard
    Harro&Margreet xxx

hoi johan en wendy,

smullen van de eerste belevenissen, eevn meereizen in japan, wat hebben jullie al veel gezien en gedaan in korte tijd!
    heb dat zelf bed bouwen ook gelezen in een boek over een vrouw die ging fietsen in japan, lijkt me lachen en heel erg anders dan anders----
    het stormt hier , de eerste echte herfststorm is een feit.
    ik kijk uit naar de volgende verhalen, veel reisplezier, en heb je al sushi gegeten?

• 24 September 2012 - 20:14

Karen:

Hoi ome Johan,

wat hebben jullie al veel beleefd in een paar dagen! Ik vond het erg leuk om het verslag te lezen.
    Wat apart om je eigen bed te moeten maken!! Het lijkt mij niet zo lekker slapen.
    Het lijkt me heel bijzonder om op de plekken te zijn waar de atoombommen zijn gegooid. Dan komt het wel heel dichtbij!
    Ik wens jullie nog heel veel plezier en ik kijk uit naar de volgende verslagen.

Groetjes,
    Karen.

• 25 September 2012 - 21:16

Anita:

indrukwekkend! Leuk ook denk ik zoveel vriendelijke mensen.
    Groetjes Anita