Finding Nemo....with "Solway lass" - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Johan Keulen - WaarBenJij.nu Finding Nemo....with "Solway lass" - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Johan Keulen - WaarBenJij.nu

Finding Nemo....with "Solway lass"

Door: Jogoeseverywhere

Blijf op de hoogte en volg Johan

13 December 2011 | Australië, Airlie Beach

Hoi allemaal,

Afgelopen zaterdag was het dus zover, inschepen voor de 3 daagese cruise van de "Solway lass" tussen de eilanden van de Whitsunday islands. Een groep van 74 eilanden die een onderdeel uitmaken van het great marine park, great barrier reef. Alvorens het zover was moesten er nog wat boodschappen gedaan worden en heb ik de zaterdag gebruikt om lekker even de stad Airlie Beach te verkennen, een klein uit zijn krachten gegroeid dorp aan de oostzijde van Australie. De hoeveelheid aanbieders van cruises en zeil en moterboten zijn hier enorm, ze zijn er te kust en te keur!
De ene nog mooier er groter dan de ander, op de enige winkelstraat dioe het dorp telt zitten dan ook talloze agenten die je graag een trip aanbieden, gelukkig heb ik al gekozen, anders zou je hier door de boten de zee niet meer zien.
Na de nodige voorbereiding besluit ik even een duik te nemen in de lagoon die het dorp heeft direkt achter de winkels. Een prima oplossing om van het mooie weer te genieten en te zwemmen, en niet in zee te hoeven, dit om te voorkomen dat je gezelschap krijgt van haaien of ander gespuis uit zee!? Dus een stuk veiliger!! Na verloop van de dag pak ik mijn tas en sta klaar op de afgesproken plaats, op dat moment, komt het water niet met bakken maar met containers vol uit de lucht, dat wordt nog wat!?
De rit naar de haven duurt al met al wat langer zodat we wat te laat in de haven zijn, jammer is wel dat het bijna donker wordt en het schip alleen maar te zien ia in contour lijnen. We worden hartelijk welkom geheten door een enthousiaste crew en krijgen even een kleine uitleg over de belangerijkste zaken op de boot, na dit alles krijgen wij de hutten toegewezen en verrassend of niet ik deel de kamer met een stel uit brabant, heel erg gezellig, uiteraard zitten er nog meerdere hollanders op, ook zweden, duitsers, een amerikaan en wat australiers zelf.
De hutten zijn niet groot maar wel groot genoeg, gelukkkig blijft er nog een bed leeg en kunnen wij deze gezamelijk gebruiken om hier de spullen op te leggen.
Na een 2de rondje uitleg over de komende dagen en wat er de rest van de avond nog volgt ga ik even kennis maken met de andere mensen aan boord onder het genot van een heerlijke frisse versnapering.
Het is een gemeleerd gezelschap, dat is wel duidelijk.
Na een gezellige avond wordt het tijd voor de nacht en val redelijk snel in slaap.
De volgende ochtend gaat de wekker al rond 7 uur, het ontbijt staat klaar en wanneer je aan dek komt schijnt de zon weer volop en hebben we als een redelijk stukje gevaren, het uitzicht is werkelijk prachtig, een eiland met weelderig groen en witte strandjes, de crew besluit om de reis iets aan te passen ivm het zeer goede weer nu en gaan wij eerst naar een van de mooie stranden die de Whitsundays rijk zijn, we leggen na ongeveer 2 uur aan in een baai, wat al erg mooi is van deze zijde, met een klein rubber moterbootje worden wij van het schip naar de baai en stand gebracht, daarvan daan gaan we lopen over het eiland naar het hoogste punt, met een werkelijk fenomenaal uitzicht aan de andere zijde, een turkooze blauwe/groene zee met prachtieg witte stranden, mijn verwachtingen zijn overtroffen, wat is dit prachtig, als iets op het paradijs moet lijken dan moet dit het zijn!! Foto's maken, je raakt niet uitgekeken!! De voettocht gaat verder naar het strand en daar nemen we een heerlijke duik in het water wat tot ongeveer je navel komt, water is een kleine 28 graden, heerlijk, heerlijk, heerlijk!!!
Na dit bezoek ben ik wel benieuwd wat er nog meer gaat komen, dit is al een topper!!
Na een tijdje op strand te zijn geweest lopen we weer terug naar de baai aan de andere zijde van het eiland en krijgen we een heerlijke luch op de boot. In de tussen liggende tijd varen we weer een stuk verder en stoppen op een plaats waar veel koraal en vissen zitten, wetsuite aan en hop het water in, de Whitsundays zijn een onderdaal van het great barrier reef en hiet zou ik dus wel een kans moeten kunnen maken om Neo te vinden, je weet wel het visje uist de gelijknamige tekenfilm. De onderwater wereld is prachtig en de kleuren adembenemend, nus ia dat wat lastig met een snorkel op je gezicht, maar het is echt prachtig! De vissen is zoveel kleuren en combinaties ik kan ze niet eens meer opnoemen. Na een geruime tijd in het water te hebben gelegen worden we weer door de rubberboot opgehaald en naar het Talllship gebracht. De enthousiate reacties zijn geweldig, iedereen is er vol van. Diet herhaald zich de zelde middag nog eens, elk stukje reef is verschillend en dat kan je hier al goed zien. Aan het eind van de dag varen we richtig een baai om te overnachten, in de tussentijd is het mogelijk om lekker op het dek van de zon te genieten of van de hapjes en drankjes aan boord, s'avonds volgt dan weer de gezmalijke dinee, wat ik heel knap vindt om in zo'n klein keukentje te moeten koken voor ruim 35 mensen, petje af hoor!!
De volgende dagen herhaald dit verheel, strand wordt afgewisseld met snorkelen, beetje varen, zwemmen etc etc.
De laatste dag, dat was vandaag stoppen we in de morgen weer op een van deze onbeschrijvelijk mooie eilanden en maken we nog een snorkel tocht waarin wij ook getuigen zijn van de enorme zeeschildpadden, helaas had ik geen onderwater camera mee, maar krijg er nog wel een paar van de andere gasten op de boot.
In de loop van de middag gaan we weer richting de haven de tocht zit er alweer bijna op, als in de horizon een enorm onweerscomplex volgt, het wordt aarde donker en de bliksem vliegt aan alle zijde van de boot over de hemel!! Fasinerend maar ook een beetje angstaanjagend! Na een giga hoeveelheid regen die een klein half uurtej duurt, komt de zon weer terug en is het net als of er niets gebeurd is!!
Met weemoed in het hart moeten wij dus deze middag helaas afscheid nemen van de crew en de boot, een prachtig exemplaar die in Holland is gebouwd in Martenhoek in 1901 en een rijke historie heeft op welke zeeen dit schaip al gevaren heeft! De laatste 10 jaar vaart hij dus nu deze cruises in de Whitsundays.
Ben net weer aangekomen in de stad en gaan met een deel van de mensen aan boord nog ergens een hapje eten em een drsnkje nemen op de geweldige afloop van deze trip!

Groetjes uit Airlie Beach, en vanaf morgen weer "on the road"

Johan

• 13 December 2011 - 08:21

Melvin:

He Johan. Dat klinkt niet verkeerd zeg !!! Ik ben niet zo heel snel jaloers, maar dit komt toch wel aardig in de buurt -) Groeten Melvin.

• 13 December 2011 - 08:43

Anja:

Fantastisch!! Ik zag vorige week de film van Nova Zembla. Dis is een enorm contrast. Ben heel benieuwd naar je foto's. Geniet ze....

• 13 December 2011 - 09:14

Magda:

hoi johan,

wat een genoegen om dit te lezen, hier loeit de wind om het huis en slaat de regen tegen de ramen, met een kopje koffie en het licht aan, droom ik even weg en kijk met je mee naar al die mooie dingen, wat zul je een geweldige foto,s mee terug nemen, maar ws zal het meeste op je netvlies gebrand blijven, om nooit meer te vergeten. tot het volgende verslag, gr magda.

• 13 December 2011 - 09:22

Eva En Jos:

Zo dus jij hebt gewoon het paradijs al gezien!
    Wat heerlijk dat je zo aan het genieten bent,en dat het aan je verwachtingen voldoet.
    We kijken uit naar je volgende verslag,groeten van Jos en Eva

• 13 December 2011 - 11:04

Wendy:

Wow!!! Neem aan dat we een 24-uurs sessie gaan houden om alle mooie foto's te gaan zien? :)

• 13 December 2011 - 20:14

Mama Van Keulen:

om op zo/n manier een onweersbui mee te maken is wel heel bijzonder en al die gekleurde vissen lijkt me ook fantastisch

• 14 December 2011 - 07:01

Ben:

Het blijft leuk he?? Weet je nog welk eiland je bent aangekomen in de whitsundays?? Ik ben aan het kijken waar ik ergens heb rondgehangen, maar ik ben het eigenlijk redelijk vergeten. Zal nog wel ergens op de foto's staan van 6 jar geleden..... Geniet ervan manneke!! Ennuh.... tot snel denk ik ;-)

• 14 December 2011 - 08:59

Marcella:

Ja, varen is gewoon super. Er is zoveel moois in en op het water. Dat staat voor altijd op je "harde schijf".
    Succes on the road again en geniet van de zon en de temperatuur!
    Groeten Marcella

• 14 December 2011 - 15:05

Astrid En Leon:

Is niet een vervelend leven wat jij deze dagen lijdt, Johan. Prachtige beschrijvingen allemaal. Je zou er jaloers op worden, hier is het waterkoud en de wind loeit door de straten.
    Veel plezier nog.
    groetjes

• 14 December 2011 - 19:09

Ineke:

Wat een geweldige ervaring moet dat zijn geweest en wat heerlijk dat je ons met een journalistiek verslag laat meegenieten. Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal.

• 14 December 2011 - 19:56

Chantal:

JALOERS!!!
    Gaaf hoor.
    Heeeeel veeeeeel plezier nog!