Panama stad - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Panama stad - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Panama stad

Blijf op de hoogte en volg Johan

01 Maart 2014 | Panama, Panama-stad

Terwijl de avond valt over Panama stad lig ik even in het heerlijk warme water van het kleine zwembad wat zich boven op het dak van het hotel bevind, de silhouetten van de inmiddels honderd tal wolken krabbers zijn prachtig verlicht, het gaat goed met de stad schreef ik in mijn eerste verslag, ik kan nu wel zeggen dat het uitstekend gaat! Tijdens mijn laatste bezoek in 2008 lijken de wolken krabbers te zijn vermenigvuldig met de factor 100!? De aanwas is enorm en de diversiteit groot, en de prijzen ook, je hebt meer het idee dat je je in een stad bevind ergens in Noord Amerika of Azie, maar dit is echt Panama!
Het Hotel bevind zich op een toplocatie maar dan is daar ook alles wel mee gezegd, het is sterk verouderd en het personeel geeft in ieder geval niet de indruk dat ze blij zijn met de gasten, werkelijk alles wat je vraagt is moeilijk of weten ze niet, de kamer is schoon en netjes, echter de douche is wat zuinig met water, na het inzepen moet je van links naar recht onder het straaltje door om in ieder geval nat te worden. Misschien was mijn verwachtingspatroon toch ook wel wat te hoog voor deze prijs, 2 tientjes per nacht per kamer met ontbijt!?

De reis begon woensdag in Amsterdam en hoewel de vlucht er niet ruimschoots voor stond waren er voldoende stoelen vrij en een kleine 10 uur en 45 minuten later stonden we op de internationale luchthaven Tocumen van Panama stad, aangezien in vlakbij de deur zat was ik snel bij de paspoort controle en de aankomsthal voor de bagage, deze liet erg lang op zich wachten, maar gelukkig dit keer was mijn rugzakje gelijk met mij aangekomen!? De taxi rit duurde een klein half uur en via allerlei tolwegen en sluiproutes was ik rond het avondeten in het Hotel, snel naar de kamer en even op het dakterras een koud biertje en genieten van het mooie uitzicht op de stad. Een lekker restaurant uitgezocht voor een maaltijd en daarna voelde ik mij toch wel aardig moe, mijn bio klokje stond inmiddels op 4 uur in de nacht!

Na een heerlijke nachtrust schuif ik aan voor het ontbijt, een ongezellige dame achter de bar heeft een uitstraling van Eucalipta de Heks en ik glimlach vrolijk terug! Ik heb 2 dagen in deze Metropool voordat ik verder ga vliegen. Ik leen een map met kaart uit de lobby die mij geheel vrij willig wordt aangeboden, ik moest hem uit de handen van dezelfde dame losrukken, ze willen overal geld voor hebben, zijn ze nou helemaal van de pot gerukt!

Een kleine wandeling van ongeveer 25 minuten brengt mij bij Multicentro een groot winkelcentrum waar vandaan de bussen en taxi’s vertrekken, een lokale bus brengt mij als eerste bij de Miraflores Locks, een van de sluizen van het beroemde Panama kanaal, waar een bezoekers centrum is gelegen en waar je informatie krijgt over de geschiedenis van de aanleg en de nieuwe sluizen die even verder op door onder andere Hollandse bedrijven wordt gebouwd, het is net te ver weg om het vanaf deze plaats te zien, dat is eigenlijk wel jammer, daar had ik een beetje op gehoopt!?
In de sluizen liggen schepen die van de Pacific Oceaan naar de Caraibische zijde gaan en visa versa. Het hoogte verschil van het water is in totaal 29 meter en deze sluizen tillen de enorme schepen een kleine 16 meter omhoog, het blijft een fassinerend gezicht hoe ze enorme schepen door het inmiddels 100 jaar oude sluizen sturen, het past allemaal precies, schepen worden dan ook geheel begeleid vanaf moment van aankomst tot de laatste sluizen een kleine 80 km verder op, afhankelijk van de grote van de schepen duurt dit zo’n 8 a 10 uur.

Opmerkelijk is de naam van het Panama kanaal, er is relatief maar weinig gegraven, de overige vaar route is ontstaan toen de sluizen gesloten werden en de huidige rivieren niet meer de vrije uitstroom hadden naar zee waardoor in het binnenland van Panama het grootste met de hand gemaakte meer wat door de mens was gemaakt is ontstaan! De scheiding van zout water van zee en het zoete water van dit meer wordt zo goed als mogelijk geschieden gehouden, middels hergebruik van het sluiswater aan beide zijde van de sluisdeuren, waardoor het milieu er zo min mogelijk schade van heeft, en de natuur zo ook in een goed evenwicht blijft.

Zoals gezegd is er van de toekomstige sluizen helaas niet veel te zien, maar deze gaan zoals nu gepland in het 100 jarig bestaan van het kanaal nog dit jaar in werking. Ik geniet nog even van de schepen en van het heerlijke weer, een kleine 33 graden en weinig bewolking,

Ik neem de bus terug naar de stad en neem een andere route richting Flamenco eiland, een klein groepje eilanden die door de graaf werkzaamheden van het kanaal nu inmiddels met een strekdam per bus te bereiken valt, deze dam is gevuld vergelijkbaar met de inhoud van 60 Pyramides die in Gizeh in Cairo staan! Op het eiland zijn een grote marine haven gevestigd en kun je ook belastingvrije inkopen doen!? Ik neem daar een broodje en geniet van het uitzicht op de Skyline van de stad en neem de bus terug naar de de oude stad, een kleine koloniale nederzetting van diverse gebouwen, kerken en theaters, ook is hier het Presidentieel paleis gevestigd, de gebouwen zijn fotogeniek en de ambiance is geweldig, je kan er lekker op je gemak rond slenteren, ook hier weer een prachtig zicht op de Skyline. Ook hier wordt hard aan de toekomst gewerkt, er wordt een nieuwe weg om de oude stad heen in het water gebouwd, je kant het wel een eindeloos lange brug! Weet niet of dat het er nou mooier op maakt!?

De dag vordert gestaag en met het vallen van de avond neem ik de bus weer terug naar Multicentro, een mega groot winkelcentrum, met alles er op en eraan. Ik loop er even en rondje doorheen en neem even een goede bak koffie. Op de terug weg naar het hotel stop ik ergens bij een restaurantje en later die avonds stap ik voldaan in mijn bedje.

De volgende morgen herhaalt het ritueel van het ontbijt zich alleen heeft Eucalypta nu ook haar zuster meegenomen, snel haast maken dus, gauw wegwezen! Ik ga eerst een wandeling maken van het hotel naar Cinta Costera, dit is een groene strook tussen de zee en de stad die als een grote boulevard langs de kust loopt met beelden, parkjes en sportvelden etc etc. Wat ook opvalt is de lage waterstand, het water trekt zich net als in Nederland ver terug, het gebeid lijkt wel op de Waddenzee bij eb, de booten liggen geheel op het slik, het lijkt een beetje op Holwerd maar dan met een Skyline van wolkenkrabbers!? Ik loop weer richting de oude stad en ga daar nog even een kijkje nemen in een van de kerken die gister gesloten was en waar een complet gouden altaar in staat, deze werd indertijd door de kerkgangers zwart geschilderd zodat het niet ten prooi zou vallen aan plunderaars. Het ziet erg mooi en neem een taxi terug naar het centrum.

Er staat nog een ding op mijn lijst, een bezoek aan het oudste deel van Panama, Viejo. Deze plaats is rond 1570 gebouwd en werd een welvarende plek, tot dat zeerovers deze plek ook vonden en de stad een ruime halve eeuw later geheel plat branden en waar nu nog het oude deel van de huidige stad opnieuw is opgetrokken.
Ook hier tref ik een niet zo’n aardige dame, ik vraag netjes op een kaartje waarna ik afgesnauwd wordt dat dat 6 dollar kost, ik geef netjes een biljet van 10 dollar vervolgens heeft zij niet genoeg wisselgeld, waarbij ik met een dodelijke blik wordt aangekeken!?
Ik kan er niets aan doen maar het is een irritante ouwe tang die volgens mij uit hetzelfde jaartal komt als de ruines die achter haar in het park staan! Na wat bellen en stemverheffing naar andere personen in de directe omgeving komt er toch iemand om wat losse dollars te brengen, zo dat is dat, geef mij mijn geld maar ik ben weg!

Jammer van het voorval maar ook het park is niet geheel wat ik er van verwacht had, er staan helaas geen Engelstalige omschrijvingen bij de voorwerpen en ruines zodat het een beetje gissen wordt wat het voor stelt of geweest zou moeten zijn, er staat nog een toren van de oorspronkelijke Kathedraal, die je kan en mag beklimmen daar heb je wel een leuk uitzicht over een deel van de stad, De temperstuur loopt gedurende de dag weer aardig op en besluit lekker terug te reizen naar het Hotel waar ik even een verfrissende plons in het zwembad maak.

Hier volgt het verhaal waarmee ik begon en na de links/rechts douche loop ik een klein stukje van het Hotel de straat in waar ik even een hapje eten weg werk, een klein uurtje later neem ik nog even de laptop ter hand en schrijf nog even een klein verhaal met de belevenissen van de afgelopen 2 dagen.
Vanavond op tijd naar bed, morgen gaat de wekker om kwart voor 4, ik ga morgen vliegen naar San Jose in Costa Rica met een tussenstop in Bogota in Columbia, daar ga ik mijn reismaatje ontmoeten waarmee ik de komende weken op pad ga.

Wordt vervolg!

Groetjes uit Panama stad, Johan

Vrijdag 28 Februari 2014


  • 01 Maart 2014 - 07:34

    Anja:

    Mooi verhaal. Hopelijk kom je verder alleen nog maar ' aardige' vrouwen tegen!
    Het zal de overgang zijn geweest!
    Veel plezier in elk geval.

  • 01 Maart 2014 - 08:15

    Jolanda Arnoldus:

    Hoi Johan,
    In 2 dagen tijd heb je alweer veel indrukken opgedaan. Het kanaal moet indrukwekkend zijn, ik ken ze alleen van RTL travel, jij staat daar echt! Supergaaf. Wel jammer dat de inwoners niet zo aardig, laat staan knap zijn haha. Doe je goed, om op je laatste dollar te wachten, als ze zo doortrapt doen. Gelukkig heb je je portie humor meegenomen, ik ga stuk om Eucalypta en haar zuster! :-) Leuk dat je straks je reismaatje ontmoet en Costa Rica moet het paradijs op aarde zijn. Dus dit is nog maar het begin van nieuwe avonturen. Travel safe & tot gauw. XXX Jolanda

  • 01 Maart 2014 - 09:20

    Saroj:

    Hoi Ome Johan,
    Ik wens je een fijne vakantie.

  • 01 Maart 2014 - 09:47

    Eva En Jos:

    Hoi Johan,
    Dat jij zulke leuke dames tegenkomt,en ook nog zo vriendelijk,genieten dus,haha!!
    Maar vanaf nu alleen maar vriendelijke mensen,vast!
    Geniet er lekker van.Groetjes van ons.

  • 01 Maart 2014 - 16:23

    Ineke:

    Klinkt als een zeer relaxt begin van je vakantie. Vraagje: wat heeft men in panama zo al op het menu? Goede reis morgen,

  • 02 Maart 2014 - 09:32

    Eddiemans:

    Ha die Johan ik lees dat je het alweer prima naar je zin hebt daar vanaf nu kan het dus alleen maar beter worden toch geniet ervan en ik kijk uit naar je eerstvolgende verslag. Vanaf hier sta ik te lachen en te zwaaien...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Van Panama stad tot San Salvador

Panama – Costa Rica – Nicaragua – El Salvador
De voorbereiding van weer een nieuwe reis liggen al behoorlijk goed op schema, aan het eind van deze maand hoop ik weer een geweldig reis te maken, dit maal wordt het een combinatie van 4 landen in Midden Amerika, ik begin deze reis dit keer in Panama stad, al in September 2008, toen KLM zijn lijndienst hervatte nam ik een kijkje in dit bijzondere land waarvan het Panama kanaal natuurlijk het beroemdste bouwwerk en toeristische trek pleister is. De reis van toen heeft inmiddels genoeg inspiratie gebracht voor weer een nieuw bezoek.

Een verborgen parel waar het toerisme nog bescheiden is, dat is van toepassing op Panama. Het land wordt als doorgang van Noord- naar Zuid-Amerika ook wel ‘de brug van de wereld’ genoemd. Het meest zuidelijke land van Centraal-Amerika is opmerkelijk gevarieerd. Je vindt er niet alleen een kosmopolitische hoofdstad met hoge wolkenkrabbers maar ook regenwouden, geïsoleerde indianenstammen en ontelbare exotische eilanden met parelwitte stranden.

Het gaat goed met Panama-Stad. Dat gevoel zal iedereen hebben die een blik werpt op de puike skyline van deze verrassende Latijns-Amerikaanse metropool. De welvaart blijkt ook uit de luxueuze shopping malls en het uitgaansleven van de rijke wijken El Cangrejo en Bella Vista. Modern Panama is ook te vinden bij de Causeway: een dam die vier eilanden verbindt en nu vooral dienst doen als recreatie- en uitgaansgebied voor de Panameños. Maar gelukkig kent Panama-Stad ook een fraai oud gedeelte: Casco Antiguo. Er is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het opknappen van het oude centrum. Het is een feest om te slenteren aan de baaizijde of in een van de smalle straatjes die je leiden naar verderop gelegen pleintjes, monumenten en musea waaronder het zeer interessante Panamakanaalmuseum. Op 6 km ten noorden van Casco Antiguo binnen de stadsgrenzen ligt het grootste tropische stadsbos in Latijns-Amerika: Parque Natural Metropolitano. Dit populaire recreatiegebied van 232 ha kent een rijke flora en fauna en is uitgerust met een aantal wandelroutes die leiden naar uitkijkpunten over de stad.
Het Panamakanaal is nog steeds de grootste attractie. Een bezoek aan de Miraflores sluizen (10 km noordwestelijk van Casco Antigua) is een waar spektakel. Vanaf het platform passeren de Oceaanreuzen pal voor je neus de smalle sluizen .

Het verblijf zal dit keer niet lang zijn omdat ik mijn reis begin Maart ga voortzetten in Costa Rica. In de hoofdstad San Jose ga ik mijn reismaatje ontmoeten die op dit moment in Colombia reist. Vanaf hier gaan we over land de andere drie landen bezoeken.

Costa Rica is een feest voor natuurliefhebbers. Het land kent maar liefst 26 nationale parken en een sterk ontwikkeld ecotoerisme. Dat Costa Rica haar natuur serieus neemt, blijkt wel uit de uitgesproken doelstelling om als eerste land ter wereld als volledig klimaatneutraal door het leven te gaan. Voor Midden-Amerikaanse begrippen is Costa Rica verder een opmerkelijk vredig en welvarend land. Het Zwitserland van Midden-Amerika heeft bijvoorbeeld sinds 1948 geen leger meer. Het is dan ook niet zo vreemd dat Costa Rica vaak opduikt in lijstjes van de gelukkigste landen ter wereld. De bedoeling is hier ongeveer 2 weken voor uit te trekken.

Het derde land is Nicaragua, het land van de meren en vulkanen. Naast wonderschone, ongerepte natuur beschikt het grootste land van Midden-Amerika ook over romantische koloniale steden waarmee het zich onderscheidt van het bekendere buurland Costa Rica. Na een heftige burgeroorlog is er veel in positieve zin veranderd. Nicaragua is nu één van de veiligste landen van Latijns-Amerika waar voor de avontuurlijke reiziger nog enorm veel te ontdekken valt. Wanneer we alles gezien hebben en weten van Nicaragua maken we de oversteek naar…

El Salvador is waarschijnlijk de onbekendste Spaanstalige reisbestemming. Nadat de burgeroorlog in 1992 eindigde, hebben de Salvadorianen het platgeschoten land in een indrukwekkend tempo weer opgebouwd. Zo kent het compacte El Salvador nu een moderne democratie en een voor Midden-Amerikaanse begrippen goedlopende economie. De volgende stap is nu om het land ook toeristisch op de kaart te zetten. Dat de overheid dit serieus neemt, blijkt wel uit de acht toeristische routes die er zijn uitgestippeld. Toeristisch is het bescheiden maar dichtbevolkte land van ruim zes miljoen inwoners echter nog lang niet Sterker nog, het lijkt wel alsof je de ruige Pacifische kuststrook met zijn perfecte surfcondities, de koloniale stadjes, de meren, de koffiehaciendas en de vriendelijk bevolking nog helemaal voor jezelf hebt. Althans, zo voelt het.

El Salvador wordt voor mij dan ook weer een nieuwe mijlpaal, het zal dan het 70ste land zijn waar ik tot dan toe ben geweest, en daar ben ik best een beetje trots op!
Tot zover het eerste deel van de komende reis, ik zal proberen daar waar mogelijk een reisverslag te maken en de belevenissen op te schrijven.
Met een groet uit Purmerend,
Johan

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2014

El Savador

25 Maart 2014

Van Nicaragua naar El Salvador

20 Maart 2014

Nicaragua deel 2

18 Maart 2014

Nicaragua deel 1

14 Maart 2014

Costa Rica Deel 3
Johan

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 124338

Voorgaande reizen:

17 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Alberta Canada

13 Januari 2016 - 13 Februari 2016

Chili

18 November 2015 - 26 November 2015

Curacao en Bonaire

15 Augustus 2015 - 18 Augustus 2015

Belfast, de Trots van Noord-Ierland

04 Augustus 2015 - 07 Augustus 2015

Gothenburg - Havenstad met klasse

03 Juli 2015 - 06 Juli 2015

Warschau 3-6 juli 2015

16 December 2014 - 21 December 2014

Welcome to New York!

01 November 2014 - 17 November 2014

Oeganda, de parel van Afrika

22 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Zagreb, Kroatië

11 Juli 2014 - 13 Juli 2014

Bilbao, verborgen parel in Spaans Baskenland.

06 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Noorwegen van Oslo naar Bergen

09 Mei 2014 - 12 Mei 2014

Torino of Turijn

26 Februari 2014 - 02 April 2014

Van Panama stad tot San Salvador

10 September 2013 - 22 September 2013

Vancouver Stad en Vancouver Island

07 Maart 2013 - 18 Maart 2013

Het swingendste land in de Caribische zee?

19 September 2012 - 12 Oktober 2012

Het land van de rijzende zon, Japan!

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, Estland Augustus 2012

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, de verrassende hoofdstad van Estland.

04 Mei 2012 - 08 Mei 2012

Kopenhagen en Malmo Mei 2012

13 April 2012 - 17 April 2012

Lissabon April 2012

01 December 2011 - 19 Januari 2012

Australie - NZ - Pacific 2011-2012

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: