Lissabon, stad van de zeven heuvels (1) - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Lissabon, stad van de zeven heuvels (1) - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Lissabon, stad van de zeven heuvels (1)

Door: Jogoeseverywhere

Blijf op de hoogte en volg Johan

16 April 2012 | Portugal, Lissabon

Hallo Allemaal,

Het was weer eens hoog tijd voor een kleine city trip en dit maal is het Lissabon geworden.

Vrijdag de 13de, eigenlijk geen dag om op reis te gaan maar ja, deze dag waren de tickets het voordeligst, aan het eind van de middag vertrek vanaf Schiphol, even wat zon en vitamine D op doen. Na een relaxete vlucht, komen we vlakbij Lissabon in wat slecht weer terecht en moeten we even een rondje extra, dat is opzich eigelijk niet zo erg want zo hebben we nog even goed zicht op de stad, na een klein rondje staañ we nog geen 2 uur en 40 minuten later aan de grond. De luchthaven is klein en compact en zeer overzichtelijk, nog geen 20 minuten later sta ik al bij de bus die mij naar het centrum van de stad brengt, tijdens een korte wandeling naar het Hotel regend het nog een beetje maar dat stelt niet veel voor. Het is een klein familie hotel net buiten het oude centrum, ziet er goed uit en kamer is netjes en schoon.
Nog even naar de stad, tenslotte zit ik op kleine afstand van het uitgaansgebied, blijkbaar heeft de regen de mensen op afstand gehouden en zijn er maar weining gasten in de bar, na wat gebrabbels van een kleine potugees naast mij niet veel interssants te vinden en ga terug naar mijn slaap plaats.

Zaterdag 14 April 2012

Vandaag na een heerlijke nachtrust op weg, Lissabon is groot en er is veel te zien, wel licht alles volgens de reisgids op wandel afstand, ik sit aan de rand van een groot park wat begint bij een inmens beeld op MQ Pomball, dit is een groot verkeersplein, hier vandaan begint de lagergelegen oude stad, ik ga eerst de heuvel op naar boven, een grote groen strook van gras en heggen deeld dit park in 2 delen, boven aangekomen heb je een prachtig zicht op de oude stad en de rivier de Taag.
Hier vandaag via de andere zijde weer naar beneden, richting een soort Arc de Thriomf, staat een beetje alenig in het groen, beneden staat ook een museum complex, het is dat het er bij staat maar ik vond het meer op een bunker complex uit de 2de Wereld oorlog lijken, maar ik ben wel even binnen wezen kijken en eerlijk moet ik zijn, daar was het een stuk mooier, nu was het ook gratis dus dan is het zo ie zo al leuker! De weg terug voert langs een enorm winkel centrum en bioscoop van Spaanse origine. Even verder op een leuke plaats aan een watertje voor een lekker bakkie troost!
De weg verder naar beneden voert langs een oud gebouw wat op een theater lijkt, de kleuren zijn fel en de muren zijn betegeld met prachtige voorstellingen van oa schepen en ruiters.
Na ruim 2 en een half uur ben ik weer op mijn begin punt en vervolg wederom de weg naar beneden, ook hier wordt de rijbaan gescheiden middels groen en prachtige aan gelegde trottiors, met veel mozaieken. aan beide zijde van de straat staan prachtige herenhuizen met de mooiste gevels en aankledings zoals lantaarns en tegelwerk.
Hier staat ook een beeld van Simon Bolivar, de bekende ontdekkings reiziger. Beneden aangekomen staan ik op een groot plein met meerdere hotels en een prachtig theater uit de jaren 30.
Zo volgen er nog meer en zie daar een vestiging van de SB, geweldig!
Na het nuttige van een bak, gaan we weer te voet verder, en kom langs de beroemde Justa Lift een gietijzeren construktie die je van het lage deel naar een van de hoger gelegen delen van de stad brengt, het is er zo druk dat ik maar even verder omhoog loop en daar kom ik een van de vele trammetjes tegen die je voor 3 euro 50 naar boven brengt, langs dit parcour ligt ook een loop route en ik loop stoer naar boven, erg sportief! De hogere delen van de stad zijn bezaaid met kleine straatjes en pleintjes die, verrassend vol staan met geparkeerde autoos. Hoe krijg je deze hier zou je zeggen!?
Sommige delen zijn kleine doolhofjes en met prachtige straatjes die bijna 45 graden naar beneden lopen, wel met prachtige uitzichten op de stad, want dat heb je bijna overal.
Na een lange middag heuvel op en af, fotograferen van beelden, straatjes en tegelwerk waarmee de gevels van huizen versierd zijn, trap op, trap af, genieten van weer een ander uitzicht, een wandeling naar beneden eindigd op een prachtig plein waar ook weer een van de vele momumentale bouwwerken staan, hiet achter ligt een van de straten die bekend zijn om de goede restaurants, en wordt het hoog tijd voor een dinee.
Na een lange dag klauteren en klimmen is het lekker eten en besluit ik de dag in een van de vele hippe bars in de stad, ongeloofelijk mooie plek met uitzicht op oa de rivier en een biertje is spot goedkoop, ik dacht eerst dat de barkeeper een grapje maakte maar het was maar 1 euri 25, dat heb ik in jaren niet meer meegemaakt in Europa!? Ze smaakte dan ook heerlijk.
Na een zeer geslaagde avond waarin er weer een paar leuke contacten zijn overgebleven was het weer een klein stukej bergafwaarts naar het Hotel.


  • 17 April 2012 - 18:25

    Anja:

    .....die prijs van een biertje spreekt mij wel aan......

  • 17 April 2012 - 18:38

    Jolanda Arnoldus:

    Klinkt allemaal erg geweldig en inderdaad de prijs van dat biertje.... ik wil hier wonen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 886
Totaal aantal bezoekers 124341

Voorgaande reizen:

17 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Alberta Canada

13 Januari 2016 - 13 Februari 2016

Chili

18 November 2015 - 26 November 2015

Curacao en Bonaire

15 Augustus 2015 - 18 Augustus 2015

Belfast, de Trots van Noord-Ierland

04 Augustus 2015 - 07 Augustus 2015

Gothenburg - Havenstad met klasse

03 Juli 2015 - 06 Juli 2015

Warschau 3-6 juli 2015

16 December 2014 - 21 December 2014

Welcome to New York!

01 November 2014 - 17 November 2014

Oeganda, de parel van Afrika

22 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Zagreb, Kroatië

11 Juli 2014 - 13 Juli 2014

Bilbao, verborgen parel in Spaans Baskenland.

06 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Noorwegen van Oslo naar Bergen

09 Mei 2014 - 12 Mei 2014

Torino of Turijn

26 Februari 2014 - 02 April 2014

Van Panama stad tot San Salvador

10 September 2013 - 22 September 2013

Vancouver Stad en Vancouver Island

07 Maart 2013 - 18 Maart 2013

Het swingendste land in de Caribische zee?

19 September 2012 - 12 Oktober 2012

Het land van de rijzende zon, Japan!

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, Estland Augustus 2012

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, de verrassende hoofdstad van Estland.

04 Mei 2012 - 08 Mei 2012

Kopenhagen en Malmo Mei 2012

13 April 2012 - 17 April 2012

Lissabon April 2012

01 December 2011 - 19 Januari 2012

Australie - NZ - Pacific 2011-2012

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: