Noorwegen van Oslo naar Bergen - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Noorwegen van Oslo naar Bergen - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Noorwegen van Oslo naar Bergen

Blijf op de hoogte en volg Johan

15 Juni 2014 | Nederland, Purmerend

Bergen

Onze eerste dag in Bergen gebruiken we om een beetje bij te komen van de lange reis dag van gister, nadat de taxi chauffeur ons vakantie huis heeft gevonden, en ik de sleutel van het huis in een kleine safe aan de zijkant van het huis kunnen we het pand betreden. Het is een klein wit huisje midden in het oude centrum van de stad, met steile, soms smalle straatjes die belegd zijn met oude kinderkopjes, maar ook kleine pleintjes, waar over het algemeen witte huisjes staan maar een enkele heeft ook een fris kleurtje zoals groen, crème geel, blauw en het specifieke donkere rood.
Het huisje, wat “Alvehuset” heet, bestaat uit 3 etages, als je de woning binnen komt sta je in een kleine hal met recht voor je de douche en toilet in een, rechts is een slaapkamer en aan deze slaapkamer is nog een ruimte met een wasmachine en droger, hier zit ook de achterdeur, een trap omhoog kom je iets hoger als straat niveau en is een woonkamer en een half open keuken met alle benodigdheden, in het midden van de woning staat een oude witte sierlijke potkachel, nog een etage hoger sta je in de kap van het huis, waar ik in het midden net rechtop kan staan en daar is nog een slaapkamer. Al met al een prachtig onderkomen voor de komende dagen.

Na lekker uitgeslapen te hebben en het ontbijt, gaan we lopend de stad in, in de vroege ochtend was het nog grijs en grauw en regende het soms met wat onweer, de stad doet zijn naam eer aan, volgens de statistieken is Bergen namelijk de “natste” stad van Europa, maar nu we op het punt staan om weg te gaan klaart het helemaal op, het echte centrum is ongeveer 10 minuten lopen van ons huis. Als eerst kijken we even waar een supermarkt is, we moeten voor vanavond natuurlijk ook weer wat boodschappen hebben, daarna lopen we richting een kerk die prominent vanaf een mooi pleintje te zien is, de kerk heeft een gif groen dak en de weg er naar toe is soms behoorlijk steil. Als we boven komen is de kerk helaas dicht maar we hebben wel een prachtig zicht op de winkelstraat van de stad, en kunnen we aan de overkant de tientallen witte huisjes zien die aan de beide hellingen van het fjord zijn gebouwd.

Via wat kleine straatjes komen we in het centrum, waar een waterval en een pleintje is even verderop staat onder andere een soort theater gebouw en het vroeger telefoon annex postgebouw van de stad, in het midden tussen deze gebouwen ligt een groot grasveld met in het midden een muziek tent.
Het weer wordt steeds beter en de zon schijnt uitbundig! Aan de overzijde van dit grasveld ligt midden in de stad een enorme vijver met een grote fontein.
Vanaf hier kunnen we de Flybaan zien, een klein treintje die naar een mooi uitzicht punt boven op het fjord gaat. Daar gaan we dan maar even heen, gezien het mooie weer, en als we daar aankomen zijn we blijkbaar niet de enige want we moeten even in de rij, er liggen vandaag namelijk ook een aantal cruiseschepen in de haven en al deze mensen hebben blijkbaar het zelfde bedacht.
Een treintje met een dak van plexiglas brengt ons in een kleine 7 minuten boven op de 320 meter hoge fjord en daar staat ook een restaurant waar we eerst even een drankje doen want dat hebben we wel verdiend! Langzaam betrekt de lucht een beetje en gaat de zon wat schuil achter de wolkjes maar dat maakt het uitzicht er niet minder op. Na de diverse foto’s en het proberen te zien waar ons huisje staat gaan we weer naar beneden.

De route gaat over de lokale vismarkt, nu ben ik geen liefhebber van vis maar 2 van mijn reisgenoten wel, en zij willen graag vis eten, ze scoren een vers stuk heilbot en ik neem een stukje walvisvlees mee, het is natuurlijk geen Greenpeace gedachte maar een aantal jaren terug op IJsland heb ik het ook eens gegeten en vond het heerlijk, het lijkt heel erg op roodvlees van een rund!
De laatste stop voor vandaag wordt de buurtsuper en daar halen we de laatste benodigde boodschappen, met de rugzakken gevuld lopen we terug naar huis. Gezamenlijk maken we een heerlijk avond diner en gebruiken we de rest van de avond om lekker te relaxen.

De tweede dag, is het weer een stuk somberder, de voorspelling was regen en ja hoor er is regen. Dus dat wordt een binnen activiteit zoeken. Op dezelfde landtong als waar wij zitten staat het Bergens ’s Aquarium, niet ver lopen hiervandaan.
Als we na het late ontbijt weggaan, regent het wat minder, er zijn helaas geen paraplu’s, dus knippen we voor de meiden een vuilnis zak op maat zodat we redelijk droog over komen!?
Het Aquarium bestaat uit onder andere een eiland met pinguïns, zeeleeuwen uit Californië, zeehonden en een zestigtal bakken met diverse soorten vissen zowel tropische maar ook de vissen die hier voor de kust voorkomt. Uiteraard zijn er ook shows die we gaan bekijken, en we hebben geluk tijden de show als we buiten zijn is het net even droog! Tevens is er nog een tentoonstelling over dieren van de Noordpool en is er ook nog een filmzaal waar we een film over Orka’s kunnen zien. We trakteren ons tussen door op wafels en warme koffie, er is voldoende te zien om de middag vol te maken.

Als we rond 6 uur terug lopen naar ons huis is het gelukkig ook net weer even droog, zo hebben we vandaag eigenlijk relatief weinig last gehad van het natte weer. De boodschappen zijn al in huis en we maken zelf weer de avondmaaltijd. Het is duidelijk te merken dat de vermoeidheid begint op te spelen en evalueren we de reis tot nog toe.
Ook branden wij vanavond een tweetal kaarsen, één voor mijn Moeder en Oma van de meiden en één voor een goede vriendin van mijn zuster, de moeder van de meiden, die op deze dag begraven werd op Terschelling, zo zijn we er toch een beetje bij en een mooie herinnering aan twee lieve mensen die niet meer onder ons zijn.

De derde en laatste dag in Bergen, als we wakker worden schijnt de zon en is er ook geen regen voorspeld, we gaan nog een aantal dingen doen vandaag.
We lopen eerst via de toeristen informatie, we gaan nog een haven cruise maken, in de haven liggen een aantal gigantische cruise schepen en dus is het leuk om deze eens van dichtbij te bekijken, de haven van Bergen wordt jaarlijks door ruim 300 van zulke schepen aangedaan, die op routes vaak richting de Noordkaap gaan.
Als we de kaartjes hebben kunnen we mooi even een koffie break houden bij de SB (Starbuks), zijn we in de hele vakantie niet geweest, de Noren zijn ook echte koffie liefhebbers en er zijn dan ook, in bv Oslo tientallen verschillende koffiezaken te vinden, en allemaal even lekker!

Als het bijna één uur gaan we naar de overkant want tegenover de SB ligt de “White Lady” al klaar voor vertrek, er is een bovendek die gedeeltelijk overdekt is met een plexiglazen kap en er zijn niet teveel mensen aan boord dus dat is prettig om zowel links als rechts om je heen te kijken en foto’s te kunnen maken.
De indrukwekkende grote cruiseboten lijken van af het water oppervlak wel enorme toren flats.

Bergen is een grote stad in oppervlakte, totaal 4500 vierkante km, verdeeld over diverse fjorden en baaien. Tijdens de tocht wordt er van alles over de stad en de haven verteld en het weer kan niet beter, een bijna wolkeloze lucht maakt het plaatje compleet en de temperatuur ligt zo rond de 18 graden, maar uit de wind in de zon onder de kap voelt het een stuk warmer. Als we na een uurtje weer van boord gaan is het even tijd voor de lunch effe lekker een zak friet en een broodje vis.

De volgende stop wordt `Mount Ulriken` een 634 meter hoog fjord aan de overzijde van de stad, een dubbeldeks bus brengt ons naar de kabelbaan en kunnen zonder wachten meteen naar boven, eenmaal boven voel je de koele wind die uit de bergen waait die niet heel ver hier vandaan liggen, de toppen zijn nog geheel in het wit bedekt, met andere woorden er ligt nog een pakket sneeuw bovenop, de hoogte van deze bergen zijn tussen de 1000 en 1800 meter hoog, dichterbij kan je ook diverse meren een meertjes zien die door het mooie weer prachtig blauw kleuren, het is kraak helder en de contouren van de stad zijn perfect te zien, op dit punt staat ook een enorme zendmast en een restaurantje met een terras buiten waar het natuurlijk na de foto´s heerlijk toeven is met een verse cappuccino.

Na een rondje over de top gedaan te hebben gaan we weer naar beneden en keren met de bus weer terug naar de stad waar we bij de vismarkt uit stappen, tevens zijn er ook nog een aantal souvenirs kraampjes, waar nog even wat Noorse kronen worden stukgeslagen, en we ook nog even voor 18 uur wat bier moeten inslaan voor dé wedstrijd van vanavond, het WK duel Spanje tegen Nederland, want in Noorwegen kan je in de supermarkt na deze tijd geen bier en-of andere alcoholische verfrissingen meer kopen, wettelijke regel.

Tevens doen we ook nog wat inkopen voor het diner van vanavond want we moeten wel op tijd voor de buis zitten natuurlijk, want ook in Noorwegen worden alle wedstrijden `live` uitgezonden op tv.
Na het diner schuiven we de vaatwasser vol en gaan we languit voor de buis en zien we ons Oranje na een achterstand, winnen van Spanje met uiteindelijk 5 tegen 1, een bizarre wedstrijd en het Noorse bier en de chips laten we ons goed smaken en kunnen we na een lange dag tevreden gaan slapen, de zon is al even onder, volgend de gegevens gaat de zon onder rond twintig over elven maar als we rond half één in bed stappen is het nog steeds licht! Dat blijft toch wel vreemd, zeker als je bedenkt dat de zon alweer om even 4 uur opkomt!

Dan is alweer de laatste dag aangebroken en is het weer inpakken geblazen en de laatste spullen opruimen en schoonmaken, rond half 12 lopen we gepakt ons huisje uit naar het centrum van de stad, wederom is het fantastische dag, de hemel is weer strak blauw en de temperatuur meter staat op 21 graden, we nemen een bus vanhier die ons direct naar de luchthaven brengt, we checken in via de `selfservice` en brengen de koffers naar de `Drop off`, we gaan door de security check en hebben nog wat tijd over, kunnen we mooi even ons `tax` terug vragen!
Niet veel later start het `boarden` en kunnen we aan boord, het vliegtuis is een kleinere dan op de heen reis, toen was het een 737 en nu en Eambrear, met twee rijen stoelen van twee.
Tien minuten later dan gepland rijden we naar de startbaan en gaan we de lucht in, mede door het mooie heldere weer hebben we een prachtig zicht op de grillige kustlijn van Noorwegen en naar mate we verder boven Nederland komen wordt het steeds bewolkter, dat is jammer!

Na anderhalf uur zet de piloot de wieltjes weer op de grond en staan we vijf minuten later aan de gate op B32, één waar je met de trap uit het vliegtuig gaat en daarna het luchthaven gebouw in gaat, nog even een mooi punt om de dames met het vliegtuig op de foto te zetten.
Als we dan een klein half uur later met de alle bagage de douane passeren zijn we echt terug in Holland en staan de afhalers ons alweer op te wachten.

En zo komt er een einde aan een bijzonder, vermoeiende en soms ook een emotionele reis waar we met z´n alle met een heel goed gevoel op terugkijken!
Magda, Karen en Saroj bedankt voor de afgelopen week en ben benieuwd wat de volgende bestemming gaat worden?

Purmerend, 15 juni 2014

Johan van Keulen