Icefields Parkway – Banff - Calgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Icefields Parkway – Banff - Calgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Icefields Parkway – Banff - Calgary

Blijf op de hoogte en volg Johan

26 Maart 2016 | Canada, Calgary

Wanneer ik in de ochtend wakker wordt van de wekker die afgaat ben ik benieuwd of het nog gesneeuwd heeft, ik schuif de gordijnen open en alles is geheel wit en het sneeuwt nog steeds of alweer, de avond ervoor was het net rond het vriespunt en was alles net nat, nu is alles wit zelfs de prachtige hoge dennen bomen die voor het karakteristieke Hotel staan, het is een van de oudste Hotels in het dorp en het straalt dan ook nog de echte tijd van de pioniersgeest uit, zowel binnen als buiten.
Eerst maar even ontbijten, er zijn weinig gasten in het Hotel dus hoef niet lang te wachten, er is hier nog ontbijtservice aan tafel en laat mij het dan ook heerlijk smaken.
Niet veel later loop ik even een klein rondje door het dorp, het sneeuwt steeds meer en meer en het ziet er dan ook sprookjesachtig uit, nu moet het op de piste wel goed zijn!?

Als ik rond de klok van 10 uur in de auto zit op weg naar het skiresort bedenk ik mij dat ik geen sneeuwkettingen in de auto heb, deze is tenslotte gehuurd!?
Maar mijn zorg is niet nodig de weg naar boven is wel een beetje kleffe sneeuw maar het is niet glad, dat is het op de parkeerplek wel!
De hellingen zijn bijna niet te zien en neem nog maar even een kop koffie alvorens ik de eerste lift omhoog neem, naarmate ik hoger kom voelt het wel kouder aan, eenmaal uit de lift, ook nu weer bijna geen mede skiërs, zoef ik over de poedersneeuw naar beneden, dit is nu ook een van de redenen om hier te gaan wintersporten, een kleine bijkomstigheid is wel dat de pistes vrij breed zijn, het zicht erg beperkt en dat de paaltjes met de kleuren van de pistes wat moeilijk of soms geheel niet meer te zien zijn, toch kom ik toch weer veilig aan bij de volgende lift!
Het is rond de lunch als het sneeuwen ineens spontaan ophoud en er zowaar nog even wat zonnestralen te zien zijn, en het zicht opeens van 0 naar 1000 meter is verbeterd!

Een klein uurtje voor dat de lift dicht gaat stap ik in de auto weer terug naar het dorp voor een bijzondere reden, ik ga namelijk mee met een kleine groep mensen onder begeleiding van een gids om een Icewalk te maken.
In een Canyon die normaal gevuld is met water maar nu in de wintertijd is gevuld met ijswatervallen. Als ik aankom bij het Hotel staat de groep en het busje al klaar en kan ik meteen instappen, we rijden een klein half uurtje en komen dan uit bij de plaats waar we gaan wandelen, de gids legt eerst het een en ander uit van de Canyon en de omgeving, die bestaat uit Limesteen.
Een hogerop gelegen meer waar geen rivier in of uit gaat vult zich na de winterperiode met smelt en regenwater, dit water wordt door de poreuze lagen van de Limesteen ondergronds weggeperst en waar dit veel gebeurd ontstaat een slijtlaag of wel Canyon, deze kunnen soms behoorlijk diep zijn, in de zomer staat deze dan ook meters hoog gevuld met water, nu in deze periode worden imposante ijswatervallen geformeerd, dat kan kleine en korte zijn maar ook hele brede en hoge, vanaf de top van de Canyon tot de bodem, en dat kan tot ongeveer 20 meter hoog zijn vanaf de grond gemeten.
Een wandeling van ongeveer twee en een halfuur brengt ons van de ene verbazing in de andere en van de top naar de bodem en weer terug naar de parkeerplaats. Ik heb ervan genoten en heb zoiets dergelijks nog niet eerder gezien, alhoewel de gids meld dat de hoeveelheid ijswatervallen een paar weken geleden zelfs nog meer waren, er stromen steeds weer nieuwe water stroompjes uit de steenlagen vandaan en dat vormt dan direct weer een nieuwe ijswaterval.

Als ik later op de avond met mijn avondmaal in het restaurant zit spreek ik nog twee van de andere gasten die mee waren en ook zij waren behoorlijk onder de indruk, een lekker koud biertje sluit de avond af en dan vallen bijna mijn luiken dicht, tijd om te gaan slapen.

Ik ben redelijk vroeg wakker en als ik naar buiten kijk is het droog en schijnt er een wat waterig zonnetje, hopelijk wordt dat nog wat beter, ik ga namelijk naar mijn volgende bestemming, Banff via de Icefields Parkway, een van de mooiste auto routes van Canada die dwars door de Rockies loopt.
Na het ontbijt meteen de spullen in de auto en uitchecken, nog even langs de benzine pomp, voor de auto maar ook voor mijzelf, de komende 286 kilometers kom je namelijk geen pomp of restaurant meer tegen, het is rond 10 uur als ik Jasper uitrij en nog net een blik werp op het station van Jasper, nu staan er zelfs twee kolossaal lange treinen, ik heb het nog even geteld ik moest toch wachten bij de spoorovergang, het waren 138 wagons, een kleine 14 minuten voor de spoorbomen weer open gingen, ja ik kan niet anders zeggen dat ik dat best lang vind!

Voor je de route kan rijden moet je ook voor dit NP (Nationale Park) een toegangsbewijs kopen, voor 22 CAD (Canadese dollar), dat is rond de 17 Euro. Gelukkig klaart het steeds meer op en lijkt het wel of ik de enige ben die hier rijdt, het ligt natuurlijk wel een beetje aan de tijd van het jaar, normaal komen de meeste toeristen hier pas eind April begin Mei omdat het dan natuurlijk groen is en er meer in bloei staat, maar ook dit seizoen heeft zeker zijn charme, meren en rivieren die geheel of gedeeltelijk dicht gevroren zijn, bedekt met een laag sneeuw en dan de de bergen die stuk voor stuk plaatjes zijn om te zien met of zonder bomen en uiteraard met een dik pak sneeuw.

De eerste stop is Athabasca Falls, ligt in de gelijknamige rivier en is nooit geheel bevroren, dat betekend dat er smeltwater onder de dikke lagen ijs naar beneden stroomt en je dat ook kan horen en soms ook tussen de gaten in het ijsdek kan zien, het water wat even verderop de open rivier opzoekt lijkt wel groen gekleurd, het spat water en sneeuw maken de omgeving wel spekglad en daar wordt je dat ook keer op keer op gewezen! Al glijdend en glibberend kom ik weer terug op de parkeerplaats en vervolg mijn weg.
Het weer zit mij echt mee, het wordt steeds helderder en de zon wint steeds meer terrein, de uitzichten links en rechts van de auto zijn fenomenaal en ik krijg er dan ook geen genoeg van, eigenlijk kan je alles wel op de foto zetten!?

Het is ruim na de lunch als ik de nieuwe attractie van dit gebied tegenkom, de Skywalk, een looproute die gedeeltelijk langs de berghelling gaat en daarna een bocht van glazen panelen waar je over heen kan lopen en dus zo onder je de diepte in kan kijken, helaas voor mij en de andere bezoekers nu, deze is gesloten in verband met de kou, ze zijn bang dat de platen mogelijk kunnen breken als je er nu overheen zou lopen.
Vanaf hier heb je al een mooi zicht op de Colombia Icefields, een plaats waar meerder gletsjers uit de hoger gelegen valleien naar beneden komen en die net als op veel plaatsen in de Wereld aan het krimpen is, maar waar je vanaf de weg een prachtig zicht op hebt, even later parkeer ik de auto en ga lopend een stuk richting de grootste gletsjer, hier kan je duidelijk zijn aan het terrein waar ik nu loop dat het sneeuw en ijs veel verder heeft gelegen, de zon is prominent aanwezig en tot waar het toegestaan is om te wandelen stop ik voor een paar foto’s en ga even een grote steen zitten om van dit prachtige uitzicht te genieten, het is windstil en in de zon is het na de wandeling best warm, vind je het gek dat hij smelt, ik heb het hier al warm!?

De dag eindigt in Banff, een klein stadje net in de Rocky Mountains en is vooral bekend onder de wintersporters en de actieve wandelaars en fietsers in de zomer, hier heb ik een klein Hotel geboekt want ik gebruik deze plaats voor de komende dagen weer te kunnen skiën.

Een aantal jaren geleden was ik hier voor het eerst om kennis te maken met het skiën in de Rocky Mountains en dat is zo goed bevallen, ik ga terug naar Lake Louise een van de grotere skiresorts op een kleine 60 kilometer van Banff, mijn ski’s regel ik daar terplekke, ik heb mijn eigen schoenen, een dagkaart voor de piste trek je uit de automaat en dan is het aansluiten in de rij naar boven!
Geintje, er is gaan rij! Er gaan 2 super snelle liften omhoog en vandaar ga je gespreid het gebied in, als je al ergens iemand tegen komt is dat een uitzondering, de rest van de dag vermaak ik mij prima.

Banff is zeker geen grote stad maar er is wel voldoende accommodatie en vermaak te vinden, ook hebben ze nog een Hot Springs bad, waar je in natuurlijk warm water de vermoeide spieren kan laten ontspannen, ook hebben ze hier nog een Gondelbaan die je een mooi uitzicht geeft over de stad, maar deze is voor renovatie tot begin van de zomer (2016) gesloten, ik weet dit omdat ik hier de eerste keer al eens boven ben geweest en dat is best de moeite waard.

De tweede dag in Banff ga ik naar het skiresort van Sunshine Village, een prachtig gebied, met 9 super snelle liften, verdeeld over drie bergen, ze hebben zelfs stoeltjesliften met windkap en zitvlak verwarming, op nog geen 12 kilometer van de stad helaas voor de naam, maar de zonneschijn zit er niet in, ook hier kan je de spullen huren bij de lift opgang en een dagkaart koop je bij een lieftallige blonde dame aan het loket.

Als de liften rond half vijf sluiten lever ik mijn gehuurde spullen weer in en stap in de auto op weg naar Calgary, een rit van ongeveer 160 kilometer, de weg is goed te rijden ondanks de lichte sneeuwval van vandaag, maar naarmate ik de Rocky’s uit rij wordt het voor mij steeds donkerder, en niet veel later rij ik een hevige sneeuwbui in, de weg wordt en is al geheel wit en de temperstuur zakt snel en voor ik het weet vriest het vijf graden, ook hier zie je bepaald weggedrag van mij kan niets gebeuren!?
Niet veel later is de weg echt glad en staan de eerste haast makers al in de berm of omgekeerd aan de andere kant van de weg! Even rustig aan dan maar he’!
De afgelopen dagen heeft het wel gesneeuwd maar zo veel als er nu valt is enorm, gelukkig blijft de weg redelijk begaanbaar zolang iedereen maar in dezelfde baan blijft rijden. Wanneer ik de stad inrijd heb ik gelukkig mijn routeplanner op mijn telefoon, ik heb en zie ook totaal geen skyline van de stad en heb daardoor ook geen idee welke kan ik anders op zou rijden?
Na bijna twee en een half uur onderweg zie ik de eerste wolkenkrabber als schimmen voor mij opdoemen en niet veel later rij ik de parkeerplaats van het Hotel op, gelukkig ik ben er, en de auto en ik zijn beide nog heel, zou voor de auto erg jammer zijn, het is een fonkel nieuwe, ik kreeg hem met 126 km op de teller, alhoewel hij er nu uitziet of hij een rally heeft gereden!
Het is donker als ik in het Hotel ben en na een rondje even de benen strekken en een broodje bij de Subway keer ik snel terug naar mijn Hotel en kruip lekker in bed.

Dan de laatste dag, Calgary, de meeste Nederlanders kennen de stad van het schaatsen en de Olympische Spelen. In 1988 werden hier de Winterspelen gehouden en wonnen de Hollanders hier het eremetaal, zo won Yvonne van Gennip drie maal goud, en Leo Visser, tegenwoordig een collega bij dezelfde blauwe maatschappij, een keer zilver en een keer brons en Gerard Kemkers won ook nog een keer brons, bijzondere spelen, ik zat in mijn examen jaar en je moest voor de live wedstrijden of laat opblijven of vroeg opstaan!? In de stad is van dit alles nog een plein terug te vinden, het Olympic Plaza waar alle medaille winnaars op plaquettes staan vermeld.

De dag begint voor mij bij de fundamenten van de stad bij Fort Calgary, er is van het oorspronkelijk fort niets meer over maar op de plaats waar het ooit stond is nu een Historisch Park, waar de footprint van het voormalige fort zijn afgetekend, vanaf hier werden de routes naar het noorden uitgezet naar bijvoorbeeld Edmonton, het is ook het punt waar de Bow en de Elbow rivier samenkomen, vanaf hier heb je ook een mooi zicht op de moderne skyline van de stad,
De stad lijkt op dat moment wel aan een make over bezig te zijn, overal wordt er gebouwd of restaureert, het echte Down town of City Centre is niet heel groot en laat zich wat moeilijk omschrijven, het wordt nu nog gedomineerd door de Calgary Skytower, tijdens de grote uitbreidingen van de stad enige tientallen jaren geleden werd deze toren als symbool gebruikt als herkenbaar voor de stad, tegenwoordig wordt deze toren omringd door echte wolken krabbers van formaat en die inmiddels hoger zijn dan de toren, maar het moet gezegd het uitzicht is nog steeds erg goed en zeker zoals vanmorgen was het redelijk helder en kan je besneeuwde toppen van de Rocky’s duidelijk zien liggen, ook heb je een gedeelte waar de vloer uit glazen panelen bestaat vanwaar je een zicht hebt op de straat onder je.

Het centrum bezit nog een groot museum over de geschiedenis van de stad, de omgeving en alle andere zaken en over een winkelcentrum dat via een skywalk met andere winkels aan de andere kant(en) van de straat verbonden zijn, hier door kan je lekker winkelen zonder naar buiten te moeten of de straat over te steken.
In het centrum rijden twee tramlijnen, een blauwe en een rode, elke tien minuten voor 3 dollar en 15 cent naar alle uithoeken van de stad, in het centrum zelf is dit vervoer zelf gratis.
Omdat het vandaag Goede Vrijdag is, en het een officiële feestdag in Canada en zijn een groot deel van de winkels helemaal of vroegtijdig gesloten.
Ook veel banken en kantoren zijn dicht, wel is er een overdekte markt die open is en omdat het goed weer is is het lekker om gewoon lekker rond te lopen, ik stap in een van de tramlijnen en ga natuurlijk ook even opzoek naar de Olympic Oval, de schaatsbaan die in begin van de jaren 80 werd gebouwd speciaal voor de Olympische Spelen en die werd gebouwd bij de Universiteit van Calgary waardoor de toenmalige woningen van de sporters nu gebruik worden voor woningen van de studenten, win win situatie!?
Helaas is het niet voor publiek geopend, tenzij er wedstrijden worden gehouden, maar toch leuk om even te zien waar het nu is.

Calgary laat zich verder wat moeilijk omschrijven, het is een modern ogende stad die veel geld verdient heeft aan de olie, 80 procent van de mensen leeft van de olie-industrie, vooral het laatste jaar zo heb ik mij laten vertellen heeft de Provincie Alberta en dus ook Edmonton en Calgary last van de lage olie prijzen op de internationale markt.
De stad heeft veel met kunst, gezien de vele kleinere als grote galerieën, ook op straat staan vele soorten kunst en kunst objecten.

Voor de toerist moet je opzoek naar wat je interessant vind, eerlijk je kan, als je wil alles zien binnen een dag, misschien in de zomer als er natuurlijk meer buiten activiteiten zijn en de parken in groei en bloei zal het allicht wat meer tijd kosten of kan je wat meer tijd besteden.

Wel tot zover het tweede en laatste deel van de trip door Alberta.

Ik wens jullie allemaal een goed Paasweekend.

Calgary, Alberta Canada

Johan

  • 27 Maart 2016 - 12:52

    Ineke:

    Ik las je weer met veel plezier. Ook jij goede paasdagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Calgary

Johan

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 27337
Totaal aantal bezoekers 124422

Voorgaande reizen:

17 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Alberta Canada

13 Januari 2016 - 13 Februari 2016

Chili

18 November 2015 - 26 November 2015

Curacao en Bonaire

15 Augustus 2015 - 18 Augustus 2015

Belfast, de Trots van Noord-Ierland

04 Augustus 2015 - 07 Augustus 2015

Gothenburg - Havenstad met klasse

03 Juli 2015 - 06 Juli 2015

Warschau 3-6 juli 2015

16 December 2014 - 21 December 2014

Welcome to New York!

01 November 2014 - 17 November 2014

Oeganda, de parel van Afrika

22 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Zagreb, Kroatië

11 Juli 2014 - 13 Juli 2014

Bilbao, verborgen parel in Spaans Baskenland.

06 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Noorwegen van Oslo naar Bergen

09 Mei 2014 - 12 Mei 2014

Torino of Turijn

26 Februari 2014 - 02 April 2014

Van Panama stad tot San Salvador

10 September 2013 - 22 September 2013

Vancouver Stad en Vancouver Island

07 Maart 2013 - 18 Maart 2013

Het swingendste land in de Caribische zee?

19 September 2012 - 12 Oktober 2012

Het land van de rijzende zon, Japan!

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, Estland Augustus 2012

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, de verrassende hoofdstad van Estland.

04 Mei 2012 - 08 Mei 2012

Kopenhagen en Malmo Mei 2012

13 April 2012 - 17 April 2012

Lissabon April 2012

01 December 2011 - 19 Januari 2012

Australie - NZ - Pacific 2011-2012

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: