Göteborg - Havenstad met klasse - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Göteborg - Havenstad met klasse - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Göteborg - Havenstad met klasse

Blijf op de hoogte en volg Johan

12 Augustus 2015 | Zweden, Gotenburg

Göteborg - Havenstad met klasse

Gevangen in de schaduw van het alom bekende Stockholm ligt de prachtige havenstad Göteborg (Gothenburg). Stilaan begint deze Zweedse stad echter een plaatsje in de zon op te eisen. En terecht, Göteborg heeft de toerist immers heel wat te bieden. Zowel de stille natuurpracht van de vele kusteilandjes als het bloeiende cultuur- en amusementsaanbod zijn stille getuigen van de charme van de stad. Je vindt er dan ook alles wat een doorwinterde stedenbezoeker nodig heeft: groene parken, musea, theaters en culinaire restaurants. Een vlucht van maar 1 uur en 5 minuten brengt mij hier heen en een “Flybussarna”, een pendeldienst die elke 15 minuten van de luchthaven naar het centrum van de stad rijdt, zorgt dat je ongeveer 25 minuten later in het centrum arriveert.

Göteborg, gelegen in het westen van het land, is met zijn half miljoen inwoners de op één na grootste stad van Zweden. De stad herbergt de grootste haven van heel Scandinavië, waardoor Göteborg als havenstad een gerenommeerde naam heeft. Maar naast een havenstad is Göteborg met zijn 60.000 studenten ook een bekende universiteitsstad. Hierdoor vind je er een bruisend nachtleven terug, met talrijke clubs en cafés, een eerste verkenning van de stad laat dit ook direct zien, het oude deel van de stad is eigenlijk heel klein, en wordt aan alle zijden omzoomd door water van de rivier en monding van de haven aan de ene zijde en de brede gracht die de oude en nieuwe stad van elkaar scheid en daar tussen ligt nog een grote brede afscheiding van een groot park want ook het groen is hier goed vertegenwoordigd. Göteborg staat immers bekend om de vele groene ruimtes die de omgeving sieren, waaronder een botanische tuin, die in de jaren tien van de vorige eeuw is aangelegd en vele andere prachtige parken.

In het oude deel staan natuurlijk ook de meest in het oog springende gebouwen en liggen de mooiste pleinen, o.a. het stadhuis, de Domkerk, het stadsmuseum, diverse standbeelden en is het overgrote deel ook auto vrij. Aan een zijde vlakbij het Centraal Station, waar treinen uit het hele land aankomen en vertrekken ligt tevens het grootste overdekte winkelcentrum “Nordstan” van heel Scandinavië. Het aanbod bestaat er uit meer dan 150 winkels, waaronder Esprit, H&M en Nordic Design. Maar ook in winkelstraten als Ostra Hamngatan, Vastra Hamngatan en Kungsportsavenyn kunnen shoppers hun slag thuishalen, alleen dé winkelketen Ikea heb ik hier niet kunnen aanschouwen, waarschijnlijk ligt deze iets verder gelegen op een industrie terrein van de stad!?

Zweedse mensen houden van koffie, behalve de SB zie je ook veel koffiehuizen van Expessohouse en Cappucino en zijn er diverse banketbakkerijen die ook een koffiebar runnen, waar je meteen ook even een lekker stukje gebak kan bestellen voor erbij!

Het hart van de stad is de Avenyn, een beroemde boulevard waar tal van restaurants, cafés, hotels, winkels en culturele bezienswaardigheden gevestigd zijn. De brede boulevard is meer dan een kilometer lang en loopt van de Gotaplatsen, waar het Gothenburg Museum of Art, het stadstheater en de stadsbibliotheek zich bevinden, tot de Kungsportsplatsen.
De Avenyn, ook wel bekend als Kungsportsavenyn, ontstond in de negentiende eeuw als gevolg van een internationaal architectuurfestival. Wanneer je deze Avenyn helemaal uit loopt kom je in de haven uit, hier aan het eind vind je ook de grootse snoepwinkel van de stad, echt een enorme zaak waar de diverse zoetwaren letterlijk en figuurlijk tegen de etalage ramen zijn opgeslagen, en binnen de enorme zoete en chemische geur je tegemoet komt als je de winkel in loopt, binnen staan de honderden soorten in gedeeltelijk open bakken uitgestald en staan de stapels dozen met chocolade tot bijna aan het plafond. Vorig jaar met een bezoek aan Vancouver vond ik iets soort gelijks in een supermakt maar dit slaat echt alles!

In het haven gebied aangekomen waar recentelijk de “Volvo Ocean Race 2015” is gefinisht en het merk ook hier niet onbekend want ook dat is natuurlijk typisch Zweeds, en heeft hier zijn thuisbasis er staat ook een fabriek aan de overzijde van de haven en is er ook is er een speciaal museum hier gevestigd. De grote open ruimte wordt gekenmerkt door een enorm Opera gebouw, niet zo indrukwekkend en beeld bepalend als in bv Sydney maar toch zie je dat in meer steden verschijnen een opera in de haven!
Ook ligt hier een drie master zeilschip “Viking” wat niet meer vaart maar wat dienst doet als restaurant, slaapgelegenheid en congres zaaltjes. Ook is er een maritiem museum met in mijn ogen een niet zo interessante collectie boten. Verder wordt het beeld bepaald door een grote hoge brug die de beide zijde van de stad verbind en een groot kantoor complex waar je op een van de gebouwen ook meteen het hoogste punt van de stad vind, dit super moderne pand wordt in de volks mond de “Lipstick” genoemd, het pand heeft de vorm van een lipstick en heeft een knalrode dak, glasconstructie, waar je dus vanaf de top een mooi uitzicht hebt over de stad. Blijkbaar is dit bij de toerist nog nauwelijks bekend want behalve ik waren er nog maar een handje vol andere gasten.

Wie Zweden zegt, denkt natuurlijk meteen aan de natuurpracht waarvoor het land bekend staat. Dit is in Göteborg niet anders. Je vindt er namelijk een unieke rotsige kustlijn of archipel met talrijke eilandjes. Bewoond of onbewoond, ze zijn allemaal wel een bezoek waard. Echter zoveel tijd heb ik ook weer niet maar besluit wel een boot tocht te maken naar Marstrand een soort museum dorp, wat je kan vergelijken met bv Marken op ongeveer twee en een half uur varen vanaf Göteborg, een oude salon boot brengt mij en een tiental andere toeristen via de haven waar ook de diverse grote ferry boten van o.a. Stena line liggen en diverse grote container schepen die beladen worden voor vertrek, ook passeren we een grote brug die veel weg heeft van de versie die in San Francisco USA, via deze prachtige archipel bereiken we onze eindbestemming, met een tussen stop op een ander klein eiland, waar heel veel huisjes staan waarvan de meeste in bezit zijn van de zweden zelf die deze huisjes als zomer verblijf gebruiken, uiteraard met een groter of kleiner bootje voor vervoer naar de stad voor de deur. De rust en kalmte die je er ervaart zullen je immers afleiden van alle dagelijkse zorgen, waardoor je enkel nog de wind zal voelen die langs je ruist.

Eenmaal op Marstand krijgen we een kleine rondleiding van een van de crew leden aan boord van ons schip en laten vooral de meest in het oog springende gebouwen zien die vooral door de” Royals” van weleer zijn laten bouwen en die deze huizen ook als zomer en/of feest verblijf gebouw gebruikten. Op de top van het eiland staat een groet burcht, die helaas niet open is ten tijde van ons bezoek, deze werd in later tijd gebruikt als gevangenis.
Vervolgens is er nog een gelegenheid om zelf nog een uurtje door de stad te banjeren. Aan boord terug wordt er een buffet geserveerd, en zoals het op een boot betaamd is een groot deel van de keuze van alles wat onder zeeniveau leeft, maar gelukkig is er ook nog wat te kiezen wat, voor dat het op deze schalen ligt nog rond gelopen heeft op twee of meer poten of wat zich heeft voor bewogen via vleugels!?

Een ander mogelijk die je vanuit de haven kan bereiken binnen een half uur is een groot fort wat in de monding van de haven ligt tegen over de cruise boten terminal, daar is zelfs nog wat Hollandse geschiedenis te vinden en hebben de Hollanders samen met de Zweden tegen de Denen gestreden in de tijd van de VOC, ook zweden had een soort VOC waar ook een replica van een boot te vinden is alleen deze lag op dit moment (Aug 2015) niet hier maar in China.

Al eerder genoemd is de botanische tuin, deze is aangelegd in de jaren 10 van de vorige eeuw, en is circa 16 ha groot en bestaat uit diverse verschillende soorten tunen uit letterlijk de hele wereld, een grote kas met tropische planten, cactussen etc. etc. De Totale tuin is meer dan 160 hectare groot en je kan er dus ook nog uitbreid in de ruige natuur diverse wandelingen maken.

Cultuurliefhebbers kunnen dan weer hun hart ophalen in het Kunstmuseum. Je vindt er namelijk een indrukwekkende collectie van Scandinavische kunst uit de negentiende eeuw. Daarnaast worden er ook enkele van de mooiste werken van beroemde kunstenaars als Van Gogh, Rubens, Rembrandt en Picasso tentoongesteld.

Ook heeft de stad nog een soort Walibi, “Liseberg” geheten, een attractiepark met een reuzenrad en diverse achtbanen en andere misselijkmakende attracties. Mijn tijd was beperkt dus ben ik hiet zelf niet geweest, wel is het vanuit het centrum van de stad maar een paar minuten lopen!

Ten tijde dat ik in de stad aanwezig was, is er het jaarlijkse muziek festival gestart, deze is altijd in de periode van de eerste en/of tweede week van augustus en is vrij toegankelijk, over de gehele stad en diverse parken staan evenzoveel podiums waar van alle soorten muziek ten gehore wordt gebracht, van coverband tot klassiek, in het Engels maar ook in het Zweeds en dat klinkt best grappig, bijkomend feit is dat je niet snel dronken wordt want alcohol in het algemeen is hier vrij prijzig dus wordt je de volgende dag niet met een kater wakker!? Win-win situatie!?

Ten slotte wordt Göteborg ook op culinair vlak door talrijke internationale recensenten geprijsd. In de haven en de beroemde overdekte vismarkt kan je namelijk de allerbeste verse vis aankopen. Hier heb ik mij persoonlijk niet aan gewaagd maar aan de vele visrestaurants in de stad is dit zeker te zien, gelukkig blijft er voor de overige internationale keuken ook nog vrij veel plaatsen over!?

Het is dan ook geen wonder dat Göteborg stilaan uit de voetsporen van Stockholm begint te treden. De prachtige natuur en bloeiende cultuur- en amusementssector vormen de ingrediënten voor een geslaagde citytrip. Bovendien zal de vriendelijke glimlach en het hoge blond gehalte van de schaars geklede Zweedse inwoners, voor hun is volgens mij alles boven de 20 graden al erg warm en zal je dat beeld nog lang op je netvlies nazinderen.

Purmerend, 12 augustus 2015

Johan