Edmonton - Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Edmonton - Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Edmonton - Jasper

Blijf op de hoogte en volg Johan

21 Maart 2016 | Canada, Jasper Park Lodge

Edmonton – Jasper

Het is een beetje druilerig weer als ik van mijn avondmaal terug loop naar het hotel waar is deze dagen logeer, en als het in het dorp regent moet het in de bergen wel sneeuwen denk ik bij mij zelf, ik heb een uitstekende dag gehad op de pistes, de dag begon met wat sluier bewolking maar naarmate de dag vorderde werd het steeds beter, zelf zo dat ik de lunch op het terras kon nuttigen in de stralende zon, mijn hoofd is hierdoor ook weer lekker gezond gekleurd, ook de afgelopen dagen in Edmonton was het al heel goed weer.

Daar zal ik mijn verhaal maar eens beginnen, afgelopen donderdag ben ik met de KLM rechtstreeks op deze vijfde stad van Canada gevlogen, na Toronto, Vancouver, Montreal en Calgary is dit een van de twee grootste steden in de provincie Alberta, de stad vierde in 2004 haar 100 jarige jubileum en ligt aan twee zijde van de rivier die samen met 17 diverse parken een groene long vormen door de stad, grof weg ligt het huidige centrum of wel Downtown noordelijk van deze rivier en kenmerk zich net als vele grote steden in Noord Amerika met een skyline van hoge gebouwen met veel glas en beton, het heeft een redelijk moderne uitstraling zeker als je kijkt naar de gebouwen rondom de Cityhal, die zelf ook een pyramideachtige vorm heeft en de kunst galerie die net lijkt op een mooie strik van een cadeau verpakking, het echte oude centrum van de stad bevind zich aan de zuidzijde van de rivier maar stelt helaas ondanks de folders in het hotel niet veel meer voor, er staat nog onder andere een postkantoor, een kerk, diverse winkels met een oude gevel maar die moet je zoeken tussen de vele nieuwe gebouwen.

Ik kom in de late namiddag aan in de stad na een vlucht van bijna acht en een half uur, de huurauto staat al klaar en binnen no time ben ik op weg naar het hotel, straten plan is vrij simpel, veel recht toe recht aan wegen, met een volgorde van oplopende straat nummers zodat het zoeken erg makkelijk maakt, na een half uur rijd ik de parkeer plaats van het Hotel op en ontvang de sleutel van de kamer, omdat mijn bio klokje al ver over 12 uur middernacht staat geeft ik nog niet toe om te gaan slapen maar neem nog even een stevige bak van de vrienden van de SB en loop een rondje door het centrum, het is nog licht, de zomertijd is afgelopen week al ingegaan, dat zou je trouwens niet zeggen als je nu buiten loopt, het vriest nog een graad of 4 en in de rivier ligt nog een dik pak ijs, net als dat er nog restanten sneeuw op diverse plaatsen aan de kant van de weg en parken liggen, ik heb een mooi uitzicht vanaf een straat die een vrij zicht geeft op de zuidzijde van de stad. Ik neem nog ergens een klein broodje, tenslotte hebben we in het vliegtuig al een diner gehad. Als de klok dan bijna 9 uur aanwijst wordt ik toch wel moe en besluit om dan maar lekker rozig te gaan slapen.

Het langer opblijven werkt, ik wordt wakker om kwart over zeven de volgende morgen, ik stap ff onder de douche en sluit mij aan bij het gratis ontbijt van dit hotel. Na het ontbijt loop ik nog even een ander rondje door het centrum van de stad en zie dat er een schaats baan bij het stadhuis te vinden is, ik er naar toe, helaas was de conditie van het ijs niet zoals verwacht en kon je er ook niet schaatsen, jammer! Ik neem even een kop koffie en begeef me even in de verzamelde info van het hotel wat er rond deze tijd van het jaar te zien is en/of open, ik merk dat ondanks de zomertijd de meeste dingen nog op wintertijd staan of zelfs pas ver na Pasen, in April pas open gaan.

Wel is de Telus World of Science open, een IMAX en planetarium onder een dak, de reden om hier naar toe te gaan is een expositie, over het Noorderlicht, want ook dat fenomeen kan je in Canada bewonderen en dat lijkt mij razend interessant, in het planetarium laten ze zo getrouw mogelijk de werking van het Noorderlicht zien, en wordt er via een sterrenkundige een uitleg aan gegeven, het zijn wel veel moeilijke woorden om te volgen in het Engels maar de meeste dingen kan ik wel begrijpen. Na deze show krijg je voor de helft van de prijs een kaartje voor een IMAX 3D voorstelling, ik ga naar America Wild, over de NP die Canada en Noord Amerika rijk zijn.

Eenmaal weer buiten schijnt de zon volop en is de lucht strak blauw, de temperatuur is net boven nul omdat er hier en daar wat water op de straat verschijnt van het smelten van de sneeuw resten. Het kan in de winter hier behoorlijk koud zijn, 20 tot 25 graden onder nul zijn geen uitzondering, terwijl in de zomer de thermometer met gemak de 30 graden aantikt!
In deze stad staat ook het grootste overdekte winkelcentrum van Noord Amerika, West Edmonton Mall en is zelfs een van de tien grootste van de Wereld, daarbij de shoppingmalls van de Emiraten meegeteld! Het is enorm, het heeft de afmeting van de terminal van Schiphol verdeeld over twee etages met winkels van alle bekende merken, daarbij zit er in het midden van de centrum een ijsbaan waar op het moment dat ik er ben een ijshockey wedstrijd wordt gespeeld, lekker even ontspannen met een kop koffie in de hand. Mocht je denken dat dat niet bijzonder is, er is ook nog een overdekte Walibi met achtbanen waar je de kids kunt droppen als je zelf boodschappen gaat doen, vind je dat nog niet genoeg er is ook nog een Marine Park, een klein Dolfinarium met Zeeleeuwen show en om het verhaal compleet te maken is er ook nog een AquaMondo alle Center Parcs met golfslagbad en diverse glijbanen, een Tsunami om te leren golfsurfen en heet waterbaden om te ontspannen. En o ja, mocht je hier met de auto komen, onthoud heel goed waar je de auto parkeert, ik stond bij deur 44 op parkeerdek 48! De avond zitten we nog even in de lobby van het hotel, omdat het heel helder weer is zou er een mogelijkheid zien van het Noorderlicht, helaas na het nuttigen van diverse alcoholische versnaperingen laat het Noorderlicht zich niet zien!?

De dag erna rijd ik deze stad die in de regio onder andere rijk geworden is van de olie winning aan de westzijde de stad weer uit, de diverse jaknikkers laten je het olie rijke verleden zien, hoe het in het heden is weet ik niet maar als ze nog in werking zijn zal daar vast nog wel het een en ander aan te verdienen zijn!?

De rit gaat naar Jasper, dit is een klein stadje of dorp net hoe je het wil noemen, in het gelijknamige park in de Rocky Mountains, bedoeling is om hier een paar dagen te gaan skiën, het landschap veranderd naarmate ik verder van de stad rij zie ik steeds meer grote gebieden met landbouw grond en diverse groot ogende boerderijen, ook hier ligt op diverse plaatsen nog best veel sneeuw, op de weg niet deze heeft wel wat te lijden gehad van de strenge winter zo hier en daar zijn er behoorlijke gaten ontstaan, hoe dichter ik bij de bergen kom hoe ruiger de natuur wordt en liggen er ook diverse dichtgevroren meren met nog veel sneeuw die ik vanuit de auto goed kan zien, een klein uur voor in in Jasper arriveer doemen de eerste besneeuwde toppen van de Rockies op in de wereld voor mij, het blijft altijd een prachtig gezicht kan er niets anders van maken.
Vlak voor de entree van het NP moet je we een pas kopen waarmee je met de auto het Park in mag rijden, Het NP is zelfs in deze tijd van het jaar de moeite waard, bomen zijn dan wel kaal en de omgeving ziet een beetje grijs/geel maar het water is wel mooi geleurd en met de sneeuw en ijs maakt het ook tot een bijzondere combinatie. Ik stop hier en daar voor het maken van wat foto’s.

Een kleine 20 km van het dorp worden de weggebruikers gewaarschuwd voor overstekend wild en dat blijkt niet voor niets, nog geen 4 km verder staat een grote groep herten aan de kant van de weg en al op de weg om te gaan oversteken. Het valt mij op dat ze vrij mak zijn, je kan ze redelijk dicht benaderen en zelfs als je uitstapt om wat plaatjes te schieten dan kijken ze niet echt bang naar je!?
Na dit spektakel rijd ik verder en na 2 km grazen er wederom een grote groep herten aan de kant van de weg, ook een passerende goederentrein aan de andere kant van hun lijkt ze niet te deren!?
Het is halverwege de middag als ik het dorpje Jasper binnenrijd, het hotel is zo gevonden en dump gauw wat spullen in de kamer, deze is ondanks dat ik wat vroeg ben al klaar voor gebruik, dat is altijd lekker. Ik loop voor mijn plezier nog een rondje door het dorp en geniet van het volop stralende weer en dan wordt mijn aandacht getrokken door het lawaai van een opnieuw passerende goederen trein. Een onvoorstelbare rij van wel een paar honderd wagons passeert het kleine station van Jasper, deze gaan vanaf Edmonton richting Vancouver en visa versa en komt twee maal per dag voorbij, Jasper ligt bijna in het midden dus hier kunnen de treinen elkaar passeren en worden de machinisten gewisseld. De eindeloos lange rij met wagons rijd door het dorp en vanaf het moment van dat ik het zag is de stroom al een kleine 10 minuten aan het rijden! Waanzinnig!
De avondmaaltijd eet ik bij de lokale Pizza bakker, moet tenslotte wat extra energie op doen voor het skiën van morgen. Als ik de lobby van het hotel in loop kom ik een aantal crewleden van de vlucht van afgelopen week tegen, ik wist van een van de stewardessen dat zij met een groep van 9 personen ook een paar dagen gingen skiën maar niet dat ze ook in dit hotel zaten, nog even gezellig zitten praten en hun ervaringen gehoord om te kijken wat mij te wachten staat, maar kan niet anders zeggen dat ik nu al heel positief ben, de crew gaat morgenochtend alweer terug naar Edmonton omdat de vlucht van KLM weer terug te maken van zondag.

Als ik wakker wordt is het wat bewolkt maar het uitzicht op de bergen vanuit mijn kamer is geweldig, na het ontbijt trek ik snel mijn ski kledij aan en stap vol goede moed in de auto, het ski resort van Marmot Basin ligt op ongeveer 20 minuten rijden zuidwaarts van het Hotel. Ook hier zijn de wegen weer prima begaanbaar en inderdaad na 25 minuten sta ik op de parkeer plaats met de auto, ook alles is net als op veel plaatsen groot dus ook hier 4 parkeer plaatsen naast de piste om je auto te stallen, je trekt je spullen aan en skiet eerst naar beneden om daar je kaart van de liften te kopen, ook hier is het handig om te onthouden waar je de auto hebt neergezet, vooral als je later op de dag van de berg terugkomt dat je de juiste afslag neemt naar waar de auto staat!?

Het is een kleiner gebied als waar ik vorig jaar was in Whistler maar de kwaliteit is perfect en de wachttijd bij de liften nul en de pistes zijn over het algemeen vrij breed en van diverse kleuren, van super simpel groen tot ijzingwekkend steil diamant zwart. Het weer wordt naarmate de dag vordert steeds beter, zonnetje laat zich steeds meer zien en het dus dan ook een lust om nu op de pistes te staan. Na een enerverende dag sluiten de liften om 4 uur en maak ik de laatste afdaling naar beneden en bijna neem ik nog de verkeerde afslag naar de parkeer plek maar kan nog niet op tijd corrigeren.

Als ik terug rijd naar het dorp, komen er meer wolken opzetten en verdwijnt de zon achter de wolken en als ik met mijn spullen vanaf de auto naar het hotel loop voel ik een paar spetters.
Tot zover de eerste dagen, hopelijk is het morgen weer droog en heeft het boven in de bergen gesneeuwd en kunnen we weer een dag op de piste genieten.

Jasper, Alberta Canada

Johan

  • 21 Maart 2016 - 12:21

    Eva En Jos:

    Aha,daar hang jij dus uit!
    We dachten al,waar is hij?
    Maar leuk verhaal weer,
    En herkenbare plekken voor ons!
    West Edmonton Mall,Jasper,de omgeving,prachtig he!!
    Wij waren er in het voorjaar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Jasper Park Lodge

Johan

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 124530

Voorgaande reizen:

17 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Alberta Canada

13 Januari 2016 - 13 Februari 2016

Chili

18 November 2015 - 26 November 2015

Curacao en Bonaire

15 Augustus 2015 - 18 Augustus 2015

Belfast, de Trots van Noord-Ierland

04 Augustus 2015 - 07 Augustus 2015

Gothenburg - Havenstad met klasse

03 Juli 2015 - 06 Juli 2015

Warschau 3-6 juli 2015

16 December 2014 - 21 December 2014

Welcome to New York!

01 November 2014 - 17 November 2014

Oeganda, de parel van Afrika

22 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Zagreb, Kroatië

11 Juli 2014 - 13 Juli 2014

Bilbao, verborgen parel in Spaans Baskenland.

06 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Noorwegen van Oslo naar Bergen

09 Mei 2014 - 12 Mei 2014

Torino of Turijn

26 Februari 2014 - 02 April 2014

Van Panama stad tot San Salvador

10 September 2013 - 22 September 2013

Vancouver Stad en Vancouver Island

07 Maart 2013 - 18 Maart 2013

Het swingendste land in de Caribische zee?

19 September 2012 - 12 Oktober 2012

Het land van de rijzende zon, Japan!

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, Estland Augustus 2012

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, de verrassende hoofdstad van Estland.

04 Mei 2012 - 08 Mei 2012

Kopenhagen en Malmo Mei 2012

13 April 2012 - 17 April 2012

Lissabon April 2012

01 December 2011 - 19 Januari 2012

Australie - NZ - Pacific 2011-2012

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: