Reunie in NZ - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Reunie in NZ - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Reunie in NZ

Door: Jogoeseverywhere

Blijf op de hoogte en volg Johan

04 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hoi Allemaal,

Inmiddels alweer een paar dagen in NZ, in de universiteits stad van het zuidereiland,Dunedin, een leuke naam voor een stad met een schotse achtergrond, oorsprong ligt in het Schotse Edinburg. Het was wel even wennen aan de temperatuur, ik verliet Sydney na een traditionele nieuwjaarsduik, dat durfde ik dit jaar wel aan, aangezien het water ongeveer 22 graden was, en de luchttemperatuur rond de 28 en kwam hier met ongeveer 18 graden en een koele zuiwwesten wind. De Nieuwjaarsdag van Sydney heb ik buiten het strand in Darling Harbour doorgebracht en in "The Rocks" het oudste deel van Sydney die direkt onder de beroemde brug ligt, heb lekker een paar wandelimngen gemaakt en op het terras gezeten, samen met velen, echter dit keer waren het er een stuk minder dan de dag en nacht ervoor, de schoonmaak troepen waren al goed bezig geweest want de meeste zooi was alweer opgeruimd, het zag er dat ik gister nacht naar huisging uit als Amsterdam na Koninginnedag!? Maar dat was voorlopig weer Sydney, ik blijf het ook na mijn 4 de bezoek nog steeds een van de mooiste steden van de wereld, de ruimte en de verscheidenheid in de stad maar ook in de direkte omgeving, de mooie ligging aan de baai en haven en de nog steeds vriendelijke bevolking van de stad, de stranden en bossen op minieme afstand zijn perfekt, geweldig openbaar vervoer en ferry boten, waardoor het overal goed, makkelijk en goedkoop komen is. Kranten koppen vol lof over de vuurwerkshow van gister, een kleine 1,5 miljoen mensen hebben de show "live"in de stad gezien, en voor het eerst was er een pyrotechnische show te zien die op de brug hing en dat was voor het eerst in de geschiedenis. Het zal moeilijk worden om ooit nog eens een soort gelijke show in.... waar dan ook te zien!? Maar geod een geweldige ervaring rijker en een mooie herrinnering rijker.
Maar goed terug naar Dunedin, de vlucht vanaf Sydney was rechtstreeks en dat betekend maar 3 uur vliegen, dus dat valt mee,wel is er een tijdsverschil van 2 uur, waardoor het nu met Holland dus precies 12 uur is.De uitzichten vanuit de lucht zijn prachtig als we over de fjorden en de het bergmassief, waar zelfs nog wat sneeuw oplicht, over land vliegen richtig Dunedin een redelijk grote plaats in de provincie Otaga in het zuidelijk deel van het zuider eiland
Ik wordt op de luchthaven op gewacht door vrienden die hier een paar maanden geleden zijn gaan wonen en een nieuw leven gestatrt zijn, gelukkig zijn het de eerste 3 dagen ook nog,nationale feestdagen dus alles ligt hier zo'n beetje stil en het is nu natuurlijk grote zomervakantie, waardoor het hele gezin mij op staat te wachten, en dat wordt wel even op de proef gesteld aangzien de regels en het binnenkomen van NZ steng zijn en dat er maar weinig personeel aanwezig is waar door het nog al lang duurt. Maar het wachten wordt beloond en na een rit van een klein half uur komen wij aan waar ze wonen, een prachtige woning op een heuvel met uitzicht op de oceaan en over de stad. De stad ligt tussen verschillende heuvels ingeklemmd en aan de andere zijde naturlijk de oceaan, waarop dat moment de wat koelere wind vandaan komt. Uiteraard volgen er gesprekken over de ervaringen in NZ en de reis die ik heb afgelegd in Australie, en ook volgt er even een kleien rond tour door de stad en het centrum. Normaal zitten er in deze stad zo'n 30duizend studenten maar vanwege da vakantie zijn deze ook allemaal weg, en dan heb je het over ruim 30% van de normale mensen die de stad bevolkt!?
Na een gezellige avond de volgende dag een wandeling naar Mount Cargill, een heuvel van ongeveer 580 meter hoog, met een pittige af en toe steile helling, maar eenmaal bovenop heb je verschrukkelijk mooie vergezichten en uitkijk op de stad, zoals ik mij die ook nog wel herrinner van 6 jaar geleden, toen ik voor het eerst kennismaakte met NZ..Het weer werkt goed mee,lekker zonnig en een heldere lucht maken het plaatsje compleet, en na een kleine 3 uir zijn we weer op het begin punt.
Ook nu weer even terug naar de stad en ook wat prachtige oude gebouwen op de foto vast gelegd.
Aan het eind van de dag gaan we opnieuw naar de luchthaven en gaan we de Oma van de familie ophalen, en dat is zeker voor de kinderen een spannend moment.
Omdat ik nop een plan moet maken wat ik ds komende dagen ga doen, zoek ik het een en ander uit via internet en pleeg even wat telefoontjes, en dat is allemaal vrij goed gelukt
Ook vandaag zijn we op het schiereiland voor de stad geweest waar een oud familie kasteel staat en die je zowel binnen als buiten kan bezoeken, de tuinen zijn prachtig aangelegd en er is veel verscheidenheid te zien, een heerlijke koffie stop met allemaal een andere koek of taart maakt het er een gezellige middag van.
Vanavond de laatste dinegn gezocht op het net en dat betekend dat ik morgen een huuraotu heb geregeld en dat de route langs de kust omhoog ga rijden via Christchurch richtig Blenheim en Picton, daar stap ik zondagavond op de boot naar Wellington op het Noordereiland en via daar ga ik dan richtiong Auckland.vanaf daar volgt er dan nog een kleine trip richting de Fiji eilanden, maar daarover de volgende keer meer.
Tot zover de laatste dagen in Dunedin.

Groetjes uit Dunedin, NZ

4 januari 2012

• 04 Januari 2012 - 14:47

De Buurtjes:

Hoi Johan!!
    Wij wensen jou natuurlijk ook een fantastisch nieuw jaar toe!
    Bedankt voor de kaart.

Groeten uit een nat en vooral winderig Purmerend!

• 04 Januari 2012 - 16:54

Ineke:

Geweldig om je enthousiastme uit mijn computer te horen spatten. Je tekst zou zo in een vakantie- of emigratiefolder van Sydney kunnen. Maar van NZ geniet je kennelijk ook enorm.

• 04 Januari 2012 - 17:15

Magda:

hoi johan,

vandaag kreeg ik mijn verjaardagskaart met de post, erg leuk, dank je wel!
    leuk om zo enthousiast welkom te worden geheten, het is hier stromachtig , helaas geen ijs, maar we blijven hopen op nog een rondje gouwzee.
    jij veel plezier op je volgende etappes, gr magda.

• 04 Januari 2012 - 20:11

Mama Van Keuk[len:

Wat leuk zo,n goede ontvangst!Mijn verjaardagskaart is 2 dagen geleden aangekomen Maar beter laat dan nooit Morgen ruimen we de kerstspullen weer op Michael en Margreet komen helpen

• 06 Januari 2012 - 09:43

Ingrid:

Heel veel plezier op de eilanden. Zie dat je zelfs al een beetje maori spreekt... huuraotu...hahaha.