Kerstsfeer in New York. - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Kerstsfeer in New York. - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Kerstsfeer in New York.

Blijf op de hoogte en volg Johan

27 December 2014 | Nederland, Purmerend

Kerstsfeer in New York.

Het is donderdag aan het eind van de middag als ik bij mijn onderkomen in de stad aan kom, deze ligt precies tussen “China Town”, “Little Italy” en “SoHo” in, in Lower Manhattan ook bekend als het financiële district van de NY waar ook Wall Street is gevestigd.
Het is een bescheiden Hotel maar dus wel op een prima locatie, breng snel de koffer naar de kamer, de zon gaat net schuil achter een paar wolken maar het is droog en omdat ik bijna bij de “Brooklyn Bridge” zit is het leuk om even een kleine wandeling te maken over de brug, zolang het nog daglicht is.
De beroemde brug verbind Manhattan met Brooklyn een andere wijk van NY, en vanaf de brug heb je een prachtig zicht op de Skyline van Manhattan, het voelt wel koud, de brug ligt hoog en heeft zowel een voetgangers deel, auto en metro overgangen en is net als in alle delen van de stad altijd druk, de inmiddels ondergaande zon geeft een bijzonder licht op de stad en nodigt dus uit voor een paar mooie foto’s van de stad, wanneer ik weer terug ben op mijn begin punt is het donker en ga dan opzoek naar een restaurantje om te eten, nou dat is geen probleem hier!

Na de maaltijd loop ik even een stukje door de wijk en aan het eind van de straat zie ik de nieuwe “Freedom Tower” het nieuwe WTC gebouw wat op “Ground Zero” is verrezen na de aanslag van 11 September 2001, de laatste keer dat ik hier was, is alweer een paar jaar geleden en toen was het nog écht ground zero, één groot gapend gat wat ook een groot gat in de ziel van de stad heeft veroorzaakt!
Inmiddels is er een monument en museum verrezen op de plaats waar de vorige twee WTC torens stonden, op de footprint van deze torens zijn nu twee enorme waterbassins gebouwd, een Noord en een Zuid bassin, met een dubbele bomen rij er omheen, deze bassins zijn om muurt van een kleine meter hoog en op deze muur liggen plaketten in zwart graniet met alle namen van de slachtoffers die ten gevolge van de aanslagen omgekomen, niet alleen in de torens maar ook er om heen, de brandweer, politie en alle andere die er op wat voor manier bij betrokken waren.
Ook de vluchten van die dag met inzittende die in de torens vlogen maar ook degene die in het Pentagon vloog.
Het water valt op het oog een kleine 5 meter naar beneden en in het midden zit een groot vierkant gat waar het water schijnbaar in verdwijnt, omdat het inmiddels donker is brand er ook verlichting in beide bassins wat een bijzonder effect geeft. Er zijn redelijk wat mensen hier en op verschillende plekken bij de namen staat een witte roos, dit zijn mensen die vandaag hun geboortedag hadden moeten vieren, dit wordt uit respect gedaan door de organisatie “9/11 Memorial” die bij het monument zijn om tekst en uitleg te geven of steun aan mensen die dat nodig hebben.

De ingang van het gelijknamige museum is gevestigd tussen deze bassins in is gebouwd tussen en onder de bassins van het monument en sommige muren zijn nog de originele kelder muren van de vroegere WTC torens, toegang is 27 dollar en vrij voor mensen die dierbaren verloren hebben. In het museum zijn onder andere verhalen verzameld van de overlevenden, natuurlijk veel beeld materiaal, foto’s en film, maar ook overblijfselen van de WTC torens maar ook persoonlijke bezettingen van mensen, een half geplette ladderwagen, een deel van de communicatie mast die op de torens stonden, de inhoud van een kleding winkel na het instorten van de torens etc. etc.
Omdat het avond is, is het relatief erg rustig en dat is prettig om er op je gemak door heen te lopen, volgens de info die ik had gekregen zijn de wachtrijen op de dag een stuk langer, ik heb nog ruim twee en een half uur om er rond te lopen en dat is genoeg om alles redelijk goed te zien. Als het museum de deuren sluit om half negen, ontmoet ik een paar Nederlanders die ook een paar dagen in de stad zijn en nodigen we ons zelf uit voor een koppie bij de SB die aan de rand van het plein zit.
Na een klein uurtje stap ik weer op en loop terug richting mijn hotel, de winkels zijn nog open en overal is het Kerst, uit alle winkels galmen de diverse bekende Kerstliederen en de winkelramen zijn prachtig versierd, het voelt koud aan het vriest net 1 graad volgens de thermometer die ik passeer, nog een klein stukje en dan ben ik mijn hotel en val met een rozig gevoel heerlijk in slaap.

De volgende morgen wordt ik wakker en schijnt de zon uitbundig, tijdens het ontbijt eens even de kaart erbij, aangezien ik maar een paar dagen heb zal ik wat moeten kiezen wat te gaan doen, deze keer wil ik een bezoek brengen aan het immigratie museum op “Ellis island”.
Op loop afstand ligt nl “Battery park” hier vertrekt de boot naar dit eiland via “Miss Liberty” of wel het “Vrijheidsbeeld”. Na het kopen van een kaartje voor de boot en een uitvoerige veiligheidscheck mag ik plaats nemen op de boot, er zijn meer mensen die dit bedacht hebben blijkbaar want de boot zit aardig vol, het voelt en is erg koud, ondanks de zon die schijnt is er een harde wind die over het water nog kouder aanvoelt, maar wel goed om mooie foto’s van de stad en het beeld te maken met een strak blauwe lucht op de achtergrond.
De eerste stop is bij het beeld en daar ga ik de boot af en loop een rondje over het eiland, alle onderdelen van het beeld hebben een betekenis, zoals de kroon, de fakkel het boek etc. etc. en wordt doormiddel van borden die aan de voet van het beeld staan uitgelegd, ik heb niet alles onthouden maar voor degene die het echt willen weten zou ik zeggen, “google” het even, de geur van warm appelgebak en koffie nodigt mij uit om even een pitstop te houden en te wachten op de volgende boot.
Als de boot arriveert stap ik op die mij naar het museum op “Elllis island” brengt, via dit eiland kwamen de nieuwe immigranten, voornamelijk uit Noordwest Europa met grote boten naar Amerika om hier hun nieuwe leven op te bouwen.
Eenmaal op het eiland is het gebouw waar het museum gevestigd is prachtig om te zien, maar….!
Zoals nog mensen zich nog wel kunnen herinneren was er op 29 Oktober 2012 een megastorm die de oostkust en vooral de stad trof, “Sandy” genaamd en is er toen een groot deel van het eiland, gebouwen en collectie van het museum vernield, twee jaar ná dato zijn ze nog steeds bezig met het herstel en is daarom een groot deel van het museum nog leeg, wel veel foto’s met wat er stond en langzaam krijgt het zijn oorspronkelijke gezicht weer terug maar daar heb ik nu helaas niet veel aan!?
Na een ruim een uur stap ik weer op de boot terug naar de stad waar ik daarna in de metro stap richting het Centrale Station van NY gelegen aan de 42ste straat waar ook “Bryant Park” zit, één van de parken die in het winter seizoen wordt omgebouwd tot schaats annex kerstmarkt, waar het heerlijk toeven is met een warme choco en zoals het in Amerika hoort met heel véél slagroom!

Via de “5th Avenue”, de PC-hoofdstraat van NY, loop ik tussen de diverse mega-warenhuizen door richting “Rockefeller Center”, in deze straat staan alle winkelketens die je maar kan verzinnen en als je een beetje merk bent heb je dan ook hier een zaak, zo niet dan tel je helaas niet mee!? “De kerstsfeer in New York is echt onbeschrijfelijk”, je wordt betoverd door ontelbare lichtjes en magische decoratie, en zijn de etalages van de winkels op onder andere de “5th Avenue” prachtig versierd! Voor Amerikanen is Kerstmis na “Thanksgiving” een belangrijk feest, ze zijn dus ook fanatiek in het versieren van hun woning, zo zie je ook veel versieren in en aan de woningen tussen en boven de diverse winkels.

Als er in New York ook maar iets is dat je in de kerststemming brengt, dan zijn het wel de prachtig versierde straten en winkeletalages. Grote warenhuizen zijn, zo las ik ergens op het net, werkelijk het hele jaar bezig met voorbereidingen voor de kerstetalage. Ieder raam vertelt een eigen verhaal, en de etalages zijn eerder een cadeau voor de klant dan dat ze duidelijk verkoopgericht zijn.
Zowel lokalen als toeristen struinen rond deze periode dan ook graag door de winkelstraten.
De warenhuizen met de beste kerstetalages zijn: Barney’s, Bergdorf Goodman, Bloomingdale’s, Henri Bendel, Lord & Taylor, Saks Fifth Avenue,Tiffany’s en – uiteraard – Macy’s.

Het warenhuis Macy’s is het grootste van de stad NY en herbergt 8 etages met van alles en nog wat, het is een soort Bijenkorf in Amsterdam maar dan minstens 20x groter en heeft zelfs een deel van een verdieping gewijd aan een soort magisch kerstdorpje: Macy’s Santaland. Alles is er prachtig versierd.
Ook de Kerstman zelf is in Macy’s aanwezig. Tegen een kleine vergoeding kan je met deze gezellige uitgedijde Kerstman op de foto, hou er wel rekening mee dat de wachtrij voor de foto erg lang kan zijn, ik heb daar dan ook maar niet opgewacht!
Trek gerust een halve dag uit om op winkelavontuur te gaan in de grootste shoppingmall ter wereld: Macy's aan Herald Square in New York. Moderne mode en huishoudelijk gemak worden door middel van authentieke houten roltrappen met elkaar verbonden en zorgen voor een compleet aanbod in voornamelijk kleding.
Houd er rekening mee dat je op iedere verdieping verschillende kledingstukken aantreft die gegroepeerd worden op stijl, dus niet op soort. Als je dus enkel een broek of een paar schoenen zoekt, kun je op meerdere verdiepingen slagen. Vertel een van de medewerkers zo concreet mogelijk waar je naar op zoek bent. Zij zullen je dan met alle plezier informeren over de plek waar je het meeste kans van slagen hebt. Even uitrusten?
Geniet van een lekkere kop Starbucks op de tweede, derde, vierde of vijfde verdieping!? En zoals het hoort natuurlijk ook nog een compleet Mac Donalds restaurant op de zevende verdieping, heb je daar nou geen zin in ga dan naar de Grill room of de Pizzeria in de kelder van het gebouw!

Tijdens de kerstperiode staat er bij Rockefeller Center, de thuisbasis van de tv zender NBC, een reusachtig verlichte kerstboom, de dertien ton zware fijnspar boom komt dit jaar uit het Amerikaanse Danville waar hij in de tuin van een boerderij stond en bevat maar liefst 30.000 led lichtjes, gelijk aan ongeveer 8 kilometer lichtsnoer die op 3 december 2014 tijdens een feestelijke live tv show werd ontstoken en t/m 7 januari 2015 zullen branden!
Op de top van de kerstboom straalt al jaren de bekende Swarovski-ster met een doorsnede van 3 meter en een gewicht van 250 kg, ontworpen door de Duitse kunstenaar Michael Hammers.
Veel New Yorkers, maar ook toeristen, komen hierop af. Het stuk naar de boom toe is al een bezienswaardigheid op zich met prachtige engelen en mooie kerstdecoraties, en is eenrichting verkeer om opstoppingen te voorkomen en beneden kan er op een kleine ijsbaan worden geschaatst. (uiteraard is er ook hier een wachttijd van ongeveer 2 uur)

Naast het schaatsen kan je beneden ook winkelen of lekker een warme kop koffie drinken bij één van de vele barretjes.
Shoppen hoeft niet duur te zijn met kerst, veel winkels hebben namelijk uitverkoop. Houd er wel rekening mee dat het extra druk is in dit gebied in deze periode. De omliggende warenhuizen zijn ook prachtig versierd en op diverse zijn muziek en lichtshows geprojecteerd.
Trotseer de kou en bezoek het gebied rondom Rockefeller Center, het is zeker de moeite waard!

Ook de moeite waard is het uitzicht op Rockefeller Center zelf, om de drukte te mijden is het verstandig om van te voren kaarten te reserveren voor een bepaalde tijd zodat je niet uren bij de liften hoeft te wachten, ik koop vast een kaartje voor een bezoek morgen avond!

De route gaat verder richting “Times Square” de bekendste straat van NY, en het “Broadway” theater district waar de neon reclames zoveel licht geven dat het net lijkt of dat je er overdag loopt in plaats van in de avond c.q. nacht, ook hier diverse kerstbomen, sleeden, megakerstballen die lijken op het water te drijven, een rol verlichting waarvan de lampjes net zo groot zijn als ik etc. etc.
Het is inmiddels alweer bijna middernacht en besluit de dag met een drankje in een van de vele barretjes bij het hotel en ga dan lekker naar bed.

De volgende morgen is het een stuk grauwer weer en neem eerst ontbijtje in een restaurantje tegen over het hotel en loop dan eerst een stukje richting “Wall street” het financiële hart van de Wereld, als de beurs hier slecht staat dan gaat het in de rest van de Wereld ook niet best. In één van de straten staat een beeld van een enorm stier die blijkbaar belangrijk is voor een foto, aangezien er een hele lange rij staat!? Achteraf blijkt dat de toeristen het heel leuk vinden om op de foto te gaan met de ballen van de stier in de hand!?

De bebouwing is hoog en de straten smal en er waait weer een harde wind doordat de zon niet schijnt is het bijna donker op straat, al het licht wordt door de hoge bebouwing tegen gehouden, wist je trouwens dat NY en met name Manhattan de meest verticale stad is! Er is meer bebouwing verticaal dan horizontaal!
Natuurlijk stop ik even bij mijn vrienden van de SB voor een opwarmertje en ga dan met de bus richting Brooklyn, ben benieuwd of daar ook alles zo uitbundig in kerstsfeer te vinden is, dit valt een beetje tegen en na een uurtje of 2 lopen stap ik in de metro terug naar Manhattan.

Na nog wat kerstmarkten die op deze zaterdag her en der in de stad te vinden zijn ga ik aan het eind van de middag terug richting Rockefeller Center om op de “Top of the Rock” van het uitzicht over NY te genieten, omdat ik al een kaartje had kan ik meteen doorlopen naar de lift en weer door een veiligheidscheck mag ik met de laatste lift geheel naar boven, en eenmaal daar is het uitzicht adembenemend, het punt waar ik nu sta is grof weg halverwege de stad NY en dat bied rondom een verpletterend uitzicht aan alle zijde van de stad, dus niet alleen Manhattan maar ook de naast gelegen wijken, vanaf ook hier een mooi zicht op het bijzonder gekleurd verlicht “Empire State Building”.
Het uitzicht punt bestaat uit 2 delen, een deel afgeschermd met hele dikke glazen panelen waarvan je bijna in een rechte lijn naar beneden kan kijken en één deel die één etage hoger ligt waar je rondom bijna vrij uit zicht hebt.

De laatste dag in NY breekt aan, ik heb nog een paar uurtjes voor ik weer terug moet naar het vliegveld, aan het eind van de straat waar ik zit is ook een SB te vinden en omdat de “Happy Holidays” begonnen zijn, dat is dé uitverkoop en dé Kerstvakantie in Amerika worden er diverse acties gehouden en mag ik bij de SB een lootje trekken en wordt ik verrast met een ontbijtje naar eigen keuze, en aangezien ik de laatste dagen een van de grootste sponsor was van deze keten vind ik het niet meer dan terecht en laat het mij goed smaken.

Ik loop hierna nog even terug naar het 9/11 plein, ik had het eerder deze week alleen nog maar in de avonduren gezien en wilde het ook nog even bij daglicht aanschouwen. Er waren beduidend veel meer mensen dan de avond dat ik er was, en er stond zelfs een rij voor de ingang van het museum, wat lijkt op de Efteling, met borden, met ..Als U hier staat moet U nog zeker één uur wachten…!
Op een hoek van het plein wordt nog hard gewerkt daar komt een nieuw metro station wat gedeeltelijk gemaakt is van het ijzer wat gerecycled is van de oude WTC torens.
Op de hoek aan de andere zijde van het plein is een nieuwe brandweer kazerne gebouwd en een grote plaquette met een herinnering aan de omgekomen brandweer mensen uit deze voormalige kazerne, deze werd nl geheel verwoest na het instortte van de torens na de aanslag ook hier staan veel vrijwilligers en oud brandweer lieden die mensen het één en ander vertellen over alles wat er gebeurde.

De middag breekt aan en dat betekend dat ik toch echt de stad moet verlaten, een busje met 6 andere passagiers die ook naar het vliegveld moeten brengt mij erheen. Na de gebruikelijke checks en wachten op de luchthaven neem ik plaats in het vliegtuig op weg naar Amsterdam. Vanwege de gunstige harde wind is de vliegtijd nog geen zeven uur en 30 minuten, dat is lekker, we krijgen een klein diner en al gauw gaan de lichten uit, er is veel turbulentie maar eerlijk gezegd merk ik er weinig van totdat ik merk dat de lichten weer aangaan en we nog maar anderhalf uur van Schiphol verwijderd zijn.
De aanvlieg route lijkt meer op een atractie van een groot pretpark, de wind komt schuin van voren en de neus van het vliegtuig wordt daardoor steeds naar één kant gedrukt waardoor er een schommelstoel effect in het vliegtuig ontstaat en er diversen mensen wat witjes om de neus worden!?
Na ruim 25 minuten schommelen zet de chauffeur de wielen nog al abrupt op de baan maar zijn we wel geland.
Wanneer ik later in de auto stap en de motor start op weg naar huis galmt er uit de radio de beroemde kerst hits van “A most wonderfull time of the year” en “Driving home for Christmas”, volgens mij is de zanger van dit lied al een paar jaar onder weg naar huis voor de kerst, maar ik ben, zeker als het niet druk is op de weg en dat is niet de verwachting aangezien het hier ook inmiddels vakantie is, met een half uurtje thuis en dat is dan nog ruim vóór de Kerst!

Johan

Purmerend, 27 December 2014

  • 29 December 2014 - 20:12

    Ineke:

    Tja, wat zouden jouw vakanties zijn zonder de koffie van sb.... maar als ik het zo lees heb je enorm genoten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Purmerend

Welcome to New York!

Een Big Apple om in te bijten

De ‘Big Apple’, zoals de bijnaam van de stad luidt, is de grootste stad van de Verenigde Staten, gelegen aan de Oostkust van het land. Niet veel steden zullen zo tot de verbeelding spreken als New York.

New York is een stad die bruist van het leven, 24/7. ‘The city that never sleeps’, zo wordt de stad ook wel genoemd. Het is eens ‘stad van wereldformaat’, of meer nog, ‘een wereld op stadformaat’. Want New York is een echte smeltkroes van culturen.

Tijdens een stedentrip naar deze grootstad zal je van de ene verbazing in de andere vallen. Zelfs wie de stad nog nooit eerder bezocht heeft, zal heel veel herkennen op straat. De indrukwekkende skyline, de gele taxi’s, het Empire State Building, Chinatown, Central Park, … deze stad is echt overweldigend.

Manhattan is het stadsdeel dat de meeste toeristen trekt, maar laat je dat er niet van weerhouden ook de vier andere ‘boroughs’ met een bezoek te vereren. Want Queens, Brooklyn, The Bronx en Staten Island verbergen minstens evenveel schitterende plekjes. Wijk dus gerust ook eens van de geijkte paden af.

New York is een stad waarin iedereen zich zonder veel problemen de tijd van zijn leven kan hebben. Houd je van kunst en cultuur? De vele wereldvermaarde musea die de stad rijk is zullen je niet op je honger laten zitten. Het Metropolitan Museum of Art, het MoMA, het Guggenheim Museum, stuk voor stuk behoren ze tot de wereldtop.

Sommige reizigers zakken speciaal naar New York af, alleen maar om er te gaan shoppen. En ze hebben overschot van gelijk, want nergens ter wereld kan je je zo laten gaan als hier. Macy’s, Fifth Avenue, SoHo, allemaal ronkende namen waarop je je koopwoede kan botvieren.

Dat deze stad die nooit slaapt ook nog eens een geweldig uitgaansleven heeft, hoeft waarschijnlijk niet eens gezegd te worden. Een avondje in een van de geweldige bars of een stijlvol avondje Broadwaytheater.

Oorspronkelijk werd het eiland Manhattan bewoond door indianen. Die kwamen in 1524 de Italiaan Giovanni da Verrazzano tegen, de eerste Europeaan die de haven van New York verkende. Maar het was de Engelsman Hudson die het gebied begin 17de eeuw in kaart zou brengen. Hij leende zijn naam trouwens aan de rivier die in New York uitmondt.

In 1621 kwamen de eerste Hollandse pelshandelaren aan op het eiland Manhattan. De Hollanders noemden de plaats Nieuw-Amsterdam. Het gebied waarin ze werkzaam waren heette Nieuw-Nederland. Peter Minuit, de gouverneur van Nieuw-Nederland kocht Manhattan in 1626 voor enkele snuisterijen over van de indianen.

In 1664 veroverden de Engelsen het gebied. Na een korte periode in Nederlands bezit onder gouverneur Peter Stuyvesant, werd de stad tien jaar later voor de laatste keer aan de Engelsen overgedragen. Nieuw-Amsterdam werd voortaan de "Province of New York" genoemd, als eerbetoon aan de Duke of York, die er de macht had.
Rond 1776 vormde de huidige stad New York het toneel van de New York Campaign, een reeks veldslagen in de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog, waarbij de Engelsen het opnamen tegen een Amerikaans leger onder leiding van George Washington. Er vielen heel wat doden, vooral onder de Amerikaanse krijgsgevangenen. In 1783 verlieten de Britse troepen uiteindelijk de stad.

De Verenigde Staten werden onafhankelijk, met New York als eerste hoofdstad. In 1787 werd George Washington in de stad ingehuldigd als eerste president. New York werd een belangrijk economisch centrum, ook dankzij de opening van het Erie Canal. Het bevolkingsaantal groeide explosief. Vanaf 1840 werd New York overspoeld door arme Ierse immigranten, die op de vlucht waren voor de crisis in hun thuisland.

Na de Amerikaans Burgeroorlog, een bloederige oorlog tussen de noordelijke en de zuidelijke staten, kwamen er zo mogelijk nog meer immigranten uit Europa en ook uit Azië. New York werd de eerste halte voor duizenden die een beter leven zochten in Amerika. De immigranten, die in bar slechte omstandigheden leefden , zorgden ervoor dat criminaliteit en bendevorming gemeengoed werden. Het was een periode die gekenmerkt werd door revoluties en de vorming van vakbonden.

In 1898 werd uiteindelijk de moderne stad New York gevormd. De stad bestond voortaan uit vijf stadsdelen, waaronder Brooklyn, dat tot die tijd een onafhankelijke stad was. Vanaf de jaren ’20 kwamen heel wat Afro-Amerikanen uit de zuidelijke staten hun geluk in New York beproeven. In 1925 werd New York de stad met de meeste inwoners ter wereld. Vanaf de jaren ’30 verrezen de grote wolkenkrabbers, die New York zo typeren, uit de grond. De stad kende in de 20ste eeuw een grote groei.

Op 11 september 2001 werd New York getroffen door een terroristische aanslag, waarbij twee vliegtuigen zich in het World Trade Center boorden. Bij de instorting van de twee torens kwamen meer dan 3000 mensen om het leven, een trauma dat nog niet verwerkt is.

Puremend, 16 December 2014

Johan

Recente Reisverslagen:

27 December 2014

Kerstsfeer in New York.

16 December 2014

Welcome to New York!
Johan

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1588
Totaal aantal bezoekers 124666

Voorgaande reizen:

17 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Alberta Canada

13 Januari 2016 - 13 Februari 2016

Chili

18 November 2015 - 26 November 2015

Curacao en Bonaire

15 Augustus 2015 - 18 Augustus 2015

Belfast, de Trots van Noord-Ierland

04 Augustus 2015 - 07 Augustus 2015

Gothenburg - Havenstad met klasse

03 Juli 2015 - 06 Juli 2015

Warschau 3-6 juli 2015

16 December 2014 - 21 December 2014

Welcome to New York!

01 November 2014 - 17 November 2014

Oeganda, de parel van Afrika

22 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Zagreb, Kroatië

11 Juli 2014 - 13 Juli 2014

Bilbao, verborgen parel in Spaans Baskenland.

06 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Noorwegen van Oslo naar Bergen

09 Mei 2014 - 12 Mei 2014

Torino of Turijn

26 Februari 2014 - 02 April 2014

Van Panama stad tot San Salvador

10 September 2013 - 22 September 2013

Vancouver Stad en Vancouver Island

07 Maart 2013 - 18 Maart 2013

Het swingendste land in de Caribische zee?

19 September 2012 - 12 Oktober 2012

Het land van de rijzende zon, Japan!

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, Estland Augustus 2012

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, de verrassende hoofdstad van Estland.

04 Mei 2012 - 08 Mei 2012

Kopenhagen en Malmo Mei 2012

13 April 2012 - 17 April 2012

Lissabon April 2012

01 December 2011 - 19 Januari 2012

Australie - NZ - Pacific 2011-2012

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: