Happy New Year from Sydney!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Happy New Year from Sydney!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Happy New Year from Sydney!!

Door: Jogoeseverywhere

Blijf op de hoogte en volg Johan

01 Januari 2012 | Australië, Sydney

Happy New Year!!!

Terwijl bij jullie het eerste vuurwerk de lucht in gaat zit ik inmiddels alweer aan het ontbijt, het was fenomenaal, gister een lange dag gehad in de "Royal Botanical Gardens" als je tenminste een goede plek wil hebben met zicht op de "Sydney Harbour Bridge" en dat is gelukt, het weer in de ochtend was zelfs nog redelijk bewolkt en er vielen zelfs nog een paar spatten regen toen ik op de ferry stapte van Parramatta naar Sydney stad, Parramatta is een kleine (voor) stad van Sydney, daar was voor nog een redelijke plaats een leuk app te krijgen en de afstand naar de Sydney is en klein half uurtje met de trein. Ik heb afgesproken met een KLM collega die ook een toer aan het maken is door Australie, ik wist wel dat hij de reis maakte, maar niet precies waar hij naar toe ging of vandaan kwam, en bij toeval kwamen wij elkaar tegen vlak voor het Sydney Opera House, een dag eerder, toen hebben wij even wat ervaring uitgewisseld tijdens een heerlijk koel biertje met uitzicht op de brug, daar kwamen we ook een jongen tegen die kok was geweest in het USA leger in Afghanistan en die nu vakantie aan het vieren was, hij had net een boot ticket gekocht voor een trip tijdens de oud en nieuw wissel voor maar 599 aus dollars!? Waanzinnig veel geld!? Maar goed ieder zijn meug!
Rond 12 uur spreken wij af op Circular Quay, een trein station voor de haven, en daar begint het al erg druk te worden, het lijkt meer op een militaire vestiging, alles is afgezet met hekken en overal staat politie om de stromen menesen in goede banen te lijden, wij lopen in de stroom van mensen mee naar de Botanische tuin en worden nog 2x gecontroleerd of je geen alcohol of andere snoepgoed in je tas hebt zitten en dan kumnen we een plekje zoeken, mijn oog was een dag eerder al op een bepaald punt gevallen en dat gaat nog lukken ook, als wij daar komen zijn al een aantal vakken gevuld maar we proppen ons er nog ergens tussen, naast ons zitten 2 jonge damens uit friesland die een paar maanden in Brisbane gestudeerd hebben, dus dat gaat vast gezellig worden en kan het lange wachten beginnen!? Het is goed geregeld er zijn voldoende drink en eetgelegenheden en af en toe maak je even een loopje, de reden dat je vroeg moet zijn is dat de plaatsen in de tuinen beperkt zijn tot max 6000 mensen, want daarna is het gewoon vol en zijn de plaatsen voor het zicht op de haven beperkt!? Het weer wordt steeds beter en de zon komt goed door, halverwege de middag is het zelfs helemaal geen bewolking meer, dus t-shirt uit en nog even lekker van de zon op je rug genieten! Als de avond volgt komen er een aantal stuntvliegers een show opvoeren boven de haven en nu zie je ook goed dat alle plaatsen steds voller wordt, zelfs de trappen bij het Opera house raken langzaam vol en dan zit je op beton nog zeker 6 uur, dan ligt het gras toch lekkerder!? In de loop van de avond zijn er wat kleine voor proefjes van wat er komen gaat, en dat is als geweldig, thema van dit jaar is "Time to dream", en wordt in meerdere talen op de pilaren van de brug geprojecteerd, zelfs in het Nederlands. het zonnetje gaat inmiddels onder en je voelt dat het koeler wordt, gelukkig nog wat extra kleding in de tas, dan verschijnen er letters aan de horizon, deze worden door hetzelfde vliegtuigje gemaakt als die net door de haven vloog! "R Y Going to heaven?" verschijnt, niet veel later, "How?", gevolg door "Trust us!" heel bijzonder. De hele avond varen er boten versierd met lichten door de haven en wisselen continu van kleur, een prachtig gezicht, schuin voor/naast ons ligt het Opera house en daar vandaan wordt een rechtstreekse uitzending op de nationale tv en radio gegeven, de hele avond cirkelen er helikopters over de haven heen om de boel een beetje in de gaten te houden. Als de kolk half 12 aangeeft gaan de 2 enorme vlaggen van de boog van de brug, blijkbaar zijn ze bang dat het door het vuurwerk vlam kan vatten, langzaam voel je de spanning om je heen en begint het aftellen, middels een grote klok die op de bogen van de brug geprojecteerd wordt, iedereen telt hard op mee en bij het 0 op de brug breekt er een gejoel en ethousiasme van de mensen af!!
Als het dan eindelijk 12 uur is, barst het geweld los, natuurlijk even de 100 mensen om je heen een Happy New Year wensen en dan genieten van het vuurwerk! Het is overdonderen veel en mooi, en wordt begleid door muziek die je via je MP3 speler kan volgen via een radiofrequentie, dat is helemaal gaaf, het vuurwerk gaat op ritmes van de muziek, gaaf, gaaf, gaaf! Langzaam wordt de show opgevoerd en komt het tot een steeds groter wordend climax!! Nu staan wij toch op de eerste rang maar er is zoveel vuurwerk dat je ogen en oren tekort komt om alles te kunnen volgen, zelfs achter ons gaat er van alles de lucht in en dat kunnen wij alleen zien in de spiegeling van de app van de gebouwen die naast ons staan!? Misschien enige voorstelling van de omvang!? Na een kleine 25 minuten gaat de laatste vuurwek sessie de lucht in en staat de brug bijna geheel in het licht, van vuur en vlam, adembenemend!! Een lange dag maar zeker de moeite waard, wij lopen langzaam weer met de meute mee naar de uitgang en lopen via het Opera gebouw nog even een rondje waar het dan ook nog steeds enorm druk is, daar zijn ook verschillende feesten aan de gang met live muziek. Halverwege de nacht besluit ik tovh maar te proberen met de metro naar mijn adres te komen, ik zeg Erik gedag en wens hem nog veel succes met de rest van zijn vakantie in Australie, en probeer dan het station en de trein in te komen, dat wordt nog wat, overal staat het vol, ik weet niet of je wel eens van die taferelen ziet van Japan als die in de trein gedrukt worden, zo is het nu ook, nog nooit eerder meegemaakt, maar goed ik heb geen keus en na ruim een uur en met mijn neus tegen het raam gedrukt stap ik in Parramatta weer uit en val ik na een lange dag heerlijk in mijn bedje in slaap.
Ik heb net mijn app verlaten en ga zo weer richting Sydney stad en daarna vanavond naar de luchthaven, en vertrek morgenochtend richting NZ.


Rest mij nog even de laatste details van de reis naar Sydney te vermelden, want daar ben ik niet meer aan toegekomen.
Ik was op Dinsdag 27 gebleven, de slechtste dag tot nog toe, het regend in de nacht, ochtend en een groot deel van de middag, wind is stormachtig en tot overmaat van ramp ook zijn de meeste winkels ook nog gesloten ivm 3de kerstdag, nooit van gehoord, boxingday, 26ste is alles open en 27 weer dicht!? De plaatsen aan de kust zijn wel leuk maar zelfs het strand is gesloten.
Ik rij door het meren distrikt wat bekend staat om zijn mooie spiegelingen van het water, maar omdat het zo slecht weer is daar helaas weinig van te zien, pas aan het eind van de avond wordt het beter en zie je er wat van, helaas te weinig nu de zon alweer onder gaat! Omdat ik toch wat extra tijd heb besluit ik naar het plaatsje "The Entrance" te rijden en daar de laatste 2 dagen door te brengen, en dat is weer een goede keus, een leuke kleine camping waar ik per ongeluk op de verkeerde plaats wordt gestuurd, zodat ik op de P-plaats van een aus gezin uit Sydney kom te staan, en wordt mij gevraagd of ik wel goed sta, kaart is ook erg onduidelijk maar met wat zoek werk blijkt ik aan de andere kant van de bosjes te moeten staan!? Ze zijn wel erg aardig en behulpzaam en al gauw volgt er weer een leuk contact.
Gezin uit Sydney, he' dat is handig, gauw even wat info vragen voor het komende NYE (New Years Eve), en wat te doen en waar, zodat ik dus wel op een prachtig plekje kom te zitten!?
Ze hebben 3 kids in de leeftijd van eind tieners, we hebben een gesprek over het surfen, aangzien zij een hele winkel van planken voor de caravan hebben staan, en wordt ik uitgenodigd om de volgende dag mee te gaan naar het strand en dan willen ze mij wel de beginselen van het surfen bij brengen, en zo gezegd zo gedaan.
de volgende dag met plank naar het strand, wind is nog best sterk en staan best nog wat hoge golven, ik doe een verwoede poging en moet eerlijk toegeven het is nog best lastiger dan je denkt, en moet neteen weer even denken aan de 2 dames op het strand van Surfers paradise, waar ook hun een kwartier bezig waren om het juiste moment te vinden, ik geef niet gauw op, maar na ruim 1.5 uur wordt je toch aardig moe, van de deining op de golven!
Ik dank ze heel hartelijk voor de gedane moeite en nodig ze uit om in Holland te komen en dan ga ik ze schaatsen leren, lijkt mij een redelijk voorstel, toch'?
De rest van de dag breng ik door op het strand en in de middag naar het stadje zelf, daar worden om half 4 de Pelikanen gevoerd die het stadje rijk is, het zijn er helaas niet veel of ze hebben allemaal een vrije dag, maar goed, was leuk geprobeerd om ze van dichtbij te zien.
De eindstreep komt in zicht en de laatste dag breekt aan voor mijn minivan, vandaag afleveren in Sydney, opzich niet zo'n probleem, zei het niet dat de "tomtom" de geest gegeven heeft op kerstavond, en ik de weg moet vinden zonder, en dat valt toch best een beetje tegen in een vreemde stad, alhoewel ik in nog geen 2,5 uur van mijn laatste stop en 2x vragen onderweg het terein van Jucy Rentals op reed!? Toch een beste knappe prestatie. Ik zet de moter stil op een kleine 5197,4 km vanaf het begin punt in Cairns. Even de laatse spullen uitladen en mijn rugzak weer inpakken en met het overhandigen van de sleutel ben ik in Sydney, mijn voorlopige einddoel.
Voor het terrein van Jucy stap ik op de bus naar de stad en ga opzoek naar mijn app in Parramatta. Dat is niet zo moeilijk te vinden en aan het eind van de middag sta ik daar, een app op de 21 verdieping met uitzicht op Sydney. het app is best wel luxe en heeft zelfs een eigen wasmachine en droger, dat is handig en begin meteen met mijn huishoudelijke werk, want alles is inmiddels wel weer een aantal keren gedragen!?
Verder heeft het een eigen zwembad en jacuzzi en dat is goed toeven na zo lange trip, de avond blijf ik ik in Parramatta en trakteer mij zelf op een heerlijke struisvogel biefstuk, dat had ik wel verdiend vond ik zelf.

De volgende dag naar Sydney met de ferry, toeval of niet ook daar zit ik naaste een nederlands stel die de dag ervoor zijn aagekomen en nog met een jetlag in de boot stappen, ik vertel een aantals zaken wat ik van Sydney weet en dat kunnen ze goed gebruiken, en na een uurtje varen komen we aan in de haven van Sydney. Ik zeg ze gedag en stap 2 ferry boten verderop weer op de volgende en ga naar Manly, een van de 2 populaire stranden van de stad, de andere is Bondi beach, maar dat is wat lastiger om te komen en ik doe ik vandaag maar even lekker makkelijk, bij het verlaten van de boot kan je goed zien dat hat vakantie is, het is aardig vol, maar na een kleine wandeling is er toch een leuk plekje te vinden op het strand.
Aan het eind van de dag keer ik na een wandeling over Manly weer terug met de boot naar de haven en daar kan je goed zien dat ze met allerlei voorbereiding bezig zijn met het grote NYE van morgen, een kleine wandeling richting Botanische tuinen en rond het Opera House volgt en daar kom ik een KLM collega tegen......

Rest van het verhaal is waar ik mijn verhaal begonnen ben!?

Zoals gezegd nog een dagje Sydney en dan komt het volgende avontuur in NZ, ook daar heb ik weer veel zin in.
Dus wordt vervolg vanuit NZ.

Nogmaals HAPPY NEW YEAR en alle goeds uit Sydney, Australia.

Parramatta, 1 Januari 2012



  • 01 Januari 2012 - 01:37

    Paul Bakker:

    Hoi Johan!

    Jij ook een gelukkig nieuwjaar! Zo te lezen ben je het nieuwe jaar goed begonnen in Sydney.. Hier in Byron Bay was het ook leuk, maar waarschijnlijk minder zo spectaculair;)

    Heel veel plezier in NZ, we blijven je volgen..

    Groetjes,

    Je roomies

  • 01 Januari 2012 - 09:33

    Johan :

    Hoi Johan, jij ook gelukkig nieuwjaar. Klinkt allemaal super!!!

    geniet ervan

    Groetjes van Erica, Johan en Menno

  • 01 Januari 2012 - 13:37

    Karen:

    Hoi ome Johan,

    Ook voor jou een gelukkig nieuwjaar!! Ik vind het heel leuk om je reisverslagen te lezen. Ik wens je veel plezier in Nieuw-Zeeland.

    Groetjes,
    Karen.

  • 01 Januari 2012 - 19:27

    Magda:

    lieve johan,

    wat een spektakel zo,n vuurwerk, maar door je geweldige beschrijving kan ik me er wel een voorstelling van maken.
    toch een stuk mooier dan het eindeloze geknal wat we hier en in zwolle hoorden, maar het nieuwe jaar is alweer een dag oud en de laatste oliebollen gaan de oven in.
    goeie reis naar NZ en tot het vlg verslag.
    gr magda.

  • 01 Januari 2012 - 19:59

    Ineke:

    Voorlopig valt hier weinig te schaatsen helaas, tien graden, storm en regen. Zelfs niet meer leuk op de kunstijsbaan. Heb een goede tijd in NZ. Groet, Ineke.

  • 01 Januari 2012 - 20:00

    Ineke:

    Hier valt helaas voorlopig niet veel te schaatsen. Storm, regen en tien graden. Zelfs niet leuk op de kunstijsbaan. Veel plezier in NZ. Groet, Ineke.

  • 01 Januari 2012 - 23:20

    Ben Hamelink:

    Haa Johan!! Heb je mijn smsje nog gekregen op je NL nummer?? Plannen zijn weer gewijzigd hahha. Krijg je als je altijd rondreist he? Ik ga morgenavond richting het zuiden en kom wonsdagmiddag aan in Picton. Misschien woensdag Blenheim, maar waar hang jij rond die dagen uit??? Ik weet dat het bij jou ook aardig kan veranderen. Sms maar even als je kan/wilt.

  • 02 Januari 2012 - 06:33

    Wendy:

    Een heel gelukkig nieuwjaar. Dat er maar veel nieuwe reisplannen mogen zijn voor je. En dat we allemaal weer mee kunnen genieten! Ben benieuwd naar je verhalen uit NZ. (mooiste land ter wereld :) )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Johan

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 124462

Voorgaande reizen:

17 Maart 2016 - 27 Maart 2016

Alberta Canada

13 Januari 2016 - 13 Februari 2016

Chili

18 November 2015 - 26 November 2015

Curacao en Bonaire

15 Augustus 2015 - 18 Augustus 2015

Belfast, de Trots van Noord-Ierland

04 Augustus 2015 - 07 Augustus 2015

Gothenburg - Havenstad met klasse

03 Juli 2015 - 06 Juli 2015

Warschau 3-6 juli 2015

16 December 2014 - 21 December 2014

Welcome to New York!

01 November 2014 - 17 November 2014

Oeganda, de parel van Afrika

22 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Zagreb, Kroatië

11 Juli 2014 - 13 Juli 2014

Bilbao, verborgen parel in Spaans Baskenland.

06 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Noorwegen van Oslo naar Bergen

09 Mei 2014 - 12 Mei 2014

Torino of Turijn

26 Februari 2014 - 02 April 2014

Van Panama stad tot San Salvador

10 September 2013 - 22 September 2013

Vancouver Stad en Vancouver Island

07 Maart 2013 - 18 Maart 2013

Het swingendste land in de Caribische zee?

19 September 2012 - 12 Oktober 2012

Het land van de rijzende zon, Japan!

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, Estland Augustus 2012

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Tallinn, de verrassende hoofdstad van Estland.

04 Mei 2012 - 08 Mei 2012

Kopenhagen en Malmo Mei 2012

13 April 2012 - 17 April 2012

Lissabon April 2012

01 December 2011 - 19 Januari 2012

Australie - NZ - Pacific 2011-2012

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: