Weekendje Zagreb - Reisverslag uit Zagreb - Centar, Kroatië van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Weekendje Zagreb - Reisverslag uit Zagreb - Centar, Kroatië van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Weekendje Zagreb

Blijf op de hoogte en volg Johan

02 September 2014 | Kroatië, Zagreb - Centar

Weekendje Zagreb.

Het is nog geen 2 uur vliegen naar de Kroatische hoofdstad Zagreb, maar bij aankomst vlak voor de luchthaven hangt er een grote onweersbui die de piloot een extra rondje verplicht, hopelijk zal dit de enige regen zijn dit weekend, want daar ben ik na de laatste moesson in Holland wel een beetje klaar mee.
Na een bonus van 20 minuten meer wordt dan toch de daling ingezet en staan we om even voor 4 met de wieletjes aan de grond, een bus brengt ons naar de luchthaven gebouw en na het showen van mijn paspoort en het pinnen van het lokale betaalmiddel (Kuna) kunnen we op weg naar de stad. Een busdienst die elk half uur vertrekt rijdt naar de centrale busterminal in de stad, vanaf daar kan je met de tram voor 10 Kuna de stad in, omgerekend is dat 1,30 euro.
De rit duurt maar een klein kwartier en dan sta je in het hart van de stad, vergelijkbaar met de Dam in Amsterdam, vanaf hier moet ik even zoeken naar mijn overnachtingsplek, het ligt enig sinds verscholen achter een groot plein en een winkelcentrum maar de ligging is prima, een lieftallige jongedame verteld even de bijzonderheden van de stad en de uitgaansgelegenheden letterlijk om de hoek van de deur, en laat zelf persoonlijk de kamer zien!?

Het voelt wat fris het heeft behoorlijk gehoosd er staan grote plassen op de straat, eerst maar even een rondje maken, ik volg de uitleg van mijn gastvrouw en zonder een keer te missen vind ik de straat die ik al eerder gelezen heb, hier zijn de meeste restaurants en cafés te vinden, eerst maar eens opzoek naar een heerlijke maaltijd bij een lokaal restaurant, ik bestel iets waarvan ik de naam niet uit kan spreken laat staan nog op kan schrijven! Maar het is heerlijk een soort opgerolde kipfilet met een vulling van groente en gorgonzola en met een korstje van bladerdeeg, en daarbij een heerlijke lokaal gebrouwen biertje.

De avond vordert gestaag en na een rondje door de binnenstad schuif ik aan bij het terras direct bij het hostel, hier zijn de beste cafés en de gezelligste terrasjes te vinden, en inderdaad ik mag niet klagen, het is zaterdagavond en ondanks de niet te hoge temperaturen zijn de meeste klanten zowel mannelijk als vrouwelijk lekker luchtig en zomers gekleed, wat wel opvalt is het hoge gehalte Centerparcs joggings outfit die vooral door de heren gedragen worden, wel staan er veel reclame uitingen op zoals Adidas, Armani, Nike etc. etc. Persoonlijk vind ik het er niet uit zien, maar mogelijk is het een trend!?
Ook wordt er stevig genuttigd en wordt er behoorlijk gerookt, ook in sommige tenten binnen, dat zie je bijna niet meer. Er zijn ook nog wat clubs en disco’s maar het meeste speelt zich af op straat, geen live muziek maar wel veel video schermen met ook zo nu en dan de klanken van de beroemde Nederlandse Dj’s. In diverse zaken zit ook een clubje van die louche figuren waarvan ik van denk dat ze zo uit de Kroatische onderwereld komen!? Ik heb het niet gecheckt!

Ondanks haar omvang en openheid staat Zagreb bekend om haar veiligheid. ook in de avond laat of na middernacht kun je er zonder problemen over straat. De avond is al geruime tijd voorbij als ik besluit lekker naar mijn mandje te gaan, voor een heerlijke nacht rust en hopen op een lekker zonnetje de volgende dag!

Het 900 jaar oude Zagreb heeft een rijk cultureel leven met meer dan twintig theaters, drie concertgebouwen en meer dan zestig musea en galerieën en is pas na de val van het communisme echt tot bloei gekomen, zij het met enige vertraging vanwege de binnenlandse oorlog in de jaren 90. De laatste jaren zijn er echter allerlei opknapwerkzaamheden uitgevoerd en heeft privé-initiatief veel meer ruimte gekregen. Het resultaat hiervan is dat men in Zagreb nu een ietwat statige, monumentale en hoofdzakelijk 19de eeuws aandoende hoofdstad treft, in sfeer en uitstraling.

Mijn ontdekkings tocht begint in de “bovenstad”zoals men dat omschrijft grofweg is de stad in twee delen te splitsen:

- Ten eerste de oude stad Gornji Grad, of Bovenstad genoemd, inclusief de twee administratieve districten Kapitol en Gradec (welke zijn gelegen in de heuvels)
- Ten tweede: Het moderne gebied (Donji Grad of Benedenstad)

Vanuit mijn hostel die midden in het centrum ligt loop ik naar de kortste kabelbaan die er in Europa te vinden is, een kleine cabine brengt je in 55 seconden bij de eindhalte boven op de heuvel, de ernaast gelegen trap brengt je net zo snel boven en dat is wat ik doe, eenmaal boven heb je een prachtig zicht op de “beneden stad” en kom je uit bij de toren van Lorcsak, hoop dat ik het goed schrijf, de toren herbergt een oud kanon dat elke dag om precies om 12 uur afgaat, waarschuwing borden hangen in de toren om je oren te bedekken als je in de toren of er dichtbij bent!

Vanaf de toren heb je een prachtig 360 graden vrij zicht over de stad, het is gelukkig goed weer en het zonnetje schijnt er vrolijk oplos, een heel mooi zicht op de Kathedraal en de voorliggende toren met een prachtig toren spits belegd met een gouden versiering, smalle straatjes en pleinen met barokke kerken en de Marcus Kerk met een prachtig versierd dak belegd met leistenen die in kleur de wapens van de stad Zagreb afbeelden, de heuvels op de achtergrond en de nieuwe 19 de eeuwse stad verder op in het dal gelegen waar ook de rivier stroomt het is allemaal prachtig te zien.

De hoofdstad van Kroatië is gelegen op de hellingen van de berg Medvednica en langs de oevers van de rivier de Sava. Het vormt een goede verbinding tussen Centraal Europa en de Adriatische Zee.
Zagreb ligt in het hart van de driehoek Wenen-Boedapest-Venetië. Mede daardoor is de stad altijd een invloedrijke factor geweest in het culturele leven van centraal Europa.

Na mijn bezoek aan het torentje kom ik een bijzonder museum tegen, ik had het al eerder op de borden zien staan en nu sta ik er recht voor, het Museum van “De gebroken relaties”, ik heb in al mijn steden trips bijzondere dingen gezien en ontmoet maar deze is ook voor mij nieuw! Ik ben toch wel nieuwsgierig en koop een kaartje, en het is verrassend, er hangen allerlei spullen van mensen die ze om allerlei redenen hebben afgestaan, dat kan zijn een trui met een bijzonder verhaal, of een schoen uit een liefdes relatie, een foto, een mp3 speler, condooms, afscheidsbrief na een zelfmoord, sleutels etc etc, alles moet wel een verhaal hebben die leid naar een ge- of verbroken relatie. Sommige verhalen zijn heel bizar, zielig, keihard maar ook stom en soms ook erg grappig, gelukkig is alles 2-talig, ook in het Engels te lezen, een bijzondere aanrader als je ooit hier komt!

Tijd voor een bakkie troost, als ik de straat van museum uitloop hoor ik in de andere straat tromgeroffel en paardenhoefijzers op straat, voor de deur van de Markus kerk staan 2 mannen in een klederdracht van wachters het lijkt er op dat er wat staat te gebeuren, ik loop naar het plein en zie vanuit een straat beneden de stoet aankomen, mazzeltje! En waarbij het in Londen al uren van te voren dringen geblazen is voor een goed plekkie val ik er zo middenin, een 3-tal paarden met mannen en vlaggen, en een groep mannen in dezelfde klederdracht als de mannen voor de kerk en een groep je mensen op trommels maken het geheel compleet, een ceremonie volgt maar kan in mijn beperkte beschrijvingen niet vinden of dit dagelijks gebeurt?
Het duurt niet erg lang maar wel leuk je kan er gewoon dichtbij staan en het plein oversteken, na 20 minuten loopt iedereen in de stoet weer mee terug, geen nieuwe wachters achterlatend bij de kerk? Er zijn legio terrassen, cafés en restaurants, zo en dan nu eindelijk aan de koffie met een echte wafel van Belgische afkomst!

Het administratieve deel Kapitol was het middelpunt van de geestelijkheid in het noordwesten van Kroatie en bezat een bischopszetel uit 1094, de eerste beginselen van de stad zoals ik mijn eerste verhaal begon en Gradec groeide uit tot een commercieel centrum waar ambachtslieden en kooplui hun vestingsplaats hadden. De stad werd door de Kroatisch-Hongaarse koning Bela IV uitgeroepen tot vrije stad, waardoor de burgers diverse economische en bestuurlijke privileges kregen.

Zuidelijk van het Centrale station ligt de rivier de Sava, deze uit Slovenië afkomstige rivier ontspringt in het Triglav Nationaal Park in het noordwesten van Slovenië. Na het centrum van Zagreb te hebben gescheiden van het zuidelijke nieuwere deel van de stad loopt hij richting het zuidoosten, waarna hij de grens met Servië vormt en in oostelijke richting wegvloeit. dit station was een vroeger tijden een belangrijke plaats voor de route van de Oriënt Expres, de route die vanuit Londen naar Istanbul ging, het nabij gelegen “Esplanade Hotel, dit bekende hotel is “het sfeerrijke” hotel van Zagreb.
De chique slaapgelegenheid werd gebouwd in 1925. De grote entree is in marmer en koper en in art-decostijl uitgevoerd.
De Sava zul je overigens alleen tegenkomen als je vanuit Slovenië naar Zagreb reist. Het zuidelijk deel van de stad is voor reizigers nauwelijks het bekijken waard de stad heeft zich de laatste eeuw ontzettend uitgebreid in de jaren vijftig ontstonden nieuwe woonwijken, het zogenaamde “Novi Zagreb” (Nieuwe Zagreb).
Men kan deze wijk het beste vergelijken met een mislukte Kroatische versie van de Bijlmer in Amsterdam, eind jaren zestig!
Ook het vliegveld Pleso is ten zuiden van de rivier gebouwd.
Zagreb is wel de educatieve hoofdstad van Kroatië: de grootste universiteit bevindt zich hier.

Vanuit toeristisch oogpunt is Zagreb te verdelen in twee delen: Gornij grad (bovenstad) in de heuvels, inclusief de twee districten Gradec en Kaptol, en het moderne gebied Donji grad (benedenstad) wat ligt in de vlakte. Gradec en Kapitol hadden een soort haat-liefde verhouding met elkaar. De op kleine heuvels gelegen delen liggen dicht bij elkaar. Dit deel van de stad kenmerkt zich door kromme smallere en bredere straten die elkaar afwisselen. Tikkeltje heuvelachtig, hier en daar een kerkje. En vooral heel veel horecagelegenheden.
Vooral in de avonduren is het er levendig en gezellig.
In de zomermaanden zijn de straten bevolkt met meestal de lokale bevolking, want toeristen hebben de stad nog maar mondjesmaat ontdekt. Het hoogteverschil van 36 meter tussen de twee delen wordt overbrugd door steile straatjes. Trg (plein) Zrinjevac is het centrum van Zagreb en kenmerkt zich door een groot plein met een enorm beeld van de oprichter van de stad en de bijliggende bron die een beetje uit het midden van het plein te vinden is, dit water uit de bron loopt via een gootstelsel onder het trottoir naar de rivier de Sava,

Het is een genot om lekker relaxed door de stad te slenteren, en je ogen de kost te geven, heel af en toe hoor ik een Nederlandse klank maar het is zeker niet overstroomd door toeristen, vanuit het hoge deel van de stad kom je langs de “Stenen poort” de enige overgebleven toegangspoort naar de oude stad, en bijzonder is dat hier een klein kapelletje is gevestigd die enorme branden die de stad kende in het verleden telkens heeft overleeft, en nog steeds wordt deze “heilige” plek bezocht en staan er ook een aantal bankjes in om te bidden. Een klein stukje verderop staat een beeltenis van een ridder op een paard die het verhaal van “Joris en de draak” moet voorstellen.
Langzaam kom je steeds lager en even later sta ik weer in de straat waar ik gister gegeten heb, er zijn legio terrassen te kust en te keur de sfeer van gastvrijheid komt vooral naar voren in de talloze openluchtcafés, waar bezoekers elkaar ontmoeten om te praten, te relaxen en te genieten van de sfeer van vriendelijkheid. tijd voor een koel pilsje, langzaam betrek de lucht een beetje maar volgens de barkeeper gaat het nog wel even duren voor het onweer komt, ik heb alle vertrouwen in de lokale “Piet Paulusma weerbericht”

De blikvanger is wel de enorme witte zandstenen Kathedraal die je overal vandaan kan zien, een deel van dit gebouw staat in de steigers en wordt grondig gerenoveerd, de laatste renovatie is van halverwege de 20ste eeuw, en men laat op een stukje plein het verschil zien van voor en na de renovatie, de versieringen zijn op sommige punten bijna of geheel verdwenen en hebben de aantasting door weer en wind en milieu niet door staan.
Ook hier staat nog een stuk van de originele stads muur en op de muur hangt de “oude klok” van de Kathedraal die is stil komen te staan om 3 minuten en 3 seconden over 7 op 9 November 1880 na een krachtige aardbeving die de stad trof in 1880.
Voor het plein staat een fontein met daarop een 4-tal gouden beelden die op engelen lijken op de voet en een gouden beeld op een pilaar, hier is het redelijk druk een aantal bussen met hoofdzakelijk Chinezen toeristen worden hier massaal geloosd en volgen netjes in de rij de hoofdpiet!

De wijken in het oude deel, Kaptol en Gradec, zijn hoofdzakelijk bestemd voor voetgangers, net als het centrale Jelacic-plein, waar tal van tramlijnen samenkomen die de oostelijke en westelijke delen van de stad verbinden. Bussen verbinden de pleinen rond het “hoefijzer”, dit noemt men zo omdat de bezienswaardigheden en gebouwen in een hoefijzer vorm met elkaar verbonden zijn, interessant detail is dat er op een van de pleinen een “werkend” weerpilaar staat waar je als bezoeker van het park het weer kan aflezen, deze staat er al ruim honderd jaar en de regelmatige bezoekers kijken vaak even door het raampje wat voor weer het wordt!
De route volgt langs de diverse theaters, rechtsgebouw, universiteit etc etc. Tijd om weer eens ergens een happie te gaan doen.Inmiddels is het alweer donker en sluiten we de dag af bij een terrasje om de hoek van het hostel.

Vandaag alweer de derde dag in Zagreb en de stad kent een aantal mooie parken en een bijzondere begraafplaats, niet ver van het centrum van de stad, een bus vanaf de Kathedraal brengt mij daar in ongeveer 20 minuten naar toe, het is één van de grootste kerkhoven, in oppervlakte althans, van Europa en wordt ommuurd door een wand die lijkt op dat van een groot kasteel of burcht, hoge wanden met om de 20 meter een soort wachttoren, het is wel imposant, volgens de beschrijving die ik mee nam uit de plaatselijke VVV, is het ook één van de mooiste kerkhoven, zolang je kan spreken van mooi natuurlijk!?
De entree is in ieder geval imposant en voor de mensen die wat slechter ter been zijn staan er golf karretjes klaar om je over het kerkhof te vervoeren, de diverse graftombes en versieringen zijn wel mooi, en liggen werkelijk strak naast en tegen elkaar aan, het lijkt meer op een beeldentuin, bijzonder is het als ik naar de omvang van sommige grafstenen kijk dat ik mij probeer voor te stellen dat mensen het erg belangrijk gevonden te worden na hun dood!?
De hoge muren aan de binnenzijde van het kerkhof zijn volgehangen met mooi versierde grafstenen beelden en lantaarns. Blijkbaar is de galerij onder mij ook nog steeds in gebruik als graven, één van de stenen is geopend en is bedekt met een houten plaat en bloemstukken!
Wat ook opvalt is een Duits Militair kerkhof, naar mijn weten heb ik dat nog niet veel gezien, naar aanleiding van de diverse oorlogen?
Ik denk even terug aan de begraafplaats in Havana, waar de overdaad aan beelden mij nog iets groter leek, maar deze komt aardig op de 2de plek!

De bus brengt mij weer terug naar de stad waar ik even geniet van een broodje en een kop koffie, en bekijk even wat opties om te gaan doen in de middag, één van de mooiste parken is niet ver van het centrum en het is mooi weer, lekker om even te gaan relaxen, de tram brengt mij er heen en bij hét voetbalstadion van Zagreb stap ik uit, aan de overkant is de ingang van het park en daar is ook een 9 ha grootte dierentuin gehuisvest, het park bestaat uit vele open stukken grasvelden en fiets en wandelpaden en bomen, afgewisseld met diverse sportvelden en gelegenheden.
De zon is wéér volop aanwezig en neem het er lekker van om na een rondje park even op mijn rug in het gras te gaan liggen. Het einde van middag gebruik ik voor een rondje door de dierentuin, sommige verblijven zijn zo te zien al erg oud en zijn ook al niet meer in gebruik, een grote renovatie is een paar jaar geleden ingezet en je ziet duidelijk de metamorfose tussen het oude en het nieuwe deel, meer open ruimtes een hele verbetering en comfort voor de bewoners.

Wanneer de zon aanstalten maakt om plaats te maken voor de maan, ga ik terug naar de stad voor een diner, een klein straatje met “open lucht restaurants” ziet er leuk uit en besluit daar te gaan eten, en voor het eerst in de geschiedenis van al mijn reizen gebeurd het mij dat ik slachtoffer wordt van diefstal, een klein reisrugzakje waar mijn jasje en onder andere mijn paspoort in zit wordt voor mij, onder tafel door een of andere onverlaat afgenomen tijdens het diner, gelukkig heb ik mijn geld, camera, telefoon etc. nog, maar je baalt wel!
Dus dat wordt na het diner naar de politie voor de aangifte. De politie is erg behulpzaam en twee agenten spreken goed Engels, uit hun verhaal begrijp ik dat ik nu de enige ben uit die straat, er zijn de afgelopen dagen méér meldingen van ontvreemding geweest, nou ja ik het er niet veel aan maar het is een schrale troost!?
Met een kleine kater en het bewijs van aangifte keer ik terug naar mijn hostel en zoek op internet het een en ander of ik überhaupt kan reizen zonder paspoort, dat was volgens de politie wel mogelijk maar ik twijfelde daar aan, en inderdaad dat kan dus niet!

Gelukkig is er een Nederlandse ambassade in Zagreb dus dat wordt even bellen wat te doen, ik krijg een Nederlands sprekende dame aan de telefoon en meld mij met 2 pasfoto’s naar de ambassade te komen even ten noorden van het centrum. Daar aangekomen moet ik een aantal formulieren invullen, mijn pasfoto’s afgeven en dan gaat het ongeveer 2 á 3 uur duren, en besluit ik maar even in het bijna naast gelegen winkelcentrum even een ontbijtje te nemen, wat moet je anders?

Na net 2 uur wordt ik gebeld en kan ik mijn “laissez – passer” ophalen, met dit paspoort kan ik in ieder geval naar Nederland reizen. Ik bedank de dame hartelijk en reis met de tram weer naar het centrum van de stad en een paar uurtjes later zit ik in het vliegtuig op weg naar huis.

Zagreb, de hoofdstad presenteert zich in één zin: een romantische stad met bijna een miljoen vriendelijke mensen, op één na dan!

Johan

Zagreb, 26 augustus 2014

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kroatië, Zagreb - Centar

Zagreb, Kroatië

Zagreb werd in 1094 voor het eerst genoemd. In dat jaar stichtte de Hongaarse koning Ladislaus de Heilige er een bisdom op de heuvel Kaptol. Op een naburige heuvel ontwikkelde zich de burgerlijke tegenhanger van het kerkelijke Kaptol: Gradec. In de zestiende eeuw ontwikkelden beide rivalen zich verder tot één stad.
Onder Oostenrijks-Hongaars bewind, tot 1918, stond de stad bekend onder haar Duitse naam Agram. Zagreb lag overigens in het Hongaarse landsdeel en heet in het Hongaars Zágráb.
Tegenwoordig is ruim 90% van de inwoners Kroaat en vormen de Serviërs de grootste minderheid.
Zagreb lag aanvankelijk alleen op de linkeroever van de Sava. Het stadsdeel aan de zuidkant, Novi Zagreb, kwam pas halverwege de twintigste eeuw tot ontwikkeling.

Zagreb is de hoofdstad van Kroatië en van de provincie Zagreb. De stad ligt in het noorden van het land, dicht bij de grens met Slovenië, en telde in 2005 973.667 inwoners. De stad Zagreb ligt aan de rivier de Sava en aan de voet van het gebergte Medvednica aan de rand van de Pannonische vlakte.
Zagreb huisvest ongeveer een op de vijf inwoners van Kroatië.
Veel mensen verbinden Zagreb nog met de Balkan oorlog van de jaren "90, hier is echter al jaren weinig of niets meer van te merken, zeker niet voor de gemiddelde toerist.
Zagreb is een levendige stad, met vele gezellige, volle terrasjes en cafe's, veel bezienswaardigheden en winkels waar menig Nederlandse vrouw haar ogen zal uitkijken.
Alle bekende merknamen hebben hun eigen zaak in de altijd drukke winkelstraten in het centrum van de stad.
Zagreb heeft een bloeiend caféleven en er zijn talloze terrassen in de binnenstad en ver daarbuiten. Je kunt er ook uitstekend uit eten. Naast de vele Kroatische restaurants zijn er ook talloze internationale restaurants, al met al genoeg redenen om deze stad eens zelf te gaan bezoeken.

Recente Reisverslagen:

02 September 2014

Weekendje Zagreb

17 Augustus 2014

Zagreb, Kroatië
Johan

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1819
Totaal aantal bezoekers 124383

Voorgaande reizen:

17 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Alberta Canada

13 Januari 2016 - 13 Februari 2016

Chili

18 November 2015 - 26 November 2015

Curacao en Bonaire

15 Augustus 2015 - 18 Augustus 2015

Belfast, de Trots van Noord-Ierland

04 Augustus 2015 - 07 Augustus 2015

Gothenburg - Havenstad met klasse

03 Juli 2015 - 06 Juli 2015

Warschau 3-6 juli 2015

16 December 2014 - 21 December 2014

Welcome to New York!

01 November 2014 - 17 November 2014

Oeganda, de parel van Afrika

22 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Zagreb, Kroatië

11 Juli 2014 - 13 Juli 2014

Bilbao, verborgen parel in Spaans Baskenland.

06 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Noorwegen van Oslo naar Bergen

09 Mei 2014 - 12 Mei 2014

Torino of Turijn

26 Februari 2014 - 02 April 2014

Van Panama stad tot San Salvador

10 September 2013 - 22 September 2013

Vancouver Stad en Vancouver Island

07 Maart 2013 - 18 Maart 2013

Het swingendste land in de Caribische zee?

19 September 2012 - 12 Oktober 2012

Het land van de rijzende zon, Japan!

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, Estland Augustus 2012

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, de verrassende hoofdstad van Estland.

04 Mei 2012 - 08 Mei 2012

Kopenhagen en Malmo Mei 2012

13 April 2012 - 17 April 2012

Lissabon April 2012

01 December 2011 - 19 Januari 2012

Australie - NZ - Pacific 2011-2012

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: