Bula...Amazing Fiji Islands (Deel 2) - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Bula...Amazing Fiji Islands (Deel 2) - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Bula...Amazing Fiji Islands (Deel 2)

Door: Jogoeseverywhere

Blijf op de hoogte en volg Johan

17 Januari 2012 | Fiji, Nadi

De eerste grot is hoog en gedeeltlijk open en daardoor komt er zonlicht in de 2de daarin tegen is een stuk kleiner en is bijne geheel donker! De tunnel ligt op 3 meter diepte en is ongeveer 20 seconden zwemmen en bijzondere ervaring. Op de weg terug passeren wij ook de echte "Blue Lagoon" en besluiten daar in de middag na de lunch te gaan snorkelen.
Het water hier is glashelder en het rif ligt op nog geen 50 meter van het strand, de vissen zijn er in overvloed en mogelijk zelfs nog meer als dat ik het op de Whitsundays hebt gezien met de "Solway Lass", dat lijkt trouwens alweer een hele tijd geleden, als je halverwege het rif en strand staat, zwemmen de vissen al in grote getalen om je heen!? Veel smeren is aan te raden, ondanks dat ik hier al een tijdje ben merk je nog steeds dat de zon lekker op je huid brand en dat je er in het water zeker op moet letten.
De rest van de dag passen wij ons aan aan Fiji way of living, en dat betekend dat je veel rust moet houden, en dat is hier niet echt moeilijk, er zijn veel hangmatten en zonnebedden op, onder aan bomen en aan het strand en verschillende huisjes. De gemiddelde dag temperatuur ligt op zo'n 32 grden en de zon schijnt in de ochtend uren volop, in de loop van de dag vormen zich vooral op het hoofdeilend wat grotere onweesrsbuien en daar valt gedurende de avond uren wel het een en ander uit, maar niet op de kleine eilanden ervoor, dus wij hebben er geen last van. De meeste dagen verlijven wij 2 dagen per resort op het eiland en gaan van het verste punt weer terug, deze eilanden leggen wij af met kleine of grotere boten afhankelijk waar je naar toe wil, ik en mijn reigenote zijn het redelijk snel eens en dat scheelt een hoop!? Op alle andere eilanden komt ik maar 2 andere hollanders tegen en dat is wel een beetje opmerkelijk!? Als gaat op de Fiji way, zo dus ook de boot alles komt gemiddeld wel een uurtje te laat en dat is ook een reden om je vooral niet te druk te maken, dat doet trouwens niemand hier! Het eten is goed maar wel wat eenzijdig, veel rijst en paste met vooral gekookte groente of fruit, aangevuld met kip of vis al naar gelang er aanwezig is in de lokale buurt super!?
De reis mixed veel mensen die van eiland naar eiland reizen en daardoor kom je op verschillende boten of eilanden mensen tegen die je ook al ergens eerder hebt ontmoet, sommige eilanden zijn echt klein, daar kan je in 15 minuten omheen lopen via het strand, andere zijn redelijk groot in omvang en hebben veel rotsen waardor vaak maar een kant vanm het eiland bruikbaar is.
De avonden zijn gezellig en in de lokale bar is wat simpele entertainment, maar sommige dingen blijven leuk ook al heb je het de hele week al gezien, en de muziek komt uit krakende boxen waar ze erg trots op zijn, lekker laten zo!?
De enige culturle gebeurtenis is op zondag, de rustdag, al hoe wel het naar mijn inzicht alle andere 6 dagen ook zo wordt beschouwd aangezien ze dan ook niet veel doen, maar goed dan vindt de kerkviering plaats en komt de gehele lokale bevolking bij elkaar en worden naar mijn beleveing ook de lokele roddels uit gewissled en wordt ook de gemeente agenda door genomen, ook dit gebeurd vanaf 10 uur, en je raad het al, ook hier zijn ze weer een uurtje te laat, maar goed alles went, een klein groepje kinderen zit luidruchtig te zingen in de kerkbanken en met uitzicht op een prachtig eiland en met de voeten in de zee is het wachten toch eigelijk niet zo erg!
In de middag hangen we wat rond in het dorp en in de zee en slepen we ons naar het einde van weer een vermoeiende dag!? De dagen gaan snel en we zijn alweer op maandeg, in de ochtend staan we vroeg op nl om 5 uur en gaan met de gids de berg op om naar de zonsopkomst te kijken, deze zijn werkelijk fenomenaal hier en vanaf de top van de berg mogelijk nog beter, en er volgt dan ook een geweldige beloning als we op de top arriveren. Na de wandeling gaan we op het ontbijt af en na dat volgt een nieuw diepte punt, niet zo bedoeld maar we gaan zwemmen met haaien, het rif ligt op ongeveer 30 minuten varen van het resort en daar duiken we het water in gewapend met snorkel, de gidsen lokken deze kleinere haaien soort met een soort voer en binnen een klein 10 minuten zwemmen we letterlijk tussen eem 6 tal haaien van ongeveer anderhalve meter, wederom een prachtige belevenis.
Na de lunch laat Rachel, mijn reisgenote in haar haar een kettig reigen met een aantal kleine schelpem em ik neem nog even een heerlijk "hot stone" behandeling op het strand, geweldig lekker en totaal ontspannen genieten wij samen na afloop van een lekkere koele drink, dat volgt er een vervelende mededeling, de ferry die ons naar een ander eiland zou brengen komt niet meer en moeten dus een alternatief regelen, snel een watertaxi geregeld, aangezien wij er voor donker willen zijn en daar gaan we weer dit keer naar het laatste eiland vlak voor Nadi, Bounty geheten, en het is ook Bounty, het kleinste eiland, 15 minten goot als je langzaam loopt!!! (over het strand) Wij moeten hier zijn omdat we de dag erna een trip hebben met een zeilboot, naar Mokiro, dat is het eiland waar Tom Hanks in de film speelt van "Castaway".
Ook hier zien we weer bekende terug en volgt een leuke avond.
Maar zoals gezegd, Castaway, een plaatje, hier kunnen we lekker zwemmen en snorkelen, de boot voor ziet je van alles qua eten en drinken en alles kan en mag, vlak voor het eiland springen we lekker overboord en gaan zwemmend naar het eiland!? De rest van de dag genieten we op een ander eiland nog van een lokale markt em kopen nog het een en ander.
Na een lange dag wordt het donker aan de horizon en niet veel later als de boot koers zet naar de haven dan begint het behoorlijk te onweren en regenen.
Inmiddels zijn we weer terug in Nadi en wordt er naast mij in de eetzaal een lokale dansact gedaan en kava gedronken een lokale drink waar je na een kleien 4 glazen al behoorlijk van op je hoofd gaat staan, en het rara is het smaakt in het begin naar prut, heel apart!?
Ik ga nog even lekker aansluiten en dan morgen weer op weg naar Auckland, ik wens ieder van hier alle goeds en hopelijk tot een volgende keer!?

Groetjes of Bula vanaf Nadi, Fiji Islands.

Johan

• 17 Januari 2012 - 12:46

Jan En Esther:

hoi,johan.
    nou het is hier ook kraak helder,maar dan met -1,8 graden !.
    eindelijk een winters gevoel.
    we zien elkaar vast snel weer,een goede terug reis.
    groetjes jan en esther.

• 17 Januari 2012 - 13:13

Anja:

Ha Johan, hopelijk kun je je weer aanpassen in ons kikkerlandje.
    En dan moet je weer gaan werken, pfff We hebben hier dan wel bounty's, maar verder.......
    Tot snel en goede reis!!
    Anja

• 17 Januari 2012 - 17:05

Magda:

hoi johan,

dit zijn echt paradijselijke eilanden zo te lezen, fantastisch.
    zo moet leren onthaasten niet moeilijk zijn!!

goeie terugreis en tot gauw, gr magda.

• 17 Januari 2012 - 17:13

Saroj:

Hoi Ome Johan,
    Ik wens je een goede terugreis toe. Groeten Saroj

• 17 Januari 2012 - 17:13

Jos En Eva:

Hoi Johan,
    Alvast een goeie terugvlucht gewenst!En sterkte met het aanpassen met het gehaast hier!We zijn benieuwd naar je foto's,na al je mooie verhalen,groeten en tot gauw!Van Jos en Eva.

• 18 Januari 2012 - 11:50

Ingrid:

Je hebt weer heel wat moois beleefd . Goede reis terug.
    Groetjes fam. Jans