Warschau 3-6 juli 2015 - Reisverslag uit Warschau, Polen van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Warschau 3-6 juli 2015 - Reisverslag uit Warschau, Polen van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Warschau 3-6 juli 2015

Blijf op de hoogte en volg Johan

14 Juli 2015 | Polen, Warschau

Warschau

Warschau is de hoofdstad van Polen. “Warschau, You will love it or hate it” wordt vaak door de Polen gezegd. Maar wie door de moderne gebouwen heen kijkt, zal ontdekken dat ook Warschau verborgen parels heeft die de moeite waard zijn om te bezoeken. Deze tekst las ik niet zolang geleden op een internet site en besloot dat maar eens zelf te gaan bekijken.
Vrijdag 3 juli was het dan zover, de temperaturen stijgen ver boven de 27 graden uit als ik op Schiphol in een rechtstreekse vlucht van KLM naar de Poolse Hoofdstad vlieg, een kleine 7 kwartier later staan we aan de gate op Chopin airport, het vliegveld wat direct aan de Poolse metropool ligt, ook hiet is de temperatuur naar tropische waarden gestegen, ruim over de 30 als ik het vliegtuig weer uitstap.
De verbindingen naar het centrum van de stad kan op verschillende manieren maar met bus 175 is het goedkoopst en kom je uit in het hart van de oude stad. Een kaartje kost 3.40 Zloty (Polen heft de Euro nog niet) en is omgerekend 80 euro cent voor 20 minuten, dat is net niet genoeg voor mijn eindhalte maar ik zie nergens controle dus het zal wel goed zijn, tenslotte staat er ook geen tijd op het kaartje!?

De bus rijd over de belangerijkste winkelstraat en heb mij laten vertellen dat een van de zijstraten mijn hotel moet zijn! Wanneer ik ergens uitstap kom ik in een stuk van de straat terecht wat lijkt op “Little Italy”, 7 pizzeria’s op rij, afgewisseld met ijssalons, koffiebars zoals SB en Costa Coffee en diverse winkels van West Europese origine. Na een korte wandeling kom ik uit bij mijn kleine design hotel, ligt enigsinds verborgen achter de winkelstraat, en tussen diverse Hotels en Hostels en kleine café’s waar al diverse toeristen op het terras van een gekoeld biertje aan het genieten zijn, ik krijg er dosrst van als ik zie!
Gauw even inchekken, kamer ziet er goed uit, niet heel groot, wel keurig schoon en complete met een lekker bed, snel naar het terras!

Een kleine verkenning van de omgeving start als mijn glas leeg is, de straat waar ik eerder uit de bus stapte , blijkt later een onderdeel te zijn van de Koningsroute die door de stad loopt en aan de overzijde van het kruispunt het museum van Chopin, even verder op in de straat staat de Kathedraal of Kerk met de 3 kruizen, een blik binnen laat meteen een enorme rijkdom zien aan talloze beelden, al dan niet van goud of met goud bedekt, prachtig orgel en diverse andere snuisterijen wat je zoal in kerken tegenkomt, ook hier een aparte kapel met een beeld van de de vroegere Paus Johannes Paulus de tweede, deze paus was van origine van Poolse afkomst en heeft in deze kerk blijkbaar een keer een dienst voorgegaan, zo staat op een steen te lezen op de muur.
Het is vrijdag avond en is er een dienst in de kerk aan de gang, maar het is een in en uitloop van mensen, die gedeeltelijk daar blijven en na een kniel momentje het pand weer verlaten.

Buiten de kerk die aan een klein pleintje staat, staat een groot beeld van Copernicus, dat schijnt een beroemde wetenschapper te zijn en naast hem staat een bankje met een muziekje erin van Chopin, tijdens een rust moment kan je op een knopje drukken waarnaar je een stuk van zijn vele gecomponeerde werk kan luisteren en van de omgeving kan genieten.

Niet ver hier vandaan ligt een groot saai plein, er staat een groot wit kruis, en de randen van het plein worden gesierd door een onooglijk lelijk gebouw van de hotelketen van Novotel en diverse andere russische systeembouw gebuwen, het plein heeft verder één bezienswaardigheid, “Het monument van de onbekende soldaat” deze plek wordt 24 uur per dag door soldaten uit het leger bewaakt en bestaat uit een aantal voorwerpen, een grote steen met tekst, grote vazen sq urnen en een vlam. Achter deze plaats is een park gesitueerd met een gote fontein en een park met beelden en bloemen.

Mijn wandeling via dit park komt uit bij de “oude stad”, Stare Miasto, Unesco Werelderfgoed, bestaat uit veel gekleurde huizen en heeft een knusse uitstraling. De benaming voor dit deel van Warschau is misleidend want de oude stad is, dankzij de verwoestingen, lang niet zo oud als zij zou moeten zijn. Alles is echter nauwkeurig nagebouwd, in de oude stad zijn er verschillende kerken te bezichtigen, aan de rand kun je resten van de oude stadsmuur nog zien en vind je het Koninklijk Paleis, voor dit paleis een groot plein met een pilaar waar een groot beeld op staat van een zeemeermin, dit stamt nog uit een ver verleden van de stad.

Warschau heeft een lange geschiedenis. Het begint met een zeemeermin (Syrenka) die heel vroeger de Wisla opgezwommen zou zijn. Toen ontmoete ze Wars en Sawa en vroeg hun een stad te bouwen (Warszawa). Als tegenprestatie zou de zeemeermin Warschau beschermen. Het wapen van Warschau is daarom een zeemeermin gewapend met zwaard en schild.

Warschau werd pas laat hoofdstad, ligt strategisch en is makkelijk via water te bereiken. De rivier de Wisla zorgde voor veel handelsverkeer. Dit heeft Warschau economisch een impuls gegeven. Toch werd Warschau pas na de 16de eeuw de hoofdstad. Krakau was daarvoor de officiële hoofdstad. Na een grote brand in het paleis van Krakau, werd Warschau de officiële hoofdstad.

Warschau is vanaf de 17de eeuw het toneel van bezetting en opstand. De strategische ligging maakte het een geliefd doelwit. Zweden, Transsylvaniers en Russen, allemaal hebben ze Warschau bezet. Na de eerste Wereld oorlog hervond Warschau zijn vrijheid. Helaas zou deze vrijheid van korte duur zijn.
De zwartste bladzijde uit de geschiedenis van Warschau is zonder twijfel de tweede wereld oorlog.
Warschau werd in 1939 door de Duitsers veroverd.
De hele Joodse bevolking van Warschau werd opgesloten in het Getto. Vanuit het Getto werden de mensen overgebracht naar het vernietigingskamp Treblinka.
Aan het einde van de tweede wereld oorlog lag 85% van Warschau in puin. 850.000 inwoners van Warschau waren dood of als vermist opgegeven.
Deze pikzwarte bladzijde uit de geschiedenis van Warschau zal nooit vergeten worden. Het laat een afschuwelijk verhaal zien, maar draagt wel bij aan de vorming van het moderne Warschau. De stad is qua architectuur dan ook een vreemd geheel, rondom het centraal station staan hoge moderne gebouwen en zie je brede en lange straten.

Na een lange dag, heb de nacht ervoor nog gewerkt, besluit ik de eerste ontmoeting met de stad voor gezien te houden en stap ik moe maar voldaan mijn bedje in.

De volgende morgen staat er een ontbijt buffet klaar in de kelder van het hotel, het had iets uitgebreider kunnen zijn naar mijn mening maar goed we doen het er mee. Ik begin de dag lekker relaxed, in mijn gesprek met de dame van de receptie wordt het mij al duidelijk dat de stad best veel te bieden heeft en dat ik een aantal keuzes zal moeten maken, ik pak mijn rugzak in en sta weer in de winkelstraat waar ik eerst ff een stop maak bij mijn vrienden van de SB.
Het is trouwens nu alweer pittig warm, verwachting is dat het ruim boven de 30 graden wordt!
Via de winkelstraat loop ik richting Stare Miasto, waar ik gisteravond ben gestopt besluit ik maar vanaf hier verder de oude stad in te gaan en zijn er verschillende kerken te bezichtigen en staat het Koninklijk Paleis. Voor het Koninklijk Paleis staat tevens een beeld van Sigismund III Vasa Column en dit is een belangrijke ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking.
Tegenover het paleis is een ‘window viewing terrace’ waar je tegen een klein bedrag uitzicht hebt over de oude stad en omgeving. De ingang zit bij het kleine marktje, die ook zeker de moeite waard is. Naast het marktje zit tevens een kerk, met een mooi historisch verhaal. Als er geen mis is, kun je hier ook binnen kijken.

Vanaf de oude stad is het mogelijk de Koninklijke Route te bewandelen via Nowy Swiat en de Krakowskie Przedmiescie. Onderweg kom je langs het presidentieel paleis, de universiteit en verschillende exclusieve winkels, dit is het deel waar ik gisteravond en zojuist langs gekomen ben.

In de loop van de dag wordt het toch heel erg warm, schat zo rond de 35 graden, en lijkt mij de koelte van het Paleis wel even lekker, in het paleis kun je diverse kamers inclusief inrichting bekijken en veel schilderijen, beelden etc etc. Ook zijn er in de ondergrondse delen en gangen nog diverse tentoonstelingen te zien. Een rondleiding kun je hier doen met een audio tour en is goed te volgen en duidelijk aangegeven. Na ruim anderhalf uur ben ik weer bij de uitgang en loop het plein op waar op dat moment veel jongelui het oververhitte lijf koelt aan diverse water sproeiers!
Een wandeling om het paleis brengt mij bij de andere zijde waar een grote tuin ligt en waar je via een trappen stelsel op het bordes komt, hier heb je een mooi uitzicht over de stad en de Wisla waar ook een stadstrand gemaakt is!
Op het bordes is een klein terras waar ik mij een lekker koel biertje mij goed laat smaken.

Ik loop de andere zijde van het bordes weer naar beneden waar ik weer uitkom bij een ander deel van de oude stad, hier kan je duidelijk de mooie koopman huizen zien en kom ik weer uit bj het laatste stuk van de stadsmuur. Beneden uit het zicht klinkt muziek, ik besluit daar maar even te gaan kijken en daar staan een aantal tentjes waar lokaal muziek gemaakt wordt, tevens is dit de ingang van een park waar een grote vijver ligt waar heel veel volk zijn voeten en overige lichaamsdelen in het koelen is!? Ook ik neem even lekker plaats.

Na het dinee wat ik gebruik vlakbij deze plek, hoor ik dat er vanavond een licht- en geluidshow is bij dezelfde vijver, het schijnt een soort water orgel te zijn, als ik terug loop is het al aardig druk en neem plaats op een heuvel wat de afscheiding is van de oude stad en waar ik een goed zicht heb op de fontein, nadat de zon is onder gegaan is het inderdaad een prachtig spektakel van licht en geluid en 3D projectie werkelijk fenomenaal!

Het is alweer dag 3 en loop ik via een winkelstraat achter mijn hotel, in deze straat zijn weer diverse grote merken vertegenwoordigd zoals H&M, C&A, Saturn et sets. Vandaag bezoek ik het symbool van Warschau, “Het Palace of Culture and Science”. Deze hoge toren, 231 meter, was een geschenk van Stalin en is gebouwd tussen 1952 en 1956. Het gebouw herbergt een Theater, Museum, Concertzaal, Congreszaal etc etc Tevens zijn er in de kelder ruimtes aangelegd voor de Regering, in de tijd van de “koude oorlog”was het mogelijk om vanuit dit gebouw nog politiek te kunnen operenen. Voor wie geen hoogtevrees heeft, kan met een lift (15 zloty) naar de 30ste verdieping (115 meter), het uitzicht adembenemend.

Wie op warmere dagen wil ontsnappen aan de drukte van de stad, en dat is nu zeker het geval zal ongetwijfeld uitkomen bij het Lazienki park. In dit park kun je al lezend in de zon de dag doorbrengen, naar de Botanische tuinen gaan of een bezoek brengen aan het Palace on the Water; een paleis op een eiland in het water. Bij het paleis is er ook de mogelijkheid een tochtje te maken in een bootje over het water. Rondom het paleis lopen veel pauwen.

En zoals eerder in mijn verhaal genoemd ook in dit park is het officiële beeld van Chopin te vinden, de wereld beroemde componist is geboren, getogen en heeft het leven ook weer gelaten op 39 jarige leeftijd in Warschau, bij dit beeld sq park worden met regelmaat in de zomermaanden vooral piano concerten gegeven en kun je op diverse bankjes rondom dit beeld plaats nemen en lekker van de muziek genieten.
Geborgen en getogen in Polen, dan verdien je een museum in de Poolse hoofdstad. De componist Frédéric Chopin is geboren in het dorp Żelazowa Wola in de buurt van Warschau. Hoewel hij oorspronkelijk Fryderyk heette, is hij beter bekend onder z'n Franse voornaam. Aan de Okolnik, een zijstraat van de Nowy Swiat, ligt het Chopin Museum. Hier vind je onder andere zijn dodenmasker en de laatste piano die hij heeft bespeeld.

Warsaw Uprising Museum, iets buiten het centrum staat een interactief museum over de opstand in Warschau in 1944; het Warsaw Rising Museum.. Het is een zeer indrukwekkend en uitgebreid museum, waarbij je een goede indruk krijgt over de Tweede Wereldoorlog in Warschau. Op 1 augustus 1944 was er een grote opstand tegen de bezetters, die vandaar de dag nog steeds wordt herdacht. Deze opstand duurde maar liefst 63 dagen. Een ticket kost 18 zloty.

Tot slot van mijn reisverslag over Warschau nog even dit, gezellige restaurants vind je rondom het plein in de oude stad. Let wel op dat het prijsniveau rondom de pleinen gemiddeld genomen hoger ligt dan elders. Het beste kun je de zijstraten nemen. In de Galeria Zloty Tarasy (een groot overdekt winkelcentrum), is ook een foodcourt waar je bij verschillende bekende ketens (zoals de subway) kan eten. Een andere populaire straat is Chielma, dasar was ook mijn Hotel, hier vind je veel internationale betaalbare restaurants. Drinken is gemiddeld 6 zloty voor frisdrank en 8 zloty voor 0,5 liter Pools bier.

Een aanrader is te gaan eten in de zogenaamde Poolse Melkbar,”Zapiciek” een super goedkoop restaurant, een beperkte kaart maar heel lekker eten, je vind ze overal in de stad en een maaltijd met drinken kost omgerekend 7,30 euro!

Warschau beschikt over een metrolijn, trams en bussen. Je kan met één kaart in de verschillende vervoersmiddelen. Een kaartje dat 20 minuten geldig is kost 3,40 zloty en koop je bij voorkeur van te voren bij een automaat. Veel oudere trams hebben namelijk geen automaat in de tram zelf. Op het moment van schrijven is er één metrolijn in Warschau en is een tweede lijn in aanbouw. Als je van plan bent om veel met het openbaar vervoer te reizen, dan kan een 24-uurs-kaart (15 zloty) een uitkomst zijn. Er is ook een kaart die geldig is in het weekend. Je kunt dan vanaf vrijdagavond 19:00 tot maandagochtend 8:00 voor 24 zloty reizen. De weekendkaart kent ook een groepsvariant. Dan mag je met maximaal 5 personen op dit ticket reizen. De trams en meeste bussen rijden zeer frequent en is een goed middel om je mee te verplaatsen in Warschau.

Wel tot zover mijn ervaring in de Poolse hoofdstad, ik heb mij uitermate goed vermaakt en heb best een goede indruk van de stad, natuurlijk zijn er ook nog vele andere musea te zien en net buiten de stad zijn er ook nog diverse paleizen en natuur parken te bezoeken, uiteraard had ik daar nu geen tijd meer voor, maar de stad is zeker nog eens een keertje de moeite waard om het nogmaals te bezoeken!?

Purmerend, 14 Juli 2015

Johan

  • 08 Augustus 2015 - 21:49

    Ineke:

    Wat leuk, zo'n 30 jaar geleden was ik ook in Warchau. Toen bestond het ijzeren gordijn nog en wesgterse producten waren alleen te koop in speciale winkels waar je met dollars moest betalen. Niet bereikbaar voor de gewone pool dus. Dat cultuurpaleis dat je beschrijft was toen een communistisch bolwerk.
    Het blijft een genoegen om je verhalen te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Warschau

Johan

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 124469

Voorgaande reizen:

17 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Alberta Canada

13 Januari 2016 - 13 Februari 2016

Chili

18 November 2015 - 26 November 2015

Curacao en Bonaire

15 Augustus 2015 - 18 Augustus 2015

Belfast, de Trots van Noord-Ierland

04 Augustus 2015 - 07 Augustus 2015

Gothenburg - Havenstad met klasse

03 Juli 2015 - 06 Juli 2015

Warschau 3-6 juli 2015

16 December 2014 - 21 December 2014

Welcome to New York!

01 November 2014 - 17 November 2014

Oeganda, de parel van Afrika

22 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Zagreb, Kroatië

11 Juli 2014 - 13 Juli 2014

Bilbao, verborgen parel in Spaans Baskenland.

06 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Noorwegen van Oslo naar Bergen

09 Mei 2014 - 12 Mei 2014

Torino of Turijn

26 Februari 2014 - 02 April 2014

Van Panama stad tot San Salvador

10 September 2013 - 22 September 2013

Vancouver Stad en Vancouver Island

07 Maart 2013 - 18 Maart 2013

Het swingendste land in de Caribische zee?

19 September 2012 - 12 Oktober 2012

Het land van de rijzende zon, Japan!

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, Estland Augustus 2012

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, de verrassende hoofdstad van Estland.

04 Mei 2012 - 08 Mei 2012

Kopenhagen en Malmo Mei 2012

13 April 2012 - 17 April 2012

Lissabon April 2012

01 December 2011 - 19 Januari 2012

Australie - NZ - Pacific 2011-2012

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: